Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5fc20379-0c9a-4921-8106-cac8071ac64d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Unió oly mértékben lépéskényszerbe hozta saját magát a bővítés ügyében, hogy már nincs bátorsága olyan jelöltországokat bírálni, amelyek pedig nem demokratikusak, viszont korruptak – írja Oliver Grimm Brüsszelből.","shortLead":"Az Unió oly mértékben lépéskényszerbe hozta saját magát a bővítés ügyében, hogy már nincs bátorsága olyan...","id":"20241220_die-presse-eu-nyugat-balkan-szerbia-vucsics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc20379-0c9a-4921-8106-cac8071ac64d.jpg","index":0,"item":"3f897da2-ac5e-46c6-a60c-a4e2b43be998","keywords":null,"link":"/360/20241220_die-presse-eu-nyugat-balkan-szerbia-vucsics","timestamp":"2024. december. 20. 15:36","title":"Die Presse: Kapuzárási pánik van az EU-ban a Nyugat-Balkán miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10d5b974-71ae-4cf9-ace7-1bca5ab13580","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Nem 900, hanem 2000. ","shortLead":"Nem 900, hanem 2000. ","id":"20241220_Az-Egyesult-Allamok-rajott-hogy-1100-fovel-elszamolta-hany-katonaja-allomasozik-Sziriaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10d5b974-71ae-4cf9-ace7-1bca5ab13580.jpg","index":0,"item":"e7335fae-9506-4dfa-aa53-c16241d50f02","keywords":null,"link":"/vilag/20241220_Az-Egyesult-Allamok-rajott-hogy-1100-fovel-elszamolta-hany-katonaja-allomasozik-Sziriaban","timestamp":"2024. december. 20. 18:23","title":"Az Egyesült Államok rájött, hogy 1100 fővel elszámolta, hány katonája állomásozik Szíriában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04","c_author":"TMF Group","category":"brandcontent","description":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult előírásai között kell navigálni. A TMF Group évtizedek óta segíti ügyfeleit ebben a folyamatban, miközben a Global Business Complexity Index (GBCI) című tanulmányuk évről évre bemutatja a legösszetettebb piacok sajátosságait. Az interjúban Jan Willem van Drimmelen, a TMF Group európai vezetője beszél a cég tevékenységéről, a GBCI jelentőségéről, valamint a jövőbeni célkitűzésekről.","shortLead":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult...","id":"20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04.jpg","index":0,"item":"939f650c-b38a-474e-917b-dafeece02f4b","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","timestamp":"2024. december. 20. 11:30","title":"Üzleti adminisztráció határok nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c764ea3-bee3-49b6-aefa-f9a60c1b6b39","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Konkrétan ez a Chevrolet valaha készült leggyorsabb Corvette sportkocsija.","shortLead":"Konkrétan ez a Chevrolet valaha készült leggyorsabb Corvette sportkocsija.","id":"20241220_puskagolyokent-lo-ki-a-rekordgyors-uj-chevrolet-corvette-zr1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c764ea3-bee3-49b6-aefa-f9a60c1b6b39.jpg","index":0,"item":"5eef568d-1c8a-4edf-846a-f30542f4f8fa","keywords":null,"link":"/cegauto/20241220_puskagolyokent-lo-ki-a-rekordgyors-uj-chevrolet-corvette-zr1","timestamp":"2024. december. 20. 07:21","title":"Puskagolyóként lő ki a rekordgyors új Corvette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő az életművéért kapja meg a rangos filmszakmai elismerést. ","shortLead":"A színésznő az életművéért kapja meg a rangos filmszakmai elismerést. ","id":"20241221_Tilda-Swinton-Berlinale-Arany-Medve-dij-eletmu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1.jpg","index":0,"item":"126d0d74-af2c-48e3-a69f-d3b61aa0f37f","keywords":null,"link":"/kultura/20241221_Tilda-Swinton-Berlinale-Arany-Medve-dij-eletmu","timestamp":"2024. december. 21. 16:01","title":"Tilda Swinton Arany Medve-díjat kap a Berlinalén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7ace76-8576-41d1-9bf6-8fadd049ff3c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hideg idő ellenére sokan elmentek a budapesti kávézóba, hogy aláírassák a könyvüket karácsony előtt.","shortLead":"A hideg idő ellenére sokan elmentek a budapesti kávézóba, hogy aláírassák a könyvüket karácsony előtt.","id":"20241221_magyar-peter-nagy-ervin-dedikalas-tisza-part-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7ace76-8576-41d1-9bf6-8fadd049ff3c.jpg","index":0,"item":"97983f00-e0fe-4c63-9229-e8b984af0bad","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_magyar-peter-nagy-ervin-dedikalas-tisza-part-video","timestamp":"2024. december. 