Tetszett a cikk?

A glamúr és pénz nélküli hetvenes évek Magyarországát kínálja fogyasztásra az Art Fanatics a Műcsarnok homlokzatán David Hockney Big Splashjének (Nagy csobbanás) Hecker Péter által festett magyar változatával. Mindez pedig azt sugallja: erős ingereknek lesz kitéve a látogató a Kortárs magyar magángyűjtemények 2. című kiállításon. A várakozást már a megnyitón látott tömeg és zsongító szalonhangulat is fokozta, ami miatt ott és akkor korlátozottan lehetett csak a gyűjtői profilok és stratégiák közelébe férkőzni. A Műértő cikke.

Vegyünk egy életünket mégiscsak meghatározó átlagos hétköznapot, amikor semmi sem zavarja egy tárlat megtekintését, amelyhez - képességeinkhez mérten - megpróbálunk értelemmel és érzelemmel közelíteni. Egy alattomos érzet azonban keresztülhúzza e számításokat. Ha az ember - korunk kihívásainak megfelelően - megpróbál testtudatosan élni, azaz mozgáskoordinációjára, étkezésére, légzéstechnikájára fokozott figyelmet fordítani, akkor ez a kezdeti, ártatlannak tűnő gyakorlat az élet egyéb területeire is beszivárog. Elkezdjük figyelni, jelez-e a test és hogyan a különféle élethelyzetekben, olyan kies helyeken is, mint például egy kiállítás. Ez a társasági rovatok blogbejegyzéseibe illő gondolat azért került ide, mert e tárlaton nem a szapora légzésből, hanem álmosságból, vontatott sétából jutott a legtöbb. Rengeteg festmény látható itt - felsorolni is sok; szobor, kisplasztika, fotó, videomű, hellyel-közzel installáció, térben és időben széthúzva. Mégis ahhoz, hogy mindezt utólagosan felidézhessük, rendszerezzük a látottakat, újra érzékennyé tegyük magunkat az örömre, amelyet bizonyos tárgyak szemlélésekor éreztünk, sűrűn kellett forgatni a Műcsarnok ez alkalomra nyomtatott füzetét és olvasni a gyűjtői hozzászólásokat.

A Műcsarnok - ahogy Petrányi Zsolt mondja - „azért vállalkozik kortárs magyar gyűjtemények bemutatására, mert az elmúlt években a műgyűjtés a hazai művészeti élet meghatározó jelenségévé vált, s a gyűjtemények a művészeti értékteremtés szerves részét képezik. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy egyre inkább elmosódnak a gyűjteményekben, illetve a kiállítótermekben megjelenő művek közötti különbségek.” Ez fontos és örömteli megállapítás. Különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy ma már számos olyan jelentős kollekció van Magyarországon, amelyekből a személyességben rejlő ízlés vagy kultúra és a múzeumok hatáskörébe tartozó közösségi érték- és tudatformálás szerencsés találkozásaképp rendszeresen kölcsönöznek kiállításokra műveket állami finanszírozású intézmények. A magángyűjtemény - ahogy a neve is mondja - személyes megfontolásokból jön létre, és amíg gyűjtője nem kíván nyilvánosan megjelenni, végül is magánügy marad. A gyűjtői hitvallást fogalmazzák meg különböző módokon a Műcsarnok füzetének hozzászólásai.

Cseke Szilárd: Ez a telek nem eladó, 2002 olaj, vászon, 200x130 cm. Pálfi-gyűjtemény
Műértő

„A műgyűjtéshez műveltség, lelki felkészültség és szerencse kell - vallja Barabás Lajos.” „Hoffmann szerint »kortársat« gyűjteni nem befektetés, hanem sajátságos élmény: sikerül-e a tárlatlátogató tetszik-nem tetszik érzését visszaadni egy minőségi elvek szerint épülő gyűjteményben.” Hunya Gábor: „egy művészeti gyűjtemény nem szolgálhat csupán privát célokat, közösségi bemutatása kötelező.” Vagy: „Sok kortárs mű vesz körül (…) de nem tartom magam műgyűjtőnek. A gyűjtés mint tevékenység teljes mértékben távol áll tőlem” - vallja Bognár Attila a K. Petrys Ház alapítója, Nyakas Ilona pedig egyenesen „művészetfüggő”: „Kevés alkotótól vásárolok, de tőlük lehetőleg főműveket. (…) Szándékom a megőrzés és bemutatás.”

A vallomásokból az derül ki, hogy a gyűjtő, mindenfajta tájékozódása mellett érzelemből, személyes érzékenységétől és ízlésétől hajtva gyűjt műtárgyakat, ezután következik a bemutatás imperatívusza. Egy ilyen kiállításon különböző nézőpontok és ízlések találkoznak, ezek alapján ízlésről, kvalitásról, műveltségről, kultúráról, pénzről szólni nem nélkülöz minden feszültséget. A kétségtelenül őszinte szóbeli megnyilvánulások alapján azonban egységesebb, összefogottabb, feszesebb koncepciót képzeltem el - olyat, ahol egy-egy alkotó pályáját igazi, fontos művek képviselik (a kortárs művészet esetében persze épp ez az izgalmas feladat), vagy ahol egy-egy műfaj, csoport markánsan kiugrik. Ahogy például a kArton galéria a képzőművészeti fotográfiára szűkítette a bemutatóját, és így az egy műfajon belüli kis elmozdulásokkal sokkal jobban közvetítették a mai fotózás sokszínűségét, tárták fel gyűjtői preferenciájukat.

