Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat eredményez. Szerkesztett részlet Ethan Mollick Társintelligencia című könyvéből.","shortLead":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat...","id":"20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b.jpg","index":0,"item":"d3a3a675-d4f1-4081-8b8c-2f7907c384ba","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","timestamp":"2025. március. 09. 19:15","title":"Egy titkos fegyver, amivel a ChatGPT tényleg hasznos lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dc0f843-7cb6-441f-973c-c6ddafdcbf50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szöveg korábbról már ismerős lehet. ","shortLead":"A szöveg korábbról már ismerős lehet. ","id":"20250308_kocsis-mate-fidesz-facebook-gyermek-jogai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dc0f843-7cb6-441f-973c-c6ddafdcbf50.jpg","index":0,"item":"71f78f28-b9d2-4ffa-86ba-630e29b51d1c","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_kocsis-mate-fidesz-facebook-gyermek-jogai","timestamp":"2025. március. 08. 18:30","title":"\"A gyermekek jogai minden eddiginél erősebb törvényi védelmet kapnak!\" - Kocsis Máté megosztotta, hogyan változik az Alaptörvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba2abae1-922c-47e8-9aa3-1e05d382d9c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ismét alkotmányt módosítanának, hogy külön törvényben meghatározott esetekben kiutasítható legyen az a magyar állampolgár, aki más ország állampolgárságával is rendelkezik, és „veszélyt jelent az országra”.","shortLead":"Ismét alkotmányt módosítanának, hogy külön törvényben meghatározott esetekben kiutasítható legyen az a magyar...","id":"20250309_A-kormany-kiutasitana-Magyarorszagrol-azokat-a-kettos-allampolgarokat-akik-veszelyeztetik-a-biztonsagot-vagy-a-szuverenitast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba2abae1-922c-47e8-9aa3-1e05d382d9c4.jpg","index":0,"item":"584c9aff-f9f1-41eb-a240-5f3fd34224c5","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_A-kormany-kiutasitana-Magyarorszagrol-azokat-a-kettos-allampolgarokat-akik-veszelyeztetik-a-biztonsagot-vagy-a-szuverenitast","timestamp":"2025. március. 09. 21:11","title":"A kormány kiutasítaná azokat a kettős állampolgárokat, akik veszélyeztetik a „szuverenitást” vagy a „biztonságot”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"bb6afbe3-e381-475d-8bc3-2c2258d89bdd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Magyar Péter arról beszélt: nemrég megsúgták neki, hogy a rendőrség át akarja kutatni az irodáját és munkatársainak lakását. A cél az, hogy a párt ne folytathassa a kampányt. A Tisza Pártról készített riportot a brit lap tudósítója.","shortLead":"Magyar Péter arról beszélt: nemrég megsúgták neki, hogy a rendőrség át akarja kutatni az irodáját és munkatársainak...","id":"20250309_The-Times-magyar-peter-orban-viktor-tisza-part-riport-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb6afbe3-e381-475d-8bc3-2c2258d89bdd.jpg","index":0,"item":"6345972f-0808-4720-a493-ace8f89541f6","keywords":null,"link":"/360/20250309_The-Times-magyar-peter-orban-viktor-tisza-part-riport-lapszemle","timestamp":"2025. március. 09. 09:00","title":"The Times: 15 éve nem fenyegette senki Orbán hatalmát annyira, mint Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c9fc9cf-bd67-4c77-ac97-8089d9e7353b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A humanitárius szervezetek szerint veszélybe kerülhet a terület ivóvízellátása, ha lekapcsolják az áramszolgáltatást. Tel-Aviv célja az lehet, hogy a nagyobb nyomást helyezzen a Hamászra a tűzszüneti tárgyalásokon. ","shortLead":"A humanitárius szervezetek szerint veszélybe kerülhet a terület ivóvízellátása, ha lekapcsolják az áramszolgáltatást...","id":"20250309_Izrael-levagja-az-aramhalozatrol-a-Gazai-ovezetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c9fc9cf-bd67-4c77-ac97-8089d9e7353b.jpg","index":0,"item":"c96da985-6491-4161-956e-5333cbe46062","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Izrael-levagja-az-aramhalozatrol-a-Gazai-ovezetet","timestamp":"2025. március. 