Budai Gyula (Fidesz) szerint vizsgálóbizottságnak kell áttekintenie, hogy kik döntöttek azokról a privatizációkról, amelyek 2005 és 2008-ban valósultak meg a Volánbusz Zrt.-nél, és azt is, ki határozta el az eladott nyolc, nagy értékű ingatlant szinte azonnali visszabérlését. A politikus ezek között említette a szentendrei pályaudvart, a gödöllői és az érdi műszaki telepet, és arra is kíváncsi volt: a fóti műszaki telep értékesítése során milyen szerepe volt a Wallis Rt.-nek. "Melyek azok a politikai kapcsolatokból áttranszferált gazdasági kapcsolatok, amelyek az értéken aluli árusításhoz vezettek?" - tette fel a kérdést.
Budai Gyula: jelentős veszteség érte az államot
Kifogásolta, hogy mintegy 5,5 milliárd forintnyi értéktől "szabadult meg az állam", az értékesítő pedig a vevők tulajdonosi hátterét sem vizsgálta. Ennek következménye, hogy offshore cégekhez kerültek az ingatlanok, a kiszervezett járatok, akik "száz milliókat vittek ki az országból". Arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyik offshore cég hátterében felfedezhető Pekli Ferenc, a Volánbusz korábbi vezérigazgatójának a neve.
A politikus mindebben a szocialista kormányok szerepét hangsúlyozta, de felvetette az akkori pénzügyminiszter, a Volánbusz akkori vezetése, az ÁPV Rt., valamint a nemzeti vagyonkezelő akkori vezetésének felelősségét is. Emlékeztetett arra, hogy a cég stabilizálásáról 2003-ban született döntés "régi jó szocialista módszer" alapján, vagyis nem fejlesztéssel, hanem ingatlaneladással, kiszervezéssel. Kijelentette, hogy a privatizációk nem feleltek meg a törvényi előírásoknak, mind a gazdálkodás, mind a közpénzek átlátható felhasználása sérült.
MSZP: boszorkányüldözést folytat Budai Gyula
A szocialista Göndör István felszólalásában úgy fogalmazott, Budai Gyula boszorkányüldözést folytat, hiszen indok nélkül sároz be embereket a Volánbusz reorganizációjával összefüggésben.
Az ellenzéki politikus azt mondta, az MSZP ennek ellenére támogatja a testület felállítását, ahogy korábban sem álltak egyetlen vizsgálóbizottság létrehozásának útjába sem. Ellentétben a Fidesszel, amely 1998 és 2002 között egyetlen vizsgálóbizottság felállítását sem engedte - fűzte hozzá Göndör István, hangsúlyozva, hogy a jelenlegi kormánytöbbség a Malév utolsó két évének vizsgálatát sem teszi lehetővé.
Jobbik: már a visszaélés gyanúja is indokolja a vizsgálóbizottság felállítását
A jobbikos Bödecs Barna frakciója nevében egyetértett a vizsgálóbizottság felállításával, ezt ugyanis szerinte már csak a visszaélés gyanújának felmerülése is indokolja. Frakciótársa, Szilágyi György arra hívta fel a figyelmet, hogy a Volánbusz átvilágításának tapasztalatai a BKV finanszírozásának megoldásában is fel kell használni.
LMP: nem szabad közpénzt bízni offshore cégekre
Az LMP szintén támogathatónak tartja a vizsgálóbizottság felállítását - közölte Scheiring Gábor, a párt képviselője. Mint mondta, pártja azért is fontosnak tartja a testület létrehozását, mert elfogadhatatlannak tartják az offshore cégek bevonását a közpénzek felhasználásába. Az LMP-s politikus kritizálta ugyanakkor, hogy a javasolt vizsgálat nem terjed ki arra, hogy a Volánbusznak az együttműködés helyett miért kellett versenyeznie a vasúti közlekedéssel.
Budai Gyula a vita végén elmondott zárszavában azt mondta, a Volánbusz ügyében a vagyongazdálkodási feladatokat ellátó szervezetek vezetőinek és irányítójának, vagyis a többségi tulajdonost képviselő pénzügyminiszternek a felelőssége vetődik fel. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezt a testületnek racionális, gazdasági szempontokat mérlegelve kell majd megállapítania.
Az elszámoltatási kormánybiztos a szocialista képviselők bekiabálásaira válaszolva úgy fogalmazott, 2014-ig még "lesz egy pár javaslata vizsgálóbizottság felállítására" olyan kérdésekben, amelyekben szerinte "sárosak". Az ülést levezető elnök ezt követően lezárta az általános vitát.