Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit a Stratolaunch fejleszt.","shortLead":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit...","id":"20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51.jpg","index":0,"item":"a49c6997-5926-4a6f-8ad5-befa4b5d9695","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","timestamp":"2025. május. 12. 18:03","title":"6200 km/h-val száguldott a Pentagon hiperszonikus drónja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fba94e9-569c-4ad5-ac10-8da6c14a901a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az angol napilapnak írt cikkben a miniszterelnök politikai igazgatója úgy mutatja be a kormány családpolitikáját, mint amely olyan környezetet teremtett, ahol a gyermekvállalás vonzó és fenntartható választás.","shortLead":"Az angol napilapnak írt cikkben a miniszterelnök politikai igazgatója úgy mutatja be a kormány családpolitikáját, mint...","id":"20250513_Orban-Balazs-a-The-Telegraphnak-irt-cikke-szerint-Magyarorszagon-a-nemek-kozotti-berszakadek-az-anyak-eseteben-gyakorlatilag-megszunt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fba94e9-569c-4ad5-ac10-8da6c14a901a.jpg","index":0,"item":"155fa241-b4d9-44fe-8073-230d48723a47","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Orban-Balazs-a-The-Telegraphnak-irt-cikke-szerint-Magyarorszagon-a-nemek-kozotti-berszakadek-az-anyak-eseteben-gyakorlatilag-megszunt","timestamp":"2025. május. 13. 15:41","title":"Orbán Balázs a Telegraphnak írt sikerjelentésében állítja, Magyarországon a nemek közötti bérszakadék az anyáknál gyakorlatilag megszűnt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon a találgatás: vajon mit viselhet?","shortLead":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon...","id":"20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9.jpg","index":0,"item":"40ef9844-13af-4880-8f81-f7e15b6b6f99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","timestamp":"2025. május. 12. 10:40","title":"Mi az az óra XIV. Leó csuklóján? Rengetegen rákattantak, jönnek a találgatások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A varsói Marywilska bevásárlóközpont éppen egy éve égett porig, Donald Tusk lengyel miniszterelnök szerint az elkövetők részét azóta elfogták, és biztosra vehető, hogy a gyújtogatást az oroszok rendelték meg.","shortLead":"A varsói Marywilska bevásárlóközpont éppen egy éve égett porig, Donald Tusk lengyel miniszterelnök szerint az elkövetők...","id":"20250512_donald-tusk-lengyelorszag-varso-bevasarlokozpont-tuz-gyujtogatas-oroszorszag-titkosszolgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46.jpg","index":0,"item":"b7eef319-bac8-4c23-9dba-17ab60812682","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250512_donald-tusk-lengyelorszag-varso-bevasarlokozpont-tuz-gyujtogatas-oroszorszag-titkosszolgalat","timestamp":"2025. május. 12. 06:17","title":"Donald Tusk: Az orosz titkosszolgálat áll a varsói pláza felgyújtása mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca2df5c4-4bbd-49f0-9e53-e5876d7be1ff","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"George Simion erdélyi szavazatokat szerezne Orbán Viktor segítségével, de emellett európai szövetségest és a Donald Trumphoz vezető utat is látja a magyar miniszterelnökben.","shortLead":"George Simion erdélyi szavazatokat szerezne Orbán Viktor segítségével, de emellett európai szövetségest és a Donald...","id":"20250512_george-simion-romania-orban-viktor-aur-rmdsz-erdely-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca2df5c4-4bbd-49f0-9e53-e5876d7be1ff.jpg","index":0,"item":"a199e2e7-df13-462d-9f26-085efdd003ab","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_george-simion-romania-orban-viktor-aur-rmdsz-erdely-szovetseg","timestamp":"2025. május. 12. 09:13","title":"Euronews: Simion kampánystábja kapcsolatban áll a magyar kormánnyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének köszönhető.","shortLead":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének...","id":"20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2.jpg","index":0,"item":"096d82bd-9600-47a2-a71a-2d2ffa6bbf39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","timestamp":"2025. május. 13. 14:03","title":"A vakvezető kutyákat is kiválthatja a szingapúri robotkutya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","shortLead":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","id":"20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246.jpg","index":0,"item":"ccfb52ab-288c-430c-8478-88929e127b8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","timestamp":"2025. május. 12. 07:48","title":"Szalagkorlátnak csapódott és meghalt egy motoros a 21-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányhivatal előbb megpróbálta megtagadni az Eve Power környezethasználati engedélyének kiadását.","shortLead":"A kormányhivatal előbb megpróbálta megtagadni az Eve Power környezethasználati engedélyének kiadását.","id":"20250512_eve-power-debrecen-akkugyar-kornyezethasznalati-engedely-magzatkarosito-oldoszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"8d81d819-82f2-463b-bc92-9395f1942a37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_eve-power-debrecen-akkugyar-kornyezethasznalati-engedely-magzatkarosito-oldoszer","timestamp":"2025. május. 12. 17:31","title":"Évente 16 ezer tonna magzatkárosító oldószert használ majd a Debrecenben épülő kínai akkugyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A műanyagszennyezés félelmetes problémának tűnik, pedig a megoldása viszonylag egyszerű lenne. Tudjuk, mit kellene tennünk, nem kell innovációkra várnunk. A megfelelő lépésekkel már holnap megoldhatnánk a problémát. Szerkesztett részlet Hannah Ritchie adattudós Ez nem a világvége című könyvéből.
