Tetszett a cikk?

Ha mindenki úgy szavazott volna, ahogy utólag állítja, akkor a jelenlegi kormánykoalíció kétharmados többséget szerez a parlamentben - derül ki a Marketing Centrum elemzéséből.

A pártok támogatottságára mindig is a választási eredmények szoktak a legerősebben hatni, és ez most sincs másképpen: az MSZP lakossági támogatottsága a részleges kampánycsend előtt mért 34 százalékról 42 százalékra növekedett, miközben más pártok támogatottsága alig változott.

A győzteshez húzás ráadásul visszafelé is hatott. Ha mindenki úgy szavazott volna, ahogy utólag állítja, akkor az MSZP 51 százalékot kapott volna az első fordulóban, és az egyéni mandátumok döntő többségének a besöprésével akár 2/3-os többségre tehetett volna szert a koalíció. Ugyanakkor a 2. Gyurcsány-kormány júniusi megalakulásától egyedül Magyarország nemzetközi megítélésének a javulását várja a relatív többség, az állami költségvetés egyensúlyára, illetve az életszínvonal alakulására gondolva viszont többen pesszimisták, mint optimisták.

© hvg.hu

A választási kampány véget ért, ám ez egyáltalán nem lohasztotta le a polgárok politika iránti érdeklődését és szavazókedvét, sőt. Március közepén – a részleges kampánycsend előtt készített utolsó Marketing Centrum felmérésben - a megkérdezettek 62 százaléka állította azt, hogy biztosan el fog menni szavazni április 9-én az első fordulóban. A „most vasárnapi” parlamenti választásra viszont a megkérdezettek 71 százaléka ígérte biztosra a részvételét, és a több kérdés alapján készített részvételi valószínűség becslések átlaga a választás előtt 65 százaléknak, most viszont 68 százaléknak adódott.

© hvg.hu

Mi lesz jobb? (Oldaltörés)

Ugyanakkor a megkérdezettek 79 százaléka azt állította, hogy elment szavazni az első fordulóban, miközben valójában csak 68 százalék volt a részvételi arány. Az egy hónappal korábbi választásra vonatkozó beszámolók azonban nem csak e tekintetben szépültek meg. Most ugyanis lényegesen többen állítják, hogy a győztesre szavaztak, mint ahányan ténylegesen az MSZP listájára voksoltak. Ha tényleg a mostani válaszoknak megfelelő lett volna a választás eredménye, akkor akár 2/3-os többsége is lehetne a koalíciónak, és az MSZP egyedül is kényelmes többséget élvezne a parlamentben. A „most vasárnapi” szándékok alapján becsülhető választási „eredmény” és az április 9-i szavazásra vonatkozó beszámolók azonban gyakorlatilag teljesen egybeesnek, így joggal feltételezhetjük, hogy sokan a jelen szándékukat vetítették vissza április 9-re, és ezt a jelen szándékot erősen befolyásolja az, hogy jobb szeretünk a győztesek táborába tartozni, mint a vesztesekébe. A 2. Gyurcsány-kormánnyal kapcsolatos várakozások ugyanis korántsem egyöntetűen optimisták. 

© hvg.hu

A választás eredményeként júniusban megalakul a 2. Gyurcsány-kormány. Ennek hatására a kérdésekre érdemi válaszokat adók 38 százaléka szerint javulni fog Magyarország nemzetközi megítélése, ám a költségvetés egyensúlyának javulása tekintetében csak 29 százalékuk, a saját életszínvonal várható alakulása tekintetében pedig csak 18 százalékuk optimista. A válaszok mérlege természetesen erősen pártállás függő. A Fidesz támogatóinak nagy többsége mindhárom kérdés kapcsán pesszimista, az MSZP támogatók többsége pedig mindhárom kérdés tekintetében optimista. Ugyanakkor az SZDSZ és az MDF támogatói az ország nemzetközi megítélése szempontjából hajlamosak pozitív fejleménynek tartani a 2. Gyurcsány-kormány megalakulását, a költségvetés egyensúlyára és a saját életszínvonalukra gondolva viszont inkább borúlátásra hajlanak.