09. 20:46","title":"Izrael levágja az áramhálózatról a Gázai övezetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0897f39c-ef1c-4927-be8a-9ddf05a133a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ezt a Sziget ügyvezetője jelentette ki.","shortLead":"Ezt a Sziget ügyvezetője jelentette ki.","id":"20250308_A-Sziget-befogadja-a-Pride-ot-ha-nem-tarthatjak-meg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0897f39c-ef1c-4927-be8a-9ddf05a133a7.jpg","index":0,"item":"63eda339-0d57-4f0d-bb6d-7df9909f53b2","keywords":null,"link":"/elet/20250308_A-Sziget-befogadja-a-Pride-ot-ha-nem-tarthatjak-meg","timestamp":"2025. március. 08. 13:53","title":"A Sziget befogadja a Pride-ot, ha nem tarthatják meg ott, ahol szeretnék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5473e04d-f080-4937-b6e3-e9765cd04c00","c_author":"Nemes Nikolett","category":"elet","description":"A patriarchális állam a nőket egyfajta tartalékseregként kezeli; minél rosszabb helyzetben van egy nő, annál kiszolgáltatottabb a „terelgetésnek”. A láthatatlan munka, a foglalkoztatási szegregáció, az állami szociális politika visszásságai mind hozzájárulnak a nők kiszolgáltatottságához, és növelik az elszegényedésük veszélyét, az egyedülálló anyáknak szociális védőháló híján pedig kifejezetten kétségbeejtő a helyzete. ","shortLead":"A patriarchális állam a nőket egyfajta tartalékseregként kezeli; minél rosszabb helyzetben van egy nő, annál...","id":"20250308_Noi-szegenyseg-tarsadalmi-mobilitas-magyar-szocialpolitika-rejtett-hajlektalansag-lathatatlan-munka-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5473e04d-f080-4937-b6e3-e9765cd04c00.jpg","index":0,"item":"49b04809-8044-428f-a3e0-f0aca119f32c","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Noi-szegenyseg-tarsadalmi-mobilitas-magyar-szocialpolitika-rejtett-hajlektalansag-lathatatlan-munka-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 15:00","title":"„Bevett magyar szokás, hogy a hatalom minden válságnál megpróbálja visszatolni a konyhába a nőket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közelről csupán trükköznek a távolsági buszok némely sofőrjei, az összeképet nézve viszont olyan milliárdos csalássorozatot űznek, amelyben mi, utasok is vígan részt veszünk. De miért hagyjuk ezt? Bliccelés és maxizás. Helyzetkép egy örökzöld témáról.
Aki személyesen először találkozik a belföldi helyközi buszjáratokon dívó trükközésekkel, talán azért lepődik meg, mert a sofőr jegyvásárláskor érthetetlenül suttogva kérdéseket tesz fel. „Olcsóbb jegyet” kínál, s ha valami olcsóbb, miért is ne fogadnánk el. Csak a visszajárót összeszámolva, a jegyet szemügyre véve derül ki, hogy mitől olcsóbb a viteldíj: a sofőr saját cégét meglopva kilencven százalékos kedvezményes jegyet nyomtat ki, amit azután féláron ad el.
A gyakorlott buszozók számára persze ismertek ezek a – busztársaságokat milliárdokkal megkárosító – módszerek, amelyben tulajdonképpen mindkét fél lop, csak éppen másként nevezi. ("Maxizásnak", illetve bliccelésnek.) Felszálláskor az utas a sofőr kezébe nyom egy kis jattot, esetleg hozzá is teszi, hogy igényt tart a jegyre. Előfordul, hogy cserébe kap egyet azok közül a korábban kinyomtatott jegyek közül, amiket a pénztárgépük mellett tartogatnak a sofőrök. De – mint említettük – gyakran a vezető ajánlja fel a kedvezményes opciót. „A sofőrök, akár a kofák, úgy kínálgatják az olcsóbb jegyeket, s annyira gátlástalanok, hogy grimaszokat vágnak, amikor nem veszek részt a csalásban” – meséli kellemetlen élményeit egy utazó.
