Tetszett a cikk?

A magánélet irányított kiteregetése imázsjavításra tökéletes - állítják píárszakemberek, akik szerint a közszereplők közül többen hamarosan követik a bulvármédiában kitárulkozó Kóka Jánost és Rogán Antalt.

Bulvárújságok.
Mint közönségesen
© Horváth Szabolcs
A befektetési kapcsolatok osztályát vezeti a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) az a 26 éves hölgy, Szandrocha Kamilla, akit azért kapott szárnyára a hír, mert hónapok óta hivatali felettesével, Kóka János miniszterrel jár. Kapcsolatukat az SZDSZ-es tárcavezető január elején beszélte ki a Tv2 esti beszélgetős show-műsorában. Néhány nappal korábban e csatorna reggeli adását választotta Rogán Antal (Fidesz-MPSZ) belváros-lipótvárosi polgármester, hogy - egyetemista arájával, Gaál Cecíliával együtt - beszámoljon eljegyzésükről. Mindkét politikus szerelmi ügyével teli volt a nyomtatott bulvársajtó is, a cikkek és illusztrációik szervezett kampányt valószínűsítenek.

Kóka és Rogán esete közt rengeteg a párhuzam. Mindkettő fiatal, impulzív, a modern közléstechnikákat ismerő és használó politikus, akiknek ellentmondásos a választói megítélése. Rogán az évek során részben levetkőzte kezdeti, paposan szigorú imázsát, a lehetséges "ellen-Orbán" szerepe azonban feltehetően jobbára csak a baloldali szavazók körében tette elfogadottabbá. Saját táborában éppenséggel a mai napig őt mint kampányfőnököt vádolják a 2006-os parlamenti választási bukással - hírlik fideszes körökben. Az SZDSZ-elnöki babérokra törő Kóka helyzete, ha lehet, még rosszabb: egy szűk yuppie-réteget kivéve egyik politikai oldal sem tudta elfogadni, s bár most éppen 4 százalékpontot ugrott a népszerűsége, tartósan a népszerűségi lista második felében foglal helyet (lásd Az utálat foka című cikkünket a 20. oldalon).

Mindkettejükre ráfért, hogy a választók úgy tekintsenek rájuk, mint aki "egy közülük". Ehhez kapóra jött a szerelmi szál. Igaz, mindkét kapcsolat történetében akad szépítenivaló, ami alighanem további érveket adott a politikusok tanácsadóinak, hogy ambicionálják az önleleplezést. Mindketten elváltak - egyébként még a mostani kapcsolat kialakulása előtt -, gyermekük az édesanyánál maradt. Ez persze inkább a keresztény-konzervatív Rogán esetében lehet fekete pont. Az elmélet és a gyakorlat összhangját a fideszes politikus konzervatív - az örömapa, Gaál Antal 1990-1994 közötti MDF-es országgyűlési képviselő házánál letérdelős - lánykéréssel, majd a Blikknek exkluzívan "eladott" eljegyzéssel teremtette meg. Mindkét politikus ügyének bulvártálalása nagy hangsúlyt fektet arra az amúgy kevéssé életszerű közlésre, mely szerint a korábbi házasságból született gyerekek hamar kiváló kapcsolatba kerültek a pótanyukajelöltekkel.

Kóka szabadelvű politikusként akár meg is engedhetné magának a gyűrű nélküli kapcsolatot. Ő azonban éppen a liberális eszmékkel kerül ellentmondásba, hiszen kapcsolata - általa amúgy 2005 októberében kitüntetett - beosztottjával hordoz némi feudális üzenetet, különösen hogy - mint a Blikk fogalmaz - "mindketten úgy látják helyesnek, ha Kamilla távozik a minisztériumból". Ez a megoldás aligha tetszik a női egyenjogúság híveinek. Akárcsak a történet maga, hiszen noha a kapcsolat a miniszter bevallása szerint több mint fél éve tart, ők lapzártánkkor még hierarchikus viszonyban dolgoztak. "Kamilla annyira jó, hogy nehéz pótolni" - indokolták a halogatást a miniszter környezetében a HVG-nek.

