Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ee082bbd-410c-4ee6-87f5-a1a0f2cf8c6c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elődjénél 20 centiméterrel hosszabb Grandland lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatban kapható, a faceliftes Mokka pedig normál és lágyhibrid benzines, illetve villanyos változatban támad.","shortLead":"Az elődjénél 20 centiméterrel hosszabb Grandland lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatban kapható...","id":"20250120_magyarorszagon-a-vadonatuj-opel-grandland-mokka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee082bbd-410c-4ee6-87f5-a1a0f2cf8c6c.jpg","index":0,"item":"c727edde-8a2f-40d2-9616-65c7f04aa048","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_magyarorszagon-a-vadonatuj-opel-grandland-mokka","timestamp":"2025. január. 20. 06:41","title":"Magyarországon a vadonatúj Opel Grandland és a frissített Mokka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17e2c1fa-f927-4057-bf72-fc44fc2d7ded","c_author":"Lackfi János","category":"360","description":"Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Lackfi Jánosnak most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: fogolydilemma, gyanúper, kétfaktoros, lósuttogó, frakkfbia.","shortLead":"Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Lackfi...","id":"20250119_Sosan-inni-a-gyumolcsteat-Az-en-hetem-Lackfi-Janossal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17e2c1fa-f927-4057-bf72-fc44fc2d7ded.jpg","index":0,"item":"43629c8d-4030-468f-b14c-e0baae3d5e2d","keywords":null,"link":"/360/20250119_Sosan-inni-a-gyumolcsteat-Az-en-hetem-Lackfi-Janossal","timestamp":"2025. január. 19. 17:30","title":"Sósan inni a gyümölcsteát – Az én hetem Lackfi Jánossal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04","c_author":"TMF Group","category":"brandcontent","description":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult előírásai között kell navigálni. A TMF Group évtizedek óta segíti ügyfeleit ebben a folyamatban, miközben a Global Business Complexity Index (GBCI) című tanulmányuk évről évre bemutatja a legösszetettebb piacok sajátosságait. Az interjúban Jan Willem van Drimmelen, a TMF Group európai vezetője beszél a cég tevékenységéről, a GBCI jelentőségéről, valamint a jövőbeni célkitűzésekről.","shortLead":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult...","id":"20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04.jpg","index":0,"item":"939f650c-b38a-474e-917b-dafeece02f4b","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","timestamp":"2025. január. 20. 15:30","title":"Üzleti adminisztráció határok nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c813742e-ec81-4013-897c-f0929ed6b6ca","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alkoholfüggőségével küzdő színész négy nehéz éven van túl. ","shortLead":"Az alkoholfüggőségével küzdő színész négy nehéz éven van túl. ","id":"20250120_Molnar-Gusztav-rehab-kezeles-munka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c813742e-ec81-4013-897c-f0929ed6b6ca.jpg","index":0,"item":"b370a78c-3c6f-41f7-a1f8-0b85f98b0f45","keywords":null,"link":"/elet/20250120_Molnar-Gusztav-rehab-kezeles-munka","timestamp":"2025. január. 20. 11:05","title":"Molnár Gusztáv: Négy színházi bemutatóm lesz az évadban, márciustól színészmesterséget oktatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b10d17a0-4441-4a93-b887-1cfeb2f7a787","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium grafikonján látható, hogy az előző évekhez képest mind a magyar- mind a matematika felvételin elért pontszámok csökkentek. A magyar vizsga 11 éve nem volt ilyen nehéz. ","shortLead":"Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium grafikonján látható, hogy az előző évekhez képest mind a magyar- mind a matematika...","id":"20250119_AKG-kozponti-gimnaziumi-felveteli-irasbeli-matematika-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b10d17a0-4441-4a93-b887-1cfeb2f7a787.jpg","index":0,"item":"ec7ebeaa-90e2-4474-817b-94205e9a480d","keywords":null,"link":"/elet/20250119_AKG-kozponti-gimnaziumi-felveteli-irasbeli-matematika-magyar","timestamp":"2025. január. 19. 10:44","title":"Az AKG-ban már kijavították a felvételiket és láthatóan nehezebb volt az idei vizsga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"585043a8-59a5-45f8-ba37-23bde70916a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Így nem szövetségi, hanem tartományi szinten folytatódik a nyomozás az öt halálos áldozattal járó merénylet elkövetője ellen.","shortLead":"Így nem szövetségi, hanem tartományi szinten folytatódik a nyomozás az öt halálos áldozattal járó merénylet elkövetője...","id":"20250120_nemetorszag-magdeburg-karacsonyi-vasar-merenylet-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/585043a8-59a5-45f8-ba37-23bde70916a9.jpg","index":0,"item":"ab2da62e-238b-4a0b-8c14-39fc6b97723b","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_nemetorszag-magdeburg-karacsonyi-vasar-merenylet-gazolas","timestamp":"2025. január. 20. 