21. 20:50","title":"„Menczer Tamásnak csak annyit üzennék: boldog karácsonyt!” – videón Magyar Péter dedikálása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b82746b8-1cf1-4094-a66b-88a6e46b0e78","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen egyedi koncepciójú soros V benzinmotorjának végérvényesen véget ért a pályafutása.","shortLead":"A Volkswagen egyedi koncepciójú soros V benzinmotorjának végérvényesen véget ért a pályafutása.","id":"20241220_vege-nincs-tovabb-33-ev-utan-bucsuzik-a-vw-legendas-6-hengeres-vr6-motorja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b82746b8-1cf1-4094-a66b-88a6e46b0e78.jpg","index":0,"item":"926e46cc-1cb3-4fba-8a4b-ddbaed532e58","keywords":null,"link":"/cegauto/20241220_vege-nincs-tovabb-33-ev-utan-bucsuzik-a-vw-legendas-6-hengeres-vr6-motorja","timestamp":"2024. december. 20. 07:59","title":"Vége, nincs tovább: 33 év után búcsúzik a VW legendás 6 hengeres motorja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40a86f43-d9b0-4cac-8f6d-2a0450e8c59a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin idén is összegyűjtötte az év legjobb találmányait. Most bemutatjuk azokat, melyek a környezetvédelem és a fenntarthatóság terén érdemelték ki az elismerést.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin idén is összegyűjtötte az év legjobb találmányait. Most bemutatjuk azokat, melyek...","id":"20241220_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-fenntarthatosag-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40a86f43-d9b0-4cac-8f6d-2a0450e8c59a.jpg","index":0,"item":"166cd762-2cb6-443f-a847-a741c3c277fe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241220_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-fenntarthatosag-kornyezetvedelem","timestamp":"2024. december. 20. 07:02","title":"2024 legjobb találmányai: víz a levegőből, újféle időjárás-előrejelzés, gázcsökkentő marháknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kalandtúra fogyatékosokkal, akadályverseny Budapesten
szerző:
Kovács Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Négy láb jó, két láb rossz – ezt az orwelli elméletet egészítenénk ki azzal, hogy minden egyéb eset pedig még rosszabb. Fehér bottal még csak-csak, kerekesszékkel azonban már csak komolyan átgondolt tervvel érdemes nekivágni a városnak. Kinek a balesete kell ahhoz, hogy megváltozzanak a körülmények?
Az első akadálymentesítők a kamionosok voltak, amikor kicsit szűkebben vették be a kanyarokat és lenyomták a padkát – meséli kedélyesen Vágola Imre, aki egy motorbaleset miatt kényszerült kerekesszékbe. Ma már persze többszereplős az akadálymentesítők „piaca” (önkormányzat, unió, főváros), de még így is csúfos eredményt produkálnak. Nem egy helyen takarosan eltüntették az út egyik felén a problémát okozó padkát, a túloldalra azonban nem jutott a figyelmességből – panaszolja Imre. A Moszkva téren is találhatunk ilyen helyet, ha a gyermekkorunkban oly sokat hallott (és felnőttként is megszívlelendő) figyelmeztetés szerint a lábunk elé nézünk, itt ugyanis egy kicsit a síneken is gurulnia kell útitársunknak, ha velünk együtt át akar jutni a másik oldalra. Bizonyos helyeken tényleg igaz lehet a „túloldalra születni kell”- elmélet, amit két lábon járva leginkább egy - a csigák párbeszédét modellező - viccből ismerhetünk.
A metrózás is csak kevés kerekesszékes kiváltsága, nem akármilyen mutavány. Erős felsőtest kell hozzá, meg egy nem elektronikus szék. És persze olyan sérülés, amely nem akadályozza a felsőtest mozgását, no és némi bátorság. Egy székben ülő mozgássérült ugyanis csak úgy jut le a főváros büszkeségei között számon tartott metróhoz a mozgólépcsőn, hogy a gumiszalagokba kapaszkodva, székét megdöntve, menetiránynak hátat fordítva erősen tartja magát. És nem árt, ha követni tudja a szalagok mozgását, lévén nincsenek szinkronban, így néha a háta mögé kerülnek a kezei, és onnan vissza kell kapaszkodni valahogy, hogy egyéb sérüléseket ne szerezzen. Az meg már csak a BKV jóindulatán múlik, hogy ne akkor álljon le a lépcső, amikor egy kerekesszékes valahol félúton van. (A kisföldalatti lépcsősoraira liftet is szereltek, ami - ha működik, és ha sikerül hozzá kulcsot szerezni - bizonyára kiváló szolgálatot tesz.)