"A választók között sokkal több a titkárnő, mint a szüfrazsett. Márpedig az ő számukra a sztori azt igazolja, valóra válhat a Csipkerózsika-álom" - magyarázta a HVG-nek Szabados Krisztián politikai píárszakember, a Political Capital igazgatója, miért hibás elitszemmel elutasítani az efféle bulvárkitárulkozást. Szerinte éppen a média viselkedett éveken keresztül álszent módon, amikor bár megbízható értesülései voltak a közszereplők magánügyeiről, mégis elhallgatta a választók elől - ellentmondva a fogyasztói érdeklődésnek és saját szakmai etikájának. Példaképp említette a rózsadombi luxusbordély rendőri rajtaütésekor a hátsó ajtón kimenekített politikusok esetét (HVG, 1999. április 17.), akik kiléte városszerte pletykák témája volt, mégsem vált széles körben nyilvánossá. Áttörést az internetes fórumok bejegyzései hoztak, illetve az, hogy a politikusok érzékenyebben reagálnak a médiafogyasztási szokások változásaira, a bulvártálalás térnyerésére, mint a sajtó maga. A média jelenleg csak azokra a magánügyekre nyitott, amelyeket a politikusok maguk kívánnak kiteregetni. Kolbásztöltő Orbán Viktor, Balaton-átúszó Dávid Ibolya, egy-egy hír a karácsonyi ünnepi készülődésről, kocogásról, focizásról, nyaralásról - de sztori évekig semmi. Jellemző módon a bulvárelemekkel felturbózott kémügyet, a Mucuskagate-et is a román sajtó segítségével juttatták el Magyarországra a kiszivárogtatók.

Az első igazi bulvárügy Deutsch Tamásé volt. Aligha véletlenül, hiszen éveken keresztül ő volt a női választók egyik kedvence, akiről számos pletyka terjedt, olyanok is, amelyekhez képest - és ahhoz viszonyítva, hogy fideszes politikusról van szó - valósággal unalmas az igazság. Viszonya volt a titkárnőjével, aki gyermeket szült neki, elvált, majd feleségül vett egy másik hölgyet, akinek - Für Lajos MDF-es exminiszter lányának - nevét is felvette, elsőként a magyar közszereplők közül. Deutsch-Für jól jött ki a botrányból: az üzenet lényege, hogy "révbe ért", akárcsak most Rogán. Nem pellengérezte ki a nagyérdemű Kovács László volt külügyminisztert és MSZP-elnököt, jelenlegi EU-biztost sem, amikor fény derült a nőügyeire (HVG, 2005. február 26.).

A választó megértő a kisebb botlásokkal szemben, Szabados szerint különösen akkor, ha az életmód alapvetően nem mond ellent a képviselt értéknek. A legfőbb vezetők persze idilli képet igyekeznek közvetíteni. Gyurcsány Ferenc, Orbán Viktor példás családapák, de míg a harmadik házasságában élő miniszterelnök esetében az üzenetek hangsúlya a feleségével való szerelmen, Orbánéknál a konzervatív családmodellen, az apa központi szerepén van. A píárszakértő érdekességként jegyezte meg, hogy a kormányfőfeleségeknek mennyire nem sikerült felvenniük a first lady szerepet (ezt egyébként elsősorban Gyurcsány hitvese, Dobrev Klára látszik ambicionálni), sőt mindkét asszonyról a negatív üzenet is megragadt a köztudatban: Dobrev a főkommunista Apró Antal unokája, Lévai Anikó pedig sandán szerzett szőlészetben volt tulajdonos.

Kit árul a kitárulkozás? (Oldaltörés)

