Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki. Nem mellesleg: 1000 feltöltés és lemerítés után majdnem 20 százalékkal nagyobb marad a kapacitása, mint a mostani akkumulátoroké.","shortLead":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki...","id":"20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c.jpg","index":0,"item":"e253553e-bb79-4b55-9c24-cf814473b9e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","timestamp":"2025. január. 02. 11:03","title":"Újfajta akkumulátor kerülhet a mobiljába, tovább bírja, és kevésbé lesz tűzveszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4422d06b-aa16-42f3-afaa-d5a50e2dc137","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem volt figyelmeztetés a jégveszélyre, állítja az autós. ","shortLead":"Nem volt figyelmeztetés a jégveszélyre, állítja az autós. ","id":"20250103_Jegtombok-hullottak-Megyeri-hidrol-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4422d06b-aa16-42f3-afaa-d5a50e2dc137.jpg","index":0,"item":"5bc34534-0791-4094-bc56-32b35e129fee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Jegtombok-hullottak-Megyeri-hidrol-video","timestamp":"2025. január. 03. 11:25","title":"Jégtömbök hullottak a Megyeri hídról az autók közé, egy kocsi meg is sérült – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","shortLead":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","id":"20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522.jpg","index":0,"item":"a48e89ef-63eb-4041-8eca-71d3eff14cab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","timestamp":"2025. január. 02. 20:20","title":"Terjeszkednek a kínai autógyárak, Egyiptomból jönnek majd az MG-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","shortLead":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","id":"20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b.jpg","index":0,"item":"220a999c-e921-4f9d-a563-47ff9166a670","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","timestamp":"2025. január. 04. 07:21","title":"6 literes szívó V8-cal hódít ez a 32 éves Brabus Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Már nem Koltai Lajos kurzusfilmje az elmúlt 5 év legnézettebb magyar mozija, hanem Herendi Gábor független vígjátéka. ","shortLead":"Már nem Koltai Lajos kurzusfilmje az elmúlt 5 év legnézettebb magyar mozija, hanem Herendi Gábor független vígjátéka. ","id":"20250103_A-Futni-mentem-lenyomta-a-Semmelweist","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"99847cc9-cdd1-427e-b444-212dc23291c8","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_A-Futni-mentem-lenyomta-a-Semmelweist","timestamp":"2025. január. 03. 09:41","title":"A független finanszírozású Futni mentem lenyomta az állami milliárdokból készült Semmelweist is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","shortLead":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","id":"20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd.jpg","index":0,"item":"c8a73309-99a0-4193-a1e2-0cb9c1064e82","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","timestamp":"2025. január. 03. 20:02","title":"A nagy büszkén átadott, felújított HÉV szerelvénynek olyan a hangja, mintha szét akarna esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8feab1c-a443-4985-b685-8cf311f198aa","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gazdasági és szakmai okokkal magyarázták a bezárásokat.","shortLead":"Gazdasági és szakmai okokkal magyarázták a bezárásokat.","id":"20250102_kormend-puspokladany-jarasi-ugyeszseg-megszuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8feab1c-a443-4985-b685-8cf311f198aa.jpg","index":0,"item":"23e1ed26-a2f4-4870-a182-e382fe460500","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_kormend-puspokladany-jarasi-ugyeszseg-megszuntetes","timestamp":"2025. január. 02. 14:24","title":"Két vidéki városban is megszűnik a járási ügyészség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vásárhelyi-terv: fellendülést hoz, vagy szúnyoginváziót?
szerző:
Benkő Eszter
Tetszett a cikk?
A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése az elmúlt évtizedek legnagyobb árvízvédelmi és vidékfejlesztési programjaként hirdeti magát. Az első árapasztó tározót a napokban adták át, a következőt tavaszra ígérik. A Tisza-vidéki településeknek ígért, a térség életminőségének javítását célzó kompenzációs fejlesztések azonban elakadtak. Az érintett tárcák pedig a kerékpárutak építését előbbre sorolták, mint egyes települések szennyvízhálózatát vagy belterületi vízrendezését.