A hivataloknál az sem ritka, hogy vagy nincs rámpa, vagy a mozgó rámpa (értsd egyik helyről a másikra cipelendő) esetében a portás, biztonsági őr jóindulatára van bízva az „esélyegyenlő” állampolgár.
Azon elegánsan, amolyan kétlábasan, túllendültünk, hogy valahogy le is kell jutni a mozgólépcsőhöz. Ez pedig nem sikerülhet mindenhol, nem ritka, hogy – legyen szó metróról vagy villamosról – több megállót is tekernie kell, mire odajut, ahova elindult, mert a kívánt megállóban nem tud le- vagy felszállni. A Blaha Lujza téren például csak lépcső van, a Nyugati aluljáróba is csak egy helyen, a Bajcsy-Zsilinszky út sarkán lehet le- vagy feljutni, a Margit-híd budai hídfőjét sem kerekes székesekre álmodták - hogy néhány belvárosi példát említsünk. „Ami neked 50 méter, az nekem sokszor 500” – mondja Imre arra utalva, hogy a Wekerle-telepről a Boráros térre érkezve – munkába menet - csak komoly kitérőkkel jut el a Nagykörútra. Az sem ritka, hogy munka után „hazateker”, mert a busz, amelyet használni tudna, kiszámíthatatlan menetrend szerint közlekedik. Az ingatlanos hölgy, aki úgy ajánlott neki lakást, hogy azon belül lépcsővel lehetett kijutni az erkélyre, legalább annyi empátiával rendelkezhet, mint a BKV, amely nem hajlandó kiszámítható menetrendet biztosítani. A multik egyébként itt is kilógnak a sorból: törekednek az akadálymentesítésre, mert a mozgássérült vevőről Nyugaton már bebizonyosodott, hogy legalább olyan jó vásárlóerő, mint a bárki más.
- Van, hogy zavar, ha megnéznek? – kérdem. Csak akkor, ha egy szép nő teszi ezt – szól a válasz. A baleset után motorszerelőként vizsgázó fiatal férfi több helyen is jelentkezett, hogy elhelyezkedhessen a szakmájában, de sehol nem tartottak rá igényt. „Pedig én magam vittem be az önéletrajzomat, hogy lássák, mobil vagyok” – magyarázza, miközben arról is beszél, hogy tudomása szerint Németországban már kiszámolták az illetékesek, hogy hosszútávon a társadalomnak olcsóbb – és egyben az emberi méltóságot is tiszteletben tartó megoldás lehet -, ha egy mozgássérültnek lakást és munkát biztosítanak az önellátáshoz, mintha segélyekkel támogatnák. Lehetne ezt jól is csinálni – mondja miközben felszállunk arra a Combinóra, ami miatt átépítettek elég sok, igen forgalmas villamosmegállót a fővárosban. Lehetett volna ezt jól is csinálni – folytatja, amint a süllyesztett padlós járműről kezdünk beszélni. Ugyanis valahogy úgy sikerült a sokat emlegetett átalakítás, hogy még most is van hézag a jármű és a járda között, és a szintkülönbség sem feltétlenül a nullához közelít. „Én megemelem a székem, megkapaszkodok és behúzom magam, de elektromos szék vagy egy gyengébb felsőtest ezt már nem teszi lehetővé” – mondja, miközben gyakorta hozzáteszi, az emberek segítőkészek, de egy lépcsős jármű esetében például megalázónak és balesetveszélyesnek is tartaná, ha megpróbálnák felemelni.
„Üljön le fiatalember, üljön le” – kérte egyre hangosabban és egyre erőszakosabban egy idős hölgy Dávid Lászlót. A fehér botot látva valószínűleg - ahogyan az idegen nyelvet nem beszélőknél a turistáknak tartogatott - jószándékú, ámde haszontalan segítőkézség aktivizálódott. „Hiszen a lábamnak semmi baja” – teszi hozzá a történethez mosolyogva Laci. „1997. szeptember elseje óta nem látok” – idézi fel napra pontosan a dátumot. Kilenc éves koráig mindkét szemére látott. Akkor egy barátja birsalmával halántékon dobta, levált a retinája, és bal szemére elveszítette látását, majd évekkel később a jobb szem is felmondta a szolgálatot. „Két és fél évbe került, amíg feldolgoztam ezt az állapotot”- meséli, miközben könyökömbe karol, és rávezetem egy járólapba épített lámpára a Millenáris Parkban. „Akadálymentesítés” - oldja szégyenlős szabadkozásomat nevetve. Külföldön már megoldották, hogy például egy zebránál - ahol a kerekesszékesnek az a jó, ha lejt a járda, míg egy nem látónak az, ha padka van - a járda bordázata megváltozik, jelezve így a vakoknak is. Magyarországon is van néhány kezdeményezés, bár a legtöbbször nehéz felmérni, hogy úthibáról vagy vezetősávról van-e szó. A metróban is csak néhány követ kellene felszedni, hogy a vakok számára segítő sávot alakítsanak ki – ilyen azonban egyelőre nincsen. Ahogy munkalehetőség sem túl sok. Laci néhány, szintén vak társával együtt elvégzett egy európai uniós asszisztensi végzettséget adó tanfolyamot, ám az a néhány cég, amellyel kapcsolatban álltak a képzés alatt, a vizsga után nem reagáltak a megkeresésekre.