Hogy naponta mennyit tesz zsebre így egy sofőr, azt persze pontosan nem lehet megmondani, de a szakemberek szerint akár meg is duplázhatja nettó 80-150 ezer forintos fizetését. Egyedül a Volánbusz Zrt.-nél évi több százmillióra taksálják az így keletkezett – vagyis a simlis buszsofőrök és utasok által okozott – kárt. Természetesen jócskán megugranak a bevételek, amikor a vállalatok belső ellenőrei időről időre razziáznak az egyes buszvonalakon. A becsült kárt a nem ellenőrzött és az ellenőrzött időszak bevételei közti különbség adja ki. A közlekedési vállalatok vezetői következetesen hangsúlyozzák, hogy a sofőrök nagyobbik hányada becsületes. Ha így van is, tapasztalataik szerint a többség nem veti ki magából a csalással gazdagodó kisebbséget.
A zsebre rakott összeg mindenesetre elég nagy ahhoz, hogy a csalásokban részt vevő buszvezetők jóformán bármit megtegyenek, ha valaki zavarni kezdi köreiket. Az egyes vonalakon zajló belső ellenőrzésekről természetesen azonnal értesítik kollégáikat. Sőt – egy forrásunk szerint – arra sem sajnálják az energiát, hogy valakit ráállítsanak az ellenőrök gépkocsijára, aki – követve őket – leadja a koordinátákat a műszakban lévő kollégáknak.
Időnként rémisztő példák is vannak arra, mennyire ragaszkodnak pluszbevételükhöz a sofőrök. Ismert annak a volánbuszos belső ellenőrnek az esete, akit – miután sorra buktatta le a sikkasztó kollégákat – a buszsofőrök felbérelt verőemberrel próbáltak megleckéztetni. A megvesztegethetetlen férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy fél szemére megvakult. De a hírműsorokba került az az eset is, amikor reggeli műszakkezdés előtt csaknem harminc távolsági busz kerekét találták kiszúrva. Bár a tettes nem lett meg, s a motivációt nem sikerült bizonyítani, egyik forrásunk emlékeztet rá: éppen azokban a hetekben folyt Gödöllő térségében a Volánbusz ellenőreinek folyamatos razziája, s feltételezi, így vághattak vissza a sofőrök a folyamatos „zaklatásért”.
A közlekedési vállalatok is pontosan tudják, mi folyik a vezetőfülkékben, a csalások leleplezéséhez azonban korlátozott eszközök állnak rendelkezésükre. Mindenesetre sikeres újításnak számít, hogy a Volánbusz-pályaudvarokon már nem lehet a buszvezetőtől jegyet vásárolni: vagy automatához, vagy a pénztárhoz kell fáradni előbb. Az előírást – mutatják a tapasztalatok – a sofőrök betartják, a lebukás veszélye ugyanis éppen a pályaudvarokon a legnagyobb. Más kérdés, hogy az indulási helyen az előre megváltott jegyhez még váltig ragaszkodó gépjárművezető az ajtók záródását követen az első megállónál nekifoghat az ügyeskedésnek.
Az előbbihez képest mérsékeltebb sikerrel járt a feljelentővonal elindítása. A Volánbuszokra kimatricázott zöldszámon elvileg a visszaéléseket tapasztaló utasok bejelentéseit várják, ők azonban jobbára nem partnerek a feljelentésben. Ez az ő játékuk is.
A Volánbusznál – mint Pekli Ferenc vezérigazgatótól megtudtuk – szigorítottak a dolgozókkal kötött kollektív szerződésen: a csaláson rajtakapott buszvezető nem kap fegyelmit meg mozgóbérelvonást, hanem elsőre elbocsátják. A visszaéléseket így is elég nehéz bizonyítani, a vállalat szerint ráadásul ehhez a jogszabályi keretek nem is megfelelőek. Az adatvédelmi biztos kifogásai, no meg a szakszervezet tiltakozása miatt bukott meg például három éve az az elképzelés, hogy kamerákat szereljenek a járművekbe, amelyeken követhetnék a kassza előtt zajló eseményeket. Igaz, a busztársaság elsősorban a sofőrök biztonságára hivatkozva akarta bedrótozni a járműveket.