A félreértések elkerülése végett ebben a cikkben a műanyagszennyezésről lesz szó: arról, hogy megakadályozhatnánk a műanyag folyókba és óceánokba kerülését. Nem lenne jó ötlet teljesen száműzni a műanyagot az életünkből. Egyes területeken mindenképpen meg kellene tartanunk. A többinél pedig mérsékelhetnénk a használatát, és találhatnánk alternatívákat.
Ne eresszük el a gazdag országok grabancát!
Könnyű lenne a műanyagszennyezéssel kapcsolatos felelősséget az alacsony és közepes jövedelmű országokra hárítani, mondván, a műanyaghulladék nagy része tőlük kerül az óceánokba. De ne intézzük el ennyivel a gazdag országokat. Ők többféleképpen is hozzájárulnak a műanyagszennyezés problémájához. Azonnal abba kell hagyniuk a műanyaghulladék exportálását, kivéve, ha kötelezettséget vállalva pénzt áldoznak arra, hogy az érintett országokban megfelelő módon kezeljék a szemetet.
Bár a műanyaghulladék-kereskedelem megszüntetésével nem oldanánk meg a szennyezés problémáját, akkor is gyorsan megvalósítható eredményről beszélünk. Nem beszélve az elvi megfontolásról, miszerint a szegény országok nem lehetnek a gazdagok szemétlerakói.
Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve, foglalkozni kell velük – ez csak egyike annak az öt alapelvnek, amit Hannah Ritchie oxfordi adattudós emel ki a klímaváltozással kapcsolatban. Szerkesztett részlet az Ez nem a világvége című könyvből.
Fektessünk be több pénzt a hulladékkezelésbe!
A műanyagszennyezés megszüntetéséhez nem kell csúcstechnológiájú Tesla-szerkezet vagy magfúziós áttörés. Egyszerűen a hulladékkezelésbe kell befektetni. Ha minden országban olyan hulladékfeldolgozási rendszer működne, mint amilyen a gazdag országokban, szinte semennyi műanyag nem kötne ki az óceánokban.
Minden országnak olyan szemétlerakókra lenne szüksége, amelyek felül zárhatók, hogy ne kerüljön ki belőlük hulladék. Hatékonyan működő rendszerek kellenek a megavárosok több ezer utcájáról származó szemét gyűjtésére és tárolására. Olyan újrahasznosító rendszerekre és központokra van szükség, amelyekben a műanyagok ténylegesen megkezdhetik következő életüket.
A hulladékkezelés gyakorlatát nem lehet vonzóvá tenni. Egyszerűen szemétszedésről van szó. Minden országnak számos égető problémával kell megküzdenie, így pedig nehéz meggyőzően érvelni amellett, hogy kukák és szemétlerakók létesítésébe fektessen. Pontosan ezért állt elő a jelenlegi helyzet.
Az életszínvonal sok országban viszonylag rövid idő alatt megemelkedett. Rengetegen költöztek nagyvárosokba, ahol megnőtt a fogyasztásuk, egyre több műanyag terméket vásároltak. Ami persze bizonyos szempontból jó hír: eszerint egyre többen gazdagodnak meg és élnek magasabb színvonalon. Csak közben a hulladékkezelés ügye háttérbe szorult.
Bizonyos értelemben hasonló a helyzet, mint a levegőszennyezés esetén. Az emberek prioritásai megváltoznak az életminőségük fejlődésével. Egy darabig még hajlandóak elfogadni, hogy adott esetben sok szemét veszi körül őket. Aztán eljutnak arra a pontra, hogy műanyaghulladéktól mentes partszakaszokat és folyókat szeretnének. Elvárják, hogy a helyi önkormányzatok gondoskodjanak városuk hulladékának összegyűjtéséről és tárolásáról. Miután pedig ez megvalósul, nem kerül műanyaghulladék az óceánokba. Ennyire egyszerű.
Az alacsony és közepes jövedelmű országok felgyorsíthatják az imént említett folyamatot, ha mielőbb több pénzt fektetnek a hulladékkezelésbe. A gazdag országok pedig anyagi támogatást nyújthatnak nekik ehhez.
Hasznosítsuk újra a műanyaghulladékunkat?
Szinte bárkit megkérdezhetünk arról, hogy ő maga mit tesz „a bolygónk megmentése érdekében”, mindenki azt fogja válaszolni, hogy „újrahasznosítok”. Sokan azt hiszik, hogy az újrahasznosítás nagyban befolyásolja karbonlábnyomuk méretét. Valójában azonban alig valamit számít.