Kóka János. Önmagát izzasztja
© Marton Szilvia
Értesüléseink szerint Kóka kitárulkozása tavaly nyár óta készült: a kommunikációs tanácsadók - minisztériumi és külsős szakemberek - ekkor szereztek tudomást a románcról. Egyikük azt mondta a HVG-nek: hosszú vita volt arról, szükséges-e egyáltalán a pletykákat, gonoszkodó cikkeket megelőző csapás, nem helyesebb-e a miniszter szakemberi szerepének a hangsúlyozása. Mindazonáltal úgy tudni, az annak idején sok vihart kavart Playboy-interjút nem Kóka jelenlegi csapata, hanem a Gál J. Zoltán uralta kancelláriai stáb szervezte. Igaz, a GKM-ben a miniszter környezetében a legtöbben ma is vállalhatónak érzik. "János yuppie. Nem mondhatja hitelesen, hogy délutánonként a nyugdíjasokkal sakkozik a parkban. Legfeljebb a hangsúlyokat kellett volna máshol elhelyezni. Tudomásul kell venni, hogy kialakult Magyarországon egy réteg, amely tagjainak nem illik másfél millió forintos arany Rolexnél értéktelenebb karórát viselni" - fogalmazott egyikük. E magabiztosságnak azonban ellentmondani látszik, hogy a napokban lett bulvárhír abból is: Kóka megvált a magazininterjú óta sokat emlegetett helikopterétől.

Rogán maga intézte a médiaszervezést - állítják a polgármester környezetében. A fideszes politikus egyébként régóta tudatos sajtóhasználó: bulvárhír lett például Szigetfesztivál-látogatásából, ahol spiccesre sörözte magát, de nem rúgott be, s megtudhatta a nagyérdemű, kedveli a reggae-zenét és Boban Markovicsot. Magánéletét ügyesen adagolta: házas ifjú apuka, később "kedvesével" megjelenő fiatal politikus, majd új barátnős hősszerelmes lett, a váltásokról azonban nem értesült az olvasó, márpedig ehhez alighanem jó sajtókapcsolatok szükségesek. Szerbhorváth György publicista, kritikus szerint a politikusok ezúttal túlértékelték a média befolyását. "Azt hiszem, szerelmes vagyok. Sokat sportolok, mert sokat dolgozom - miért váltana ez ki szimpátiát bárkiből is?" - kérdezi a Szulák-show-val példálózva a publicista, aki szerint a választók átlátnak a szitán: Kókával kapcsolatban érzékenyebben érinti őket a gázáremelés, mint a liezon.

Szakemberek eltérően ítélik meg, előnyös-e a bulvárfogyasztók ízlésére szabni a politikát. Debreczeni József egykori MDF-es országgyűlési képviselő, közíró egész tanulmányt szentel a legfrissebb Mozgó Világban ennek tagadására. Szerinte a közélet iránt közönyös rétegek megnyerése többletszavazatokat hozhat ugyan, hosszú távon azonban a politikai stílus veszélyesen demagóggá egyszerűsödik, s ennek jelei már észlelhetőek a vezérelvű utcai politizálásban. A HVG-nek nyilatkozva azzal egészítette ki, hogy különös veszélyeket hordoz ez az olyan társadalmakban, ahol a választók évtizedeken át elszoktak a közéletben való részvételtől. Szabados ellenben úgy véli, a bulvárkitárulkozás célja nem a direkt szavazatszerzés - ezért ritka az ilyesmi kampányidőszakokban -, hanem a politikus megismertetése, imázsának (az imázs változásának) bemutatása. Debreczeni másképpen látja: az imázsformálás célja sem más, mint a szavazat-, majd hatalomszerzés, s a bulvárfogyasztók kampányidőszakokban is főképp a kereskedelmi médiumokból informálódnak.

Szabados szerint már kezdenek irányított "arcot" mutatni az üzletemberek is, példaként az alapítványtevő Csányi-Demján párost hozta fel. Az is megjósolható, előbb-utóbb előmerészkednek például a meleg kisebbséghez tartozó közszereplők is. Erre eddig egyedül az SZDSZ-es Ungár Klára mutatott bátorságot, s a jelek szerint nem vesztett vele: polgármesterjelöltként a liberális átlagnál jobb (9,8 százalékos) eredményt hozott a konzervatív XII. kerületben.

RÁDI ANTÓNIA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Társadalom

Bulvárfogadtatás

HVGA hírességek közül a politikusok magánéletére kíváncsiak a legkevésbé az emberek - tűnik ki a HVG megrendelésére...

Társadalom

Londoni kudarcok

A brit politikai marketing mesterei a hétköznapokban - tehát a választási kampányok időszakát leszámítva - maximum azt...