Komplett vidékfejlesztési délibáb – így nevezte Kamarás Zsolt, Tiszaroff polgármestere azokat a részben vagy egészben elmaradt beruházásokat, melyeket a település szomszédságába épülő árapasztó tározó mellé ígért az érintett falvaknak a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése (továbbiakban VTT) címen futó árvízvédelmi-vidékfejlesztési program. A tiszaroffi létesítmény várhatóan 2009 első félévében készül majd el, ez lesz a második a sorban.
Az első tározót múlt pénteken Cigándon adta át a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium. A Bodrogközben megvalósult, 16,5 milliárd forintos beruházás az ország egyik legnagyobb árvízvédelmi létesítménye. A 25 négyzetkilométernyi terület árvíz idején 94 millió köbméter víz tárolását teszi lehetővé, akár 25 centiméterrel csökkentve ezzel a Tisza vízszintjét. A létesítmény amúgy legkorábban a jövő tavasszal helyezhető üzembe, egyelőre csak a műszaki átadása történt meg.
A környezetvédelmi tárca honlapján elégedetten sorolja a vízi létesítményhez kapcsolt infrastrukturális és tájgazdálkodási beruházások egyidejű megvalósulását. A minisztérium szerint a Cigánd-Ricse-Tiszakarád- Nagyrozvágy-Pácin régióban elkészült a szennyvízhálózat, emellett megtörtént a belterületi vízrendezés, utak épültek. A tározó területén és környékén 3500 hektáron alakítottak ki tájgazdálkodási mintaterületet, mely az ártérre jellemző természetes viszonyok visszaállításával megteremti az ártéri gazdálkodás kereteit. A Tisza-menti települések mégsem elégedettek.
A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése
Vásárhelyi Pál elképzeléseinek 21. századi továbbgondolása ugyanis nem csupán árvízvédelmi program, hanem az elmúlt évtizedek legnagyobb volumenű, komplett vidékfejlesztési terve is egyben – legalábbis a kezdeti elképzelés szerint. A VTT a Tisza-mente lakóinak életminőségét javító komplex árvízvédelmi programként indult, aminek egyrészről fontos eleme az infrastrukturális fejlesztés, úgy mint belvízelvezetés, szennyvíztisztítás, erdősítés és kerékpárutak építése. Másrészről a program szerves része a tervezett tájgazdálkodási beruházáscsomag is, melyek fő célja, hogy a Tisza mentén a föld újszerűen, az ártér adottságainak megfelelően legyen hasznosítható. Lényege, hogy az áradás idején felgyülemlett „felesleges” víz végigvezethető az erre kijelölt területeken, ezáltal új típusú, vízre alapozott gazdálkodásra is alkalmassá válhat a föld. A tájhasználatváltás reménye a helyi gazdákat hivatott segíteni, a megélhetési lehetőségek köre bővülne, ennek döntő szerepe lehet abban, hogy a vidék meg tudja tartani lakosságát.
A cigándi beruházásokról szóló minisztériumi beszámoló mese habbal – mondja a hvg.hu-nak Barati Attila, Pácin polgármestere. A szennyvíz ügyén kívül minden más bűzlik: a tározó működéséhez feltétlenül szükségesnek ítélt belterületi vízrendezés az öt érintett településből négy esetben nem készült el, a kilátásba helyezett településközi útépítés pedig egy az egyben elmaradt. A tájgazdálkodási területet ugyan valóban kijelölték, a gazdák azonban eddig minimális tájékoztatást kaptak arról, hogyan tovább – mondja Barati. Cigándi kollégája, Németh Károly hozzáteszi, a tározó területén lévő föld máig magánkézben van, a körülbelül 830 tulajdonos földjét 80-100 gazda használja. Egyelőre rejtély, hogy például az a gazda, aki közel 1000 marhát nevel a tározó területén, mit kezd majd a jószágokkal, ha a tározó víz alá kerül. Támpont pedig egyelőre nincs – mondja a polgármester, legfeljebb az, hogy a kormány nem hivatalosan 2009-re ígéri azokat a programokat, melyek a tájhasználatváltáshoz nyújtanak támogatást.
