Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"836d4325-d3d0-4058-9d74-b876ea11b056","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Van, amikor kínos, van, amikor hasznos, és van, amikor veszélyes: több helyen működik sok évtizedes, elfeledettnek vélt technika. Akár az otthoni tévében is. Sorra veszünk néhány, a műszaki múzeumon kívül is életképes darabot.","shortLead":"Van, amikor kínos, van, amikor hasznos, és van, amikor veszélyes: több helyen működik sok évtizedes, elfeledettnek vélt...","id":"20250427_hvg-regi-technologiak-floppy-fax-teletext-regi-technologiak-hasznalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/836d4325-d3d0-4058-9d74-b876ea11b056.jpg","index":0,"item":"de556eee-3236-4595-bd40-88b50ed94584","keywords":null,"link":"/360/20250427_hvg-regi-technologiak-floppy-fax-teletext-regi-technologiak-hasznalata","timestamp":"2025. április. 27. 16:30","title":"„Ha tudod, mi az a floppy, ideje eljönnöd rákszűrésre“ – Miért használnak még mindig faxot, floppyt, teletextet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel az árokba egy személyautó. A járműben négyen ültek, ketten kirepültek a kocsiból.","shortLead":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel...","id":"20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"436d4253-88e8-4386-b8f8-0607783956b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","timestamp":"2025. április. 27. 17:05","title":"Három halálos áldozata van egy Herceghalomnál, az M1-esen történt balesetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76c38d89-f742-4091-b6d4-6d7c13352a7f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kissé megmosolyogtató a weboldalak általános módszere az életkor ellenőrzésére: a felhasználónak kell nyilatkoznia arról, hogy elmúlt ennyi vagy annyi éves. A Discord viszont egy olyan eljárást tesztel, amit elég nehéz lesz átverni.","shortLead":"Kissé megmosolyogtató a weboldalak általános módszere az életkor ellenőrzésére: a felhasználónak kell nyilatkoznia...","id":"20250426_discord-arcvizsgalat-korhatar-ellenorzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76c38d89-f742-4091-b6d4-6d7c13352a7f.jpg","index":0,"item":"5b7f4686-36d9-4c02-b274-2846a6a40d72","keywords":null,"link":"/tudomany/20250426_discord-arcvizsgalat-korhatar-ellenorzes","timestamp":"2025. április. 26. 16:03","title":"Nehéz lesz becsapni: arcvizsgálatot vet be a Discord az életkor ellenőrzésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a83e06bf-b025-45fe-b678-497a698ab909","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Magyarországon alapított francia-kínai cég az EU-n belül vámmentesen dolgozhat.","shortLead":"A Magyarországon alapított francia-kínai cég az EU-n belül vámmentesen dolgozhat.","id":"20250426_hvg-Forvia-BYD-Forvia-Automotive-Hungary-Shenzen-Faurecia-Automotive-Parts","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a83e06bf-b025-45fe-b678-497a698ab909.jpg","index":0,"item":"9f2914fc-8526-43f9-8dee-73430343f26f","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-Forvia-BYD-Forvia-Automotive-Hungary-Shenzen-Faurecia-Automotive-Parts","timestamp":"2025. április. 26. 08:30","title":"Okosan kerüli el a vámháborús frontokat a BYD szegedi gyárának új kiszolgálója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20a217b4-225b-465a-bac2-e4b62ee85d15","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"„Az incidens jellege arra utal, hogy Oroszország teszteli légvédelmi rendszereink felkészültségét” – állítja a lengyel fegyveres erők műveleti parancsnoksága.","shortLead":"„Az incidens jellege arra utal, hogy Oroszország teszteli légvédelmi rendszereink felkészültségét” – állítja a lengyel...","id":"20250426_Egy-orosz-katonai-helikopter-megsertette-Lengyelorszag-legteret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20a217b4-225b-465a-bac2-e4b62ee85d15.jpg","index":0,"item":"8ef8ffed-fbcd-4c28-99ed-0cf546b892a6","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Egy-orosz-katonai-helikopter-megsertette-Lengyelorszag-legteret","timestamp":"2025. április. 26. 