© hvg.hu

Mindent egybevetve azonban mindez kifejezetten kedvező az újjáalakuló kormány szempontjából. A választási győztesnek ez idáig mindig kijáró extra-bizalmat megszerezte magának a 2. Gyurcsány-kormány is, miközben a közvéleménynek egyáltalán nincsenek felfokozott, és ezért kielégíthetetlen várakozásai az életszínvonal javító kormányintézkedésekkel kapcsolatban.

A május 12. és 26. között készült felmérés keretében ezer országszerte véletlenszerűen kiválasztott felnőtt válaszolt a kérdésekre. A véletlen mintavételi eljárás miatt a társadalmi-demográfiai jellemzők eloszlása kismértékben eltér a valós arányoktól. Ezt az adatfeldolgozás során – a KSH 2001-es népszámlálása alapján – több szempontos súlyozással korrigáltuk. A súlyozás után az alapbecslések bizonytalansága kisebb, mint ±3%.


Marketing Centrum

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Választás 2006

Medián: első fordulós választási esélyek

A két nagy párt teljesen kiegyenlített támogatottsága miatt valószínűleg a két kisebb szereplése dönti el a választásokat. Ez a legfontosabb eredménye annak a 3 ezer fő megkérdezésével készült felmérésnek, amelyet a HVG megbízásából a nyolcnapos moratórium előtti utolsó előrejelzés igényével március 24-25-én készített a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet.

Választás 2006

A közvélemény-kutatók pártkötődései

Szinte naponta adnak hírt a közvélemény-kutató cégek a választási küzdelem állásáról. Elfogultak -e, és ha igen,melyik irányba a nyilvánosság előtt függetlenségükre oly kényesen ügyelő intézmények?

hvg.hu Választás 2006

Marketing Centrum: a Fidesznek inkább ártott a keddi vita

A négypárti szakpolitikusi viták sokkal kevésbé érdeklik az embereket, mint egy, a két nagy párt miniszterelnök-jelöltjének részvételével zajló vita. A keddi vita közönsége ilyenformán kisebb is volt, mint az előző kettőé, s abból legkevésbé a Fidesz profitálhatott - derül ki a Marketing Centrum telefonos gyorsfelméréséből.

Választás 2006

Marketing Centrum: szoros befutó, koalíciós győzelem

A Marketing Centrum részleges kampánycsend előtti felmérése szerint a két nagy párt listás eredménye között egészen kicsi különbség várható, ugyanakkor a választás győztese valószínűleg a kormányoldal lesz, elsősorban annak köszönhetően, hogy az SZDSZ bejutónak látszik, míg az MDF kiesőnek.

Választás 2006

Lepereg rólunk saját pártunk szövege is

2002-ben még nagyon erősen befolyásolta a pártállás azt, hogy ki miként vélekedett saját élethelyzetének alakulásáról. Most viszont nincs pártállás szerinti különbség ennek a megítélésében, derül ki a Marketing Centrum felméréseiből.

hvg.hu Itthon

MSZP-Fidesz: 49-42

A jól ismert „győzteshez húzás” az idei választás után is beindult, az optimista irányú hangulatváltás azonban ezúttal elmaradt – derül ki a Medián május 5. és 9. között készült országos reprezentatív felméréséből.

MTI Választás 2006

Gallup: nincs áttörés a billegő körzetekben

A Gallup Intézet a "billegő" körzetekben végzett április 10-i és április 20-i telefonos vizsgálat eredményei között nem volt lényeges különbség, ami arra utalhat, hogy ezekben a körzetekben továbbra is néhány szavazat dönthet a győztesről.

Választás 2006

Gyurcsány győzelmét inkább valószínűsítik, mint Orbánét

A Marketing Centrum több alkalommal is arra kérte az embereket, hogy fogadjanak 0 és 100 forint közti tétekkel a 2006-os parlamenti választás lehetséges eredményeire. A felrakott virtuális tétek követik a közvélemény hangulatváltozásait, és szinkronban az MSZP erősödésével egyre nagyobb a Gyurcsány Ferenc miniszterelnökségére feltett tétek átlaga.