Merics Imre méltán jelentős kollekciója szenvedte el a legnagyobb csapást. A hatalmas térben nem volt szerencsés ilyen sok művet egymás alá-fölé helyezni, mert a laza összefüggésben álló festmények, a falon rotálódó képek nem kínáltak nyugvópontot a szemlélő számára. A tormási ház legendás hangulatát nélkülöző térben az alkotások a központozás nélküli elgondolás áldozataivá váltak. A Barabás-gyűjteményről nem lehet azt mondani, hogy a geometrikus absztrakció sokoldalú vásárlásában ne lenne következetes, és ne találnánk benne fontos és jó műveket. A térben összezsúfolva azonban azok inkább homogenizálták, mint karakteresen kiemelték volna a geometrikus gondolkodás érzékeny plaszticitását vagy történeti kereteit.

Nem tudom, mi az oka, hogy a többi anyagból is csak határozatlan körvonalú, nehezen felidézhető, vegyes emlékképekkel távoztam, de közelebb visz az elvárások megfogalmazásához, ha arra a két gyűjteményre gondolok, amely viszont több nap elteltével is maradéktalanul felidézhető. Fehér László egyrészt a saját festészetére is ható szellemi környezetből válogat a hatvanas évek nagy hiperrealista korszakával kezdve Gyémánt László szorongató szürnaturalizmusán át Lakner László igazi felfedezésszámba menő Amon Düüljéig. A valóságra vagy a kortársak esetében a közvetített valóságra reflektáló munkák Fehér gyűjtésében - akár a hetvenes években járunk, akár a mai negyvenes generációt tekintjük - feszesen és konkrétan beszélnek a figurális képalkotás történetéről és mai irányairól.

Végül a másik művész-gyűjtő, Gerber Pál kollekciója volt az, ami életre keltette a megfáradt érdeklődést, és a helyére billentette az egész gyűjtés-műgyűjtés/tetszik-nem tetszik dolgot. Ha Fehér László képei a múzeumi standardok szerint is nívós szellemi környezetet közvetítették, akkor Gerber kollekciója e logika szerint annyira személyes, hogy már-már mű, élettér. Valami, amire nem kívülről látunk rá. Mintha éppen a látás iskolájában bolyonganánk, ahol játszva tanulunk. Ebben a gyűjteményben minden egyszerre kiemelt és partikuláris jelentőségű: a legkülönfélébb talált képeket Gerber figyelme emancipálta süppeteg környezetükből - legyen az bolhapiac, BÁV-vásárlás, lomtalanítás vagy Ecclesia szaküzlet. Kommentárjai Buster Keaton-i humorral megírt sztorik a figyelemről, a látásról, a technikákról, a mindennapi kreativitásról - amiből Gerber példáit látva mindig több van, mint amennyit észrevenni és értékelni képesek vagyunk. (A kiállítás május 23-ig tekinthető meg a Műcsarnokban.)

Aknai Katalin

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Műértő

Dubaji álom: vágyak és tárgyaik

A nemzetközi recesszió és a tavaly beharangozott dubaji ingatlan- és hitelválság nemcsak megingatta, de fékezésre is késztette az addig felfelé ívelő helyi gazdaságot. Úgy tűnik azonban, hogy az alig fél évtizede berobbant és azóta is egyre ambiciózusabb közel-keleti kortárs művészet és műkereskedelem törekvéseit ez nem befolyásolja. A Műértő cikke.

Kult

Falra hányt jelek

A graffitiről a közbeszéd főáramában szinte csak kriminológiai, rendészeti vonatkozásban beszélnek. S ez érthető is. Tényleg nem jó olyan városban élni, ahol mindent összetegelnek valakik. De itt máris olyan terepre téved az egyszerű városlakó, ahol sokkal nagyobb terepismeretre volna szükség, mint amilyen a mainstream sajtóban tükröződik. A Műértő cikke.

21 éves korában autóbalesetben meghalt az U-válogatott magyar kézilabdázó

21 éves korában autóbalesetben meghalt az U-válogatott magyar kézilabdázó

Gondolkozz velünk: Talált térkép – Szexi a matek 11.

Gondolkozz velünk: Talált térkép – Szexi a matek 11.

Szirtes Tamás drukkol Szente Vajknak, aki megkapta az államtól az Erkel Színházat

Szirtes Tamás drukkol Szente Vajknak, aki megkapta az államtól az Erkel Színházat

Az amerikai védelmi miniszter sminkszobát csináltatott a Pentagonban

Az amerikai védelmi miniszter sminkszobát csináltatott a Pentagonban