18:36","title":"Egy orosz katonai helikopter megsértette Lengyelország légterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6fe07a3-e7b5-4ead-ada5-5ea92cae8904","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Egy átalakított üvegfalú pápamobilban viszik át Ferenc pápát a vatikáni Szent Péter térről a Santa Maria Maggiore-bazilikába, hogy a menet útvonala mentén álló gyászolók is láthassák a megboldogult egyházfő koporsót – jelentették olasz hírportálok.","shortLead":"Egy átalakított üvegfalú pápamobilban viszik át Ferenc pápát a vatikáni Szent Péter térről a Santa Maria...","id":"20250426_Kiderult-milyen-autoval-viszik-majd-Ferenc-papat-a-vegso-nyughelyere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6fe07a3-e7b5-4ead-ada5-5ea92cae8904.jpg","index":0,"item":"6aceed36-e00c-44df-8756-d82c7e69fc72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Kiderult-milyen-autoval-viszik-majd-Ferenc-papat-a-vegso-nyughelyere","timestamp":"2025. április. 26. 09:18","title":"Kiderült, milyen autóval viszik majd Ferenc pápát a végső nyughelyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e48375f0-2e21-440c-aab1-da8d50e50d0e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az FSZB közölte is a férfi nevét, és azt is, hogy ukrán ügynök.","shortLead":"Az FSZB közölte is a férfi nevét, és azt is, hogy ukrán ügynök.","id":"20250427_ukran-ugynok-orosz-tabornok-robbantas-orizetbe-vetel-fszb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e48375f0-2e21-440c-aab1-da8d50e50d0e.jpg","index":0,"item":"2fcf6c3c-2842-492b-a9c0-fa026f5cbacb","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_ukran-ugynok-orosz-tabornok-robbantas-orizetbe-vetel-fszb","timestamp":"2025. április. 27. 17:54","title":"Elfogtak az oroszok egy férfit, aki szerintük pénteken felrobbantotta az egyik tábornokukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét Európában élte le, a halál azonban szülőföldjén érte.","shortLead":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét...","id":"20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551.jpg","index":0,"item":"e4dc0a1b-5d65-480b-a11a-54de5bd0bd11","keywords":null,"link":"/360/20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","timestamp":"2025. április. 27. 12:27","title":"A Nobel-díjas focikommentátor, aki képen törölte García Márquezt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy-két hónap múlva készülnek el a végleges kiviteli tervek, és augusztusban, ha addig elkészül a Szeged-Szabadka vonal, akkor az itt még éjszaka közlekedő teherforgalmat átirányíthatják, és teljes gőzzel nekiláthatnak a Budapest-Belgrád vonalnak. Az ITM államtitkára állta a sarat a fórumon.
Pótszékeket kellett pakolni szerdán délután a kiskunhalasi Közösségi Ház termébe, annyian voltak kíváncsiak a meghirdetett fórumra, amelyen, a városon áthaladó, helyben egyelőre 182 ingatlant érintő Budapest-Belgrád vasútvonallal kapcsolatos kérdéseiket is feltehették a kiskunhalasiak. A fórumra meghívott MÁV vezér nem tudott eljönni, de az ITM közlekedésügyi államtitkára állta a sarat. A térség képviselője, Bányai Gábor is ott volt, ő legfőképpen azt próbálta a jelenlevőkbe sulykolni, hogy ne dőljenek be a baloldalnak, amikor a vasút építése ellen kampányolnak, mert a beruházás páratlan lehetőség az itt élőknek. Mosóczi László röviden tájékoztatta a közönséget, majd jöhettek a kérdések, amelyeket főként a nyomvonal melletti, emiatt érintett ingatlantulajdonosok tettek fel, nem csoda, hiszen az érintett 2160 ingatlan tizede a kisvárosban van. Úgy tűnt, hogy messze nem tisztázott még most sem minden részlet.
A fórumon kiderült, hogy a kiviteli terveken folyamatosan dolgoznak, egy-két hónap múlva végezhetnek, addig még akár módosulhatnak is részletek, és az is, hogy ötszázzal több ingatlant érint a vasút nyomvonala, mint az korábban ismert volt, a kibővült lista a napokban megjelenik a Magyar Közlönyben. Bár február óta vágányzár van, éjszaka még közlekednek itt a tehervonatok, ezeket akkor irányítják át a Szeged-Szabadka vonalra, ha az majd elkészül, lényegében akkor tudnak nekifogni a vasút építéséhez.