Legtöbbször bejáratott útvonalon közlekedek – „vakosan” elmondja valamelyik sorstársa, hogy merre kell menni: leszállsz, 40 lépés jobbra, ott lesz egy kuka, azt jobbról megkerülöd - meséli. Mialatt a metróban fotókat készítünk többen körbe állnak. - Szoktak megjegyzést tenni vagy beszólni? – kérdezem a bizalmatlan közönséget látva. „Manapság már ritkán, de régen előfordult, hogy a gyerekek odakiáltottak: lépcső, miközben persze nem volt, mégis ösztönösen megtorpant az ember” – magyarázza, és elmeséli, hogy egy barátja egyszer egy fedetlen csatornába esett bele, amit elfelejtettek körbekeríteni. Általában azonban neki is az a tapasztalata, hogy az emberek segítőkészek, bár néha a tapasztalatlan lelkesedés okoz gondot. Például, amikor a látó ember nem ajánlja fel könyökét, hanem megragadja a nem látó karját - néha azt, amelyikben a botot tartja - és a padkánál azzal jelzi, fel kell lépni, hogy magasba emeli azt a kezet, amely egy vak embernek a tájékozódását segítené. Átveréssel csak boltban próbálkoztak, és ott is csak kevesen, hiszen többnyire tisztában van azzal, mennyi és milyen pénz van nála – meséli miközben a Combino vezetője igyekszik ránk csukni a villamos ajtaját. - Van, hogy úgy érzed, nagyon szeretnél látni? – szól a közhelyes kérdés. - Igen, néha, de csak néhány percre, hogy megnézhessek magamnak dolgokat, embereket, helyeket, azzal elégedett is lennék – hangzik a válasz, miközben zöldre vált a nem beszélő (értsd nem sípoló) lámpa a főváros egyik legforgalmasabb helyén.
Borzalmas életkörülmények között tengődnek Romániában a fogyatékos és állami gondozott gyerekek - jelentette öt amerikai civil szervezet, s állításukat videófelvételekkel alátámasztották. Lépésük botrányt szült.
Kósáné Kovács Magda szocialista európai parlamenti képviselő aláírta és támogatja a Fogyatékkal Élők Európai Fórumának kezdeményezését, amely a fogyatékos emberek helyzetének javítását szorgalmazza az Európai Unióban.
Az UNICEF közelmúltban kiadott jelentése szerint tíz év alatt megháromszorozódott a fogyatékos gyermekek száma Közép- és Kelet-Európában, a FÁK 27 országában, számuk 500 ezerről másfélmillióra emelkedett - közölte Blahó András, az UNICEF Magyar Bizottságának elnöke pénteken Budapesten.
Lehet-e a mozgássérült gyorsabb, a siket beszédesebb, a vak tájékozottabb vagy az értelmi fogyatékos okosabb, mint az egészséges? Lehet. Helyzete válogatja. Ilyen helyzetekkel szembesülhetünk az Ability Park „vurstlijában”. Fogyatékokról ésszel, élettelien és nem szánakozva, s közben még jól is érezzük magunkat.
A fogyatékkal élő tanulók a köz- és felsőoktatási rendszer legkiszolgáltatottabbjai – derült ki az oktatási jogok biztosa hivatalának múlt évi tevékenységéről szóló kedden nyilvánoságra hozott értékelésből. A hivatal szerint továbbra is probléma, hogy az érintettek nem ismerik az oktatási jogokat.
Jesse Sullivan két művégtaggal él, mégis létrára mászik, falat mázol, de remekül elirányítja a fűnyíró gépet is behajlítva könyökét és forgatva alkarját. Sőt ennél finomabb mozgást is képes volt megtanulni: átölelni unokáit.
A közösségi közlekedés kedvezményrendszeréről tartott egyeztetésen kedvezően fogadták a gazdasági tárca javaslatait a fogyatékkal élők nyolc szervezetének képviselői.
Ne a foglalkoztatók alkalmazzanak fogyatékkal élő embereket, hanem a fogyatékkal élők vehessenek fel normatív támogatásukból olyan foglalkoztatót, aki rehabilitációjukkal is törődik. Az egyik résztvevő ezt javasolta Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszternek egy fővárosi szabadegyetemi előadáson.