Az adatvédelmi biztos szerint személyes adat kezelésének számít a kép rögzítése, ezzel pedig a társaságok sértenék az emberek információs önrendelkezésére vonatkozó alkotmányos jogát. Mindeközben közterületeken, pénzintézetekben remekül működik a bekamerázás, a telefonos ügyfélszolgálatok munkatársainak – csakúgy, mint a betelefonáló ügyfeleknek – pedig minden szavát rögzítik. A Volánbusz Zrt. vezetője szerint így nehéz is bizonyítékokkal alátámasztani egy-egy dolgozó elbocsátását, holott ők nagyon szívesen bizonyítanák a csalásokat.
A busztársaságok ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint a többi közlekedési vállalat: ellenőreik hatósági jogkörrel nem rendelkeznek, nem igazoltathatják a polgárokat. A lefülelt utasokat legfeljebb leszállíthatják a járatokról a következő megállóban, miközben reménykednek, hogy a megbüntetettek által bediktált adatok valósak. Megoldást talán az jelentene, ha rendőri erősítéssel végeznék a jegyellenőrzést. Az egyenruhások felvonulását azonban feltehetően a becsületesen fizető utasok is fenyegetőnek éreznék.
A közlekedési vállalatok tehát más megoldások után néznek. Több társaság is külsős biztonsági cégekkel végezteti a sofőrök ellenőrzését, s őket abban teszik érdekeltté, hogy ne kezdjenek összejátszani a csalókkal. A különféle buszjáratok között úgy igyekeznek rotálni az ellenőröket, hogy a sofőrök ne ismerjék fel őket. Sőt, arra is akad példa, hogy beépülnek az igen szervezetten működő sofőrmaffiába.
Az állami tulajdonú közlekedési vállalatoknak arra is módjuk nyílik, hogy a buszvonalak harminc százalékának üzemeltetését alvállalkozóknak adják ki. Tizenkilenc vonalat üzemeltet például a Weekendbus Zrt., amelynek ügyvezető igazgatója, Nedeczky Tibor lapunknak elmondta: a volán-társaságokkal kötött alvállalakozói szerződés alapján cége 100 ezer forintos kötbért köteles fizetni, ha buszjáratain bliccelő utast találnak. Az ebből fakadó károkat cége továbbháríthatja a sofőrökre, vagyis a nagyvállalatok kollektív szerződéseinél szigorúbb feltételekkel alkalmazzák munkatársaikat is. A buszvezetőket 100 ezer forintos kaució ellenében alkalmazzák, amit a sofőr elveszít, ha maxizással lebukik. A módszer azonban eredményes, magyarázza Nedeczky, hiszen alvállalkozóként a korábbiaknál 20-30 százalékkal magasabb bevétel származik egy-egy vonalból.
A piac kifehérítésének módszerei tehát finomodnak, ámbár a szakemberek úgy látják, a társadalom szemléletváltása nélkül a sofőr-utas összejátszás továbbra is folytatódik. Egészen addig, amíg saját csalásunkat is a tréfás bliccelés szóval becézzük, minden marad a régiben. "Az utasokat próbáljuk sulykolni, hogy egymással szemben is tisztességtelen a csalás; az nyilván őket is irritálja, ha mások kiflit lopnak a közértben" - fogalmaz egyik forrásunk, aki szerint végeredményben a készpénzes fizetés megszűnése, az elektronikus fizetés bevezetése, elterjedése oldaná meg a problémát.
Egyenruhás rendőrök kísérik és segítik a jegyellenőröket Miskolcon a városi önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő közlekedési cég járatain - közölte Daróczi Magdolna a cég marketing osztályának vezetője az.
A Volánbusz Rt. nemzetközi járataira szeptember végétől interneten keresztül is vásárolhatnak jegyet az utasok. Hetekkel az utazás megkezdése előtt a netes vásárlással lényegesen alacsonyabb áron szerezhetők be a buszjegyek.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetése jelentősen mérsékelné a bliccelők számát a fővárosi tömegközlekedési eszközökön. Az üzemeltetésre meghirdetett tendert azonban a BKV eredménytelennek nyilvánította.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.