A kérdések között azonban egészen agyrém esetek is előjöttek, mint például annak a családnak az ügye, akiknek a házánál az összes közművet, vizet, gázt, villanyt is levágnák a vasútépítés miatt. De volt olyan ingatlan, amelynek tulajdonosai totális bizonytalanságban vannak, mivel azt tudják, hogy 20 négyzetmétert vágnak le a telkükből, de azt még a helyszínelő szakértő sem tudta nekik megmondani, hogy melyik 20 négyzetmétertől kell megválniuk, holott sarki telek lévén, akár a kijárásuk is ellehetetlenülhet. A jelenlevők közül néhányan már kaptak adásvételi tervezetet, egy-két héten belül meg is kellene küldeniük a választ, lennének kérdéseik, de azokat nincs kinek feltenni. A minisztérium szakértői, akik az államtitkárt elkísérték a fórumra, megnyugtatták a lakosokat, hogy az észrevételeiket a visszaküldendő dokumentumokban írják le részletesen, egyébként, ha nem tudják elfogadni az ajánlatot, akkor közigazgatási eljárásban kifogást is tehetnek. A fórumon adott válaszok most megnyugtatók voltak: a költségeket a MÁV állja, az állami cég feladata lesz az extrém ügyek lebonyolítása is.
De az is kiderült, hogy a végleges kiviteli tervek egy-két hónap múlva készülnek el, addig is folyamatosan dolgoznak a tervezők. A tavaly közzétett ingatlanok száma, amelyeket érint a beruházás, időközben alaposan felduzzadt.
„A tavaly a környezetvédelmi hatástanulmány alapján közzétetteket ne nézzék, a tervek készítése közben nagyjából ötszázzal bővült a lista, ezek helyrajzi száma is napokon belül megjelenik a Magyar Közlönyben” – közölte Mosóczi László, aki azt is hozzátette, hogy a kiviteli munkák elkezdődtek a bontásokkal. A jelenleg a 150-es vonalon áthaladó átjárókról is kérdezték az államtitkárt, aki úgy számolt, hogy átlagosan három kilométerenként lesz átjárási lehetőség, többre nem, mert a tervezett 160 km/órás sebesség nem lenne tartható. A helyi vállalkozókat leginkább a Kiskunhalasra tervezett logisztikai központ érdekelte, megnyugtatták őket, hogy azt már tervezik. Ez a terminál lehet az egyetlen a vonalon, hacsak nem keresztezi a belgrádi vasutat a V0-ás, aminek megépítésére néhány hete az orosz elnök ígért kétmilliárd dolláros hitelkeretet. Ez utóbbinak az esélye most csekély lehet, pedig a fórumon jelen levő közlekedéspolitikai államtitkár szerint sok befektető már ráugrott volna, hogy a két vonal kereszteződésében logisztikai központot építsen.
„Ha megépül a V0-ás, akkor a Budapest-Belgrád-vonal és a déli vasút kereszteződésében épülhetne egy másik is, már magánbefektetők részéről nagy is az érdeklődés. Ha megépül” – tette hozzá az államtitkár. A V0-sról az utóbbi napokban nem sok szó esett, erre a beruházásra ígért kétmilliárd dollárt Putyin, nem sokkal azelőtt, hogy megindította az inváziót Ukrajna ellen. A nyomvonal körül is bizonytalanságok voltak. A Világgazdaság február végén, a nyomvonal bejelentésének beígért napján azt írta, hogy hosszas egyeztetések után hozzájuk olyan információ jutott el, hogy vagy Székesfehérvártól egyenes vonalon át Kiskunlacháza felé venné az irányt a fővárost elkerülő vonal, a másik variáció szerint pedig Cegléd–Kecskemét–Szabadszállás vonalában, Dunaföldváron át Székesfehérvár nyomvonalon haladna a körvasút. Most mindenesetre a fórumon kivetített térkép alapján az látszott, hogy Dunaújváros–Fülöpszállás–Kecskemét vonalon haladva (itt egy jelenleg nem használt vasút halad), Fülöpszállásnál metszené a Budapest–Belgrád vasutat. A VG szerint az uniónak is érdeke a vasút megépítése, így akár uniós pénzintézeti források bevonása is elképzelhető.
A fórumon szóba jött a Szeged–Szabadka vasúti beruházás is, azt a teherforgalom miatt panaszkodó megnyugtatására mondta el az államtitkár, hogy ha augusztusban elkészül a szegedi vonal, akkor a jelenleg éjszaka még közlekedő tehervonatokat átirányítják a Szeged–Szabadka vonalra, és akkor a Budapest–Belgrád vasúti beruházás is teljes gőzzel megindulhat.
Egy hét múlva Szegeden is tartanak fórumot. Itt a Szeged–Szabadka vasúti beruházással érintett ingatlantulajdonosok lázadoztak, mert nem kaptak információkat az építkezésről, amely a kertjeik alatt, lényegében már folyik.