Kísértetiesen hasonló a helyzet a tiszaroffi létesítmény esetében is. A még készülő tározó a Tiszaroff-Tiszagyenda-Tiszabő alkotta háromszögben terül el, így a felvázolt vidékfejlesztési koncepció közvetlenül e településeket érintené. Az árvízvédelmi létesítmény elkészülte már a kapuban, a kapcsolódó beruházások azonban még a fasorban sincsenek. A program e mikrorégiónak ugyanazokat a fejlesztéseket ígérte, mint Cigándnak és környékének, ezek többsége azonban egyelőre – a tiszaroffi polgármester fent idézett szavai szerint – csupán délibábos ígéret.
Tiszaroff és Tiszagyenda esetén az egyetlen elkészült beruházás a szennyvíztisztító rendszer, ám a hozzá tartozó csatornahálózat csak a két település lakóházainak 70 százalékát fedi le, és a munka mára pénz hiányában megállt. Sipos József tiszagyendai polgármester szerint 200-250 millió forintból mindkét településen befejezhető volna a beruházás. A belterület vízrendezése el sem kezdődött, holott a VTT kezdetekor mind a szennyvíz-, mind a belvízhálózatra száz százalékos finanszírozási ígéretet kapott mindkét falu. Az árapasztó működéséhez az említett csatornahálózatok kiépítése elengedhetetlen.
A 23 négyzetkilométeren elterülő majdani tározó árvíz idején akár 97 millió köbméternyi vízzel is feltölthető lenne, a kialakuló nyomás és a földbe szivárgó víz hatására megduzzadó talajvíz viszont belterületi vízrendezés hiányában komoly veszélyt jelenthet a gát túloldalán fekvő településekre. Hiába kapnak védelmet a falvak az áradó Tiszával szemben, ha helyette a feltörő talajvíz és a megrekedt csapadékvíz mossa ki őket. Arról nem is beszélve, hogy egy félig kész szennyvízhálózat esetén mit hoz magával az emésztőgödrökből felszínre kapaszkodó szennyvíz.
Tiszabő helyzete külön történet. A 95 százalékban romák által lakott falu első lépésben belterületi vízrendezését kérte, tekintve, hogy a szennyvízhálózat használata anyagilag már megterhelő volna a település – többségében létminimum alatt, segélyből élő – lakosságának. Ez az oka annak, hogy Tiszabő vezetésének nincs hiányérzete.
Tiszagyenda a VTT be nem tartott ígérete miatt az Észak-Alföldi Regionális Tanácsnál önerővállalással pályázott a belterületi vízrendezéshez szükséges pénzre, pályázatát forráshiányra hivatkozva elutasították, hivatkozva arra, hogy a beruházás a VTT keretében valósul meg. Tiszaroff és Tiszagyenda megkeresésére a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium is elismerte, hogy a belvíz ügyének megoldása a tározó működéséhez feltétlenül szükséges, a 2009. évi költségvetésben 931 millió forintot irányoztak elő e célra. A szennyvízhálózat befejezésére pedig az Észak-Alföldi Operatív Program 2009-2010. évi akcióterv keretében pályázhatnak – nyugtat meg a tárca. A cigándi tározó kapcsán érintett Pácin, Ricse és Nagyrozvány települések elmaradt belterületi vízrendezése is az Észak-Magyarországi Operatív Program forrásából valósulhat meg várhatóan 2009-2010-ben. Pácin polgármestere azonban kötné az ebet a karóhoz: amennyiben jövő év tavaszáig nem készülnek el a beruházások, nem járulnak hozzá a cigándi tározó üzembehelyezéséhez, tekintve, hogy a fejlesztések szükségességét a 2004. évi LXVII.-es, úgynevezett Vásárhelyi-törvény évekkel ezelőtt megfogalmazta.