Hogy miért nem gyakorol akkora hatást az újrahasznosítás, mint képzeljük? Először is azért, mert nem történik meg magától, mintegy varázsütésre. Energiabefektetést igényel, ennek pedig ára van. Ez gyakran kicsivel kevesebb, mint amennyi az új műanyag előállításához szükséges, úgyhogy valamennyit spórolunk vele, de nem annyit, mint amennyit szeretnénk.
Az újrahasznosításra vonatkozó elvárásaink is magasak. Azt gondoljuk, hogy egy vizespalackból egy másik vizespalack lesz, és ez a reinkarnációs folyamat újra és újra lejátszódik. De így is csak késleltetjük azt, hogy a műanyagot hulladékként lerakjuk valahová. Végezetül, a műanyag felhasználásával történő gyártás – különösen az egyszer használatos termékeké – olyan hatékony, hogy ennek fényében a régi holmik újrahasznosítása sokkal kevésbé érződik vonzónak. Más anyagokhoz képes a műanyagból való gyártás gyakran alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással járó folyamat.
Nem szeretném elvenni senki kedvét az újrahasznosítástól. De nem áltatom magam azzal, hogy így fogjuk megmenteni a bolygót. Tehát mindenkinek azt tanácsolom, hogy hasznosítson újra, amit csak tud. De ha valaki csak ezzel tesz a környezetért, akkor inkább ne elégedjen meg ennyivel.
Még ma is sokan hajlamosak azt hinni, hogy a világ egyre rosszabb hely, pedig a tények ennek az ellenkezőjét mutatják. Az élet szinte minden területén – az egészségtől az oktatáson át a szegénység csökkenéséig – soha nem látott fejlődést értünk el. Szerkesztett részlet Hannah Ritchie adattudós Ez nem a világvége című könyvéből.
Várjunk el több együttműködést és innovációt az ipar képviselőitől!
Az újrahasznosítás globális szinten részben azért olyan alacsony mértékű, mert általában nem valami költséghatékony az országok számára. Az újrahasznosítás céljából összegyűjtött műanyagok gyakran egészen különbözőek. Vannak köztük újrahasznosíthatók, de olyanok is, amelyek nem azok. Emellett az újrahasznosítás folyamatában időnként szennyeződésre kerül sor, és sok pénzbe kerül elvégezni a takarítást.
Az ipari szereplők pedig – akik előállítják magát a műanyagot és a műanyagot tartalmazó termékeket – nem könnyítik meg a helyzetet. Hatalmas mennyiségekben gyártják a műanyag termékeket, gyakran különböző műanyagféléket kombinálva. Aztán a „mi” dolgunk – úgy értem, az egyéneké, a helyi közösségeké és önkormányzatoké – kialakítani az infrastruktúrát és a rendszert a műanyagok kezelésére.
A kormányoknak nagyobb nyomást kellene gyakorolniuk az ipar szereplőire, és szigorúbban kellene szabályozniuk a tevékenységüket. Az ipari szereplőknek pedig áramvonalasabbá kellene tenniük az általuk felhasznált műanyagot. Minden műanyagnak újrahasznosíthatónak kellene lennie. Az ipari szereplőknek be kellene fektetniük kémiai alapú újrahasznosítási eljárásokba, amelyek segíthetnének egyszer és mindenkorra rendezni a problémát.
Mindeközben pedig anyagi támogatást kellene nyújtaniuk a helyi közösségeknek ahhoz, hogy azok kiépíthessék a műanyaghulladék kezeléséhez szükséges infrastruktúrát.
Szigorítsuk a műanyaghasználat szabályozását a halászati iparban!
Az óceánokba kerülő műanyag nagyrészt a szárazföldről származik. Ám az óceánok egyes részein összegyűlő műanyagok nagyobb része tengeri eredetű. Amikor Charles Moore kapitány áthajózott a nagy csendes-óceáni szemétszigeten, valószínűleg több halászhálót és kötelet látott, mint műanyag szívószálat és kóláspalackot.
Ezt a problémát meglehetősen egyszerűen megoldhatnánk. Földünk óceánjai nem szabad vadászterületek – legalábbis jogi értelemben nem. A kereskedelmi célú halászat a legtöbb országban engedélyköteles. Gyakran kvóták szabályozzák, hogy a halászhajók mennyi halat foghatnak ki. Alapszintű GPS-technológia használatával nyomon követhetjük, mikor merre járnak.
A megoldás tehát kézenfekvőnek tűnik: valaki ellenőrzi, mennyi eszköz van egy hajón induláskor, és ezt aztán összevetik azzal, mennyi van rajta a visszatéréskor. Akik útközben elvesztettek vagy egy vihar során vízbe ejtettek, netán szándékosan hátrahagytak köteleket, hálókat és horgászzsinórokat, azokat jókora pénzbírsággal kell sújtani, vagy átmenetileg, vagy akár végleg el kell venni tőlük a működési engedélyüket.
Vagy használhatnánk a jutalmazáson alapuló megközelítést. A halászokat ösztönzőkkel motiválhatnánk arra, hogy hozzák vissza a nyílt vízen talált műanyaghulladékot. Nemcsak a sajátjukat, hanem bármit, amit útközben találnak.