12:28","title":"Nem volt terrorcselekmény a magdeburgi tömeges gázolás a német ügyészség szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f16d3d7-e238-46d7-9a5d-1d20103eab12","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bőven 10 ezer fölé forgatható motorral szerelt versenyautó a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.","shortLead":"A bőven 10 ezer fölé forgatható motorral szerelt versenyautó a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.","id":"20250121_90-es-evek-kimaxolva-egy-legendas-es-meregdraga-alfa-romeo-155-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f16d3d7-e238-46d7-9a5d-1d20103eab12.jpg","index":0,"item":"22e668d6-d8f8-41d3-b658-17c0e577ccd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_90-es-evek-kimaxolva-egy-legendas-es-meregdraga-alfa-romeo-155-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. január. 21. 07:59","title":"90-es évek kimaxolva: egy legendás és méregdrága Alfa Romeo 155 vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e349d5f-1e02-4648-9df6-3923ca654abc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az eximbankos Hoffmann Mihály váltja a vezérigazgatói poszton az azt 2019 óta betöltő Kurali Zoltánt.","shortLead":"Az eximbankos Hoffmann Mihály váltja a vezérigazgatói poszton az azt 2019 óta betöltő Kurali Zoltánt.","id":"20250117_uj-vezeto-az-allamadossag-kezelo-kozpont-elen-hoffmann-mihaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e349d5f-1e02-4648-9df6-3923ca654abc.jpg","index":0,"item":"380e76ec-fb2b-41e0-be82-fde30740dfc6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_uj-vezeto-az-allamadossag-kezelo-kozpont-elen-hoffmann-mihaly","timestamp":"2025. január. 20. 10:31","title":"Új vezetőt nevez Nagy Márton az Államadósság Kezelő Központ élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Felmondta a BKV az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeire kötött szerződést és érvényesíti valamennyi, szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét. Az M4-es átadása 3-5 évet csúszik, így a 2016-2018 közötti időszakban várható.
A BKV szerdai közleménye szerint a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tettek és több alkalommal figyelmeztették a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére. Álláspontjuk szerint a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét. Így ebben a helyzetben a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az M2 és M4 metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket.
Kocsis István vezérigazgató lehívta az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciákat valamint bejelentette kötbérigényét. Közölték azt is: a BKV mindent megtesz azért, hogy minél előbb kiírják az új metrószerelvényekre a beszerzési eljárást. A BKV szerint a 4-es metró átadásában 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen. Ez érinthet több kapcsolódó szerződést is, amelyeket felül kell vizsgálni.
A BKV-nál azt mondták, hogy a 3-5 éves csúszást 2013-hoz kell viszonyítani, azaz az első szakasz átadása a 2016-2018 közötti időszakban várható. A 2-es metró vonalán közlekedő szovjet metrókocsikon azonnal megkezdi a BKV a szükséges javítások elvégzését, és a kapcsolódó szerződés felülvizsgálatát. A járműfelújítás becsült költsége 3 milliárd forint.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság hétfőn közölte, hogy másodfokon, jogerősen is elutasította az Alstom Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását. Ezt azzal indokolták, hogy "a jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg". A jogerős határozat ellen csak bírósági úton lehet fellebbezni.
Az Alstom hétfői közlése szerint egyelőre vizsgálják, hogy milyen jogi lépéseket tesznek az ügyben. Kovács Kázmér, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökhelyettese az kedden azt mondta, az eljáró bíróság csak akkor helyezheti hatályon kívül az NKH döntését, ha az jogszabályba ütközik, az adatokat nem mérlegelheti, a határozatot nem módosíthatja.
Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártott volna a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.
A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az Alstom pedig - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 szerelvényt.
Nem az Alstom Transport készítette az új metrószerelvények beszerzéséről szóló szerződést, így a vis maior feltételek sem köthetők hozzá - reagált a francia cég az MTI-nek a Népszabadság csütörtöki számában megjelentekre.
A BKV elkészítette az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát, eleget téve a Fővárosi Közgyűlés június 3-ai döntésének − közölte a Főpolgármesteri Hivatal.
Az Alstom vállalat hétfőn nem tudta elszállítani a tulajdonát képező alkatrészeket a TE Ganz-Röck Zrt. kiskunfélegyházi gyárából, mert a sztrájkoló munkások elállták az üzem bejáratát.
Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom fellebbezését a 2-es metró szerelvényeinek típusengedélyével kapcsolatban, így a gyártó cég immár jogerősen nem kapta meg a gyártáshoz szükséges típusengedélyt.
Az Alstom egyelőre nem döntött arról, hogy a bíróságon megtámadja-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) másodfokú, jogerős határozatát, amellyel megtagadta a 2-es metróvonalra szánt Metropolis szerelvények típusengedélyének kiadását.
Az októberben felálló új Fővárosi Közgyűlés dönthet az Alstom-metrókocsik ügyéről, miután a csütörtöki közgyűlésen nem hoztak döntést arról, felbontják-e a francia gyártóval a szerződést.
Akár november közepéig is elhúzódhat az Alstom metrókocsik ügyében a másodfokú hatósági eljárás; bár az Alstom augusztus 13-án beadta a fellebbezést, a hatóság szakértő bevonását rendelte el, a véleményezés ideje azonban nem számít bele a 30 napos határidőbe.