A kerékpárút bezzeg elkészült (Oldaltörés)
A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése indulásakor még azt hirdette, hogy az infrastrukturális fejlesztések hangsúlyos feladatcsoportjai a programnak, a településközi minőségi közlekedési kapcsolatokra elemi szükség van. Útépítés, útfelújítás ennek ellenére sem a cigándi, sem a tiszaroffi tározó környékén nem történt. Kamarás Zsolt, Tiszaroff polgármestere azt mondja, a beruházás kezdetekor a közútkezelő feltételként szabta volna a kivitelező által használt környékbeli utak felújítását, válaszként a kivitelező úgy nyilatkozott, hogy az építkezés ideje alatt nem fogja használni a mikrorégió közútjait, kizárólag földutakon közlekedik majd, így útépítésre végül „nem volt szükség”. Tiszagyenda polgármesterének tájékoztatása szerint pedig csupán ott épültek utak, ahol a szennyvízhálózat miatt feltörték, majd helyreállították az útburkolatot.
Nem szépítik az összképet a tervezett kerékpárutak sem, bár azok mind a cigándi, mind a tiszaroffi tározót szegélyező töltéskorona teljes hosszán megépültek. A Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság (VKKI) szerint Tiszaroffnál ez az út nem is nem bicikliút, hanem olyan üzemi út, mely a műtárgyak és a zsilipek könnyű megközelítését szolgálja. Homlokegyenest ellentmond ennek a közlekedési tárca tájékoztatása, amely szerint Cigándon például olyannyira kerékpárútról van szó, hogy mind a 23,8 kilométerét csatlakoztatják majd az országos hálózathoz.
Vajon lesz-e látnivaló a tározók mentén? Cigánd, Tiszaroff és Tiszagyenda polgármestere szerint is lehetne. Mindkét tározó területén számos úgynevezett anyagkinyerő hely található, ezekről a területekről nyerték a földet a gát megépítéséhez. A polgármesterek között egyetértés van abban, hogy a kiásott föld helyén tátongó hatalmas gödrökben az eredeti tervek szerint jóléti vagy mezőgazdasági hasznosításra alkalmas tavak létesültek volna. A VKKI szerint – szintén Tiszaroff esetén – szó sem volt tavakról, nem is valósultak meg.
Már csak az a kérdés, mit lát majd az aszfaltcsíkról a reménybeli, kalandra éhes ökoturista? A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésének árvízvédelmi jelentősége nem vitatott. Az viszont egyelőre kérdéses, hogy a VTT valóra váltja-e eredeti küldetését, azaz valóban komplex vidékfejlesztési programként valósul-e meg?! Kérdés, hogy elkészülnek-e azok a járulékos beruházások, melyek túlmutatnak az árvízvédelmen? Létrejönnek-e végül azok a tájgazdálkodási és infrastrukturális fejlesztések, amik az életminőség javítását, a lakosságmegtartást ösztönöznék, vagy csupán több lesz a szúnyog a környéken?!
A Vásárhelyi-terv első ütemében megvalósuló, árvízvédelemmel összefüggő fejlesztés öt megye másfél millió lakosát érinti - közölte Sós Tamás, az MSZP Heves megyei elnöke hétfőn.
A legjelentősebb vidékfejlesztési programként indult, de mindinkább szűken értelmezett árvízvédelmi beruházássá válik a Tisza szabályozását szolgáló Vásárhelyi-terv, amelyre olyannyira nincs pénz, hogy már a megelőző régészeti feltárások is leálltak.
A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése első beruházási ütemében öt árvízszint-csökkentő vésztározó épül a Tisza-völgyben, s közülük a második legnagyobb, a 126 ezer köbméternyi vizet befogadó Szamos-Kraszna-közi kivitelezése jövőre kezdődik.