szerző:
MTI

"A közszolgáltatás fenntartása kötelezettségem" - mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten, s kijelentette, ha a sztrájk elhúzódna, a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedés egy részét.

Ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával - mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten.

"A közszolgáltatás fenntartása miniszteri kötelezettségem" - mondta. A miniszter nem utalt arra, hogy konkrétan mennyi idő után hozza meg a döntést az átcsoportosításról. Azt viszont megjegyezte: fel kell készülni arra, hogy a politikai zavarkeltést célzó sztrájkok a márciusi népszavazásig tartanak.

Folytatódó tárgyalások
Közben megkezdődött az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseiről a szakszervezet és a MÁV Zrt. között hétfőn 11 órakor.  A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot személyenként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.
 
Gaskó István az egyeztetést megkezdése előtt az MTI-nek elmondta: a sztrájkolók ugyanolyan támogatottsággal állnak a követelés mögött a nappali műszakban is, mint korábban. Áll a hálózaton a vasúti közlekedés, ami hétfőn hosszabb lesz, mint február 1-jén pénteken, amit akkor 12 órakor felfüggesztett a szakszervezet.
 
A MÁV Zrt. álláspontja továbbra is az, hogy a szakszervezet követelése irreális, jogi és gazdasági alapot nélkülöző.
Kákosy Csaba a mostani sztrájkot politikai zavarkeltésnek nevezte, amely utasellenes, mert nem veszi figyelembe az utasok érdekeiket. A miniszter kifogásolta, hogy az utasok nem tudtak felkészülni a munkabeszüntetésre, más közlekedési módok választására. 
 
A munkabeszüntetést a MÁV-dolgozók nagy része nem támogatja, a sztrájkban tíz vasutasból kilenc nem vesz részt - mondta.
 
A miniszter kifejtette, hogy szívügyének tekinti a vasút megújítását, továbbá tiszteletben tartja a vasutasok sztrájkhoz való jogát. Ugyanakkor a jelenlegi követeléseket nem tartja reálisnak és szakmailag megalapozottnak. Ésszerűtlenségüket érzékeltetve jelezte, hogy a MÁV a bérköveteléshez szükséges 30 milliárd forintos költségvetési forrásból 30 motorvonatot vásárolhatna, amelyek elegendőek lennének az egész Dunántúlon a vasúti közlekedés megoldására az arra alkalmas vonalakon. A miniszter jelezte, hogy az állam a MÁV Cargo eladásából befolyt bevételt nem további béremelésre, hanem modernizációra kívánja fordítani. 
 
A VDSZSZ béremelési követelése azért is túlzó, mert tavaly, amíg az országban a reálkeresetek 5-6 százalékkal csökkentek, addig a vasutasoknál 4 százalékkal nőttek - szögezte le a miniszter, utalva arra is, hogy ehhez képest az idei évre szóló 7 százalékos bruttó béremelés méltányosnak tekinthető.
 
A miniszter újságírói kérdésre válaszolva cáfolta a VDSZSZ állítását, amely szerint Kóka János még gazdasági és közlekedési miniszterként ígéretet tett a szakszervezet követelésének teljesítésére, miszerint minden vasutasnak részesedés járna a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Ebben a kérdésben Gaskó István "szándékosan téved" - fogalmazott. A MÁV Cargo munkavállalói részesültek a társaság privatizációjának eredményéből, erre törvényi kötelezettség is vonatkozott - mondta.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
MTI Itthon

Vasúthelyzet: mi megy és mi nem?

A fővárosi nagy pályaudvarok megbénultak, a kelenföldi, rákospalotai és az újpesti vette át a forgalom egy részét. Az országban jelentős, de nem egységes a sztrájk támogatottsága.

MTI Itthon

Vasút: káosz a vonalakon

Kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által határozatlan időre meghirdetett sztrájk miatt.

MTI Itthon

A MÁV nem enged és nem osztogat

A MÁV kitart amellett, hogy a VDSZSZ követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen - közölte a vasúttársaság hétfőn reggel. A tárgyalásokat 11 órától folytatják.

Egy néző pont akkor kapott szívrohamot, amikor a színpadon lelőtték a Hamilton főszereplőjét

Egy néző pont akkor kapott szívrohamot, amikor a színpadon lelőtték a Hamilton főszereplőjét

Megváltoztatná az internetet a világháló atyja, és erre van egy igen jó terve

Megváltoztatná az internetet a világháló atyja, és erre van egy igen jó terve

Új tengeralattjárót mutatott be az iráni haditengerészet

Új tengeralattjárót mutatott be az iráni haditengerészet

"Orbán posztfasiszta rendszert épít"

"Orbán posztfasiszta rendszert épít"

Videó a pénteken megszökött rab egy korábbi bankrablási kísérletéről

Videó a pénteken megszökött rab egy korábbi bankrablási kísérletéről

Milliárdos csalás gyanújával kapcsoltak le egy amerikai üzletembert Moszkvában

Milliárdos csalás gyanújával kapcsoltak le egy amerikai üzletembert Moszkvában