Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus hirtelenséggel halt meg .","shortLead":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus...","id":"20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a.jpg","index":0,"item":"01c8a761-8ca4-48e4-9376-8d0b3f2cb0a2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","timestamp":"2025. március. 09. 12:09","title":"53 évesen elhunyt Monostori Attila 114-szeres válogatott vízilabdázó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d.jpg","index":0,"item":"91638ba6-b984-425a-b595-b3f13d53bc1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","timestamp":"2025. március. 09. 12:00","title":"Ez történt: Térerő nélkül is átment az SMS, újít a Telekom Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5473e04d-f080-4937-b6e3-e9765cd04c00","c_author":"Nemes Nikolett","category":"elet","description":"A patriarchális állam a nőket egyfajta tartalékseregként kezeli; minél rosszabb helyzetben van egy nő, annál kiszolgáltatottabb a „terelgetésnek”. A láthatatlan munka, a foglalkoztatási szegregáció, az állami szociális politika visszásságai mind hozzájárulnak a nők kiszolgáltatottságához, és növelik az elszegényedésük veszélyét, az egyedülálló anyáknak szociális védőháló híján pedig kifejezetten kétségbeejtő a helyzete. ","shortLead":"A patriarchális állam a nőket egyfajta tartalékseregként kezeli; minél rosszabb helyzetben van egy nő, annál...","id":"20250308_Noi-szegenyseg-tarsadalmi-mobilitas-magyar-szocialpolitika-rejtett-hajlektalansag-lathatatlan-munka-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5473e04d-f080-4937-b6e3-e9765cd04c00.jpg","index":0,"item":"49b04809-8044-428f-a3e0-f0aca119f32c","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Noi-szegenyseg-tarsadalmi-mobilitas-magyar-szocialpolitika-rejtett-hajlektalansag-lathatatlan-munka-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 15:00","title":"„Bevett magyar szokás, hogy a hatalom minden válságnál megpróbálja visszatolni a konyhába a nőket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen megnöveli katonai erőit az országban az ott élő állampolgárok biztonságának érdekében.","shortLead":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen...","id":"20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25.jpg","index":0,"item":"a711b35e-8772-441f-aa36-703b67ba965a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","timestamp":"2025. március. 08. 12:16","title":"A magyar TEK-esek megjelenése után az EU megnöveli katonai jelenlétét Bosznia-Hercegovinában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"426dacfe-cdab-4e93-8b5b-078aa3c342e1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Putyin nem sok örömét lelné benne.","shortLead":"Putyin nem sok örömét lelné benne.","id":"20250310_Ujranyitottak-a-finnorszagi-Lenin-muzeumot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/426dacfe-cdab-4e93-8b5b-078aa3c342e1.jpg","index":0,"item":"406c2d08-48d7-40ff-9b26-8735f9627122","keywords":null,"link":"/kultura/20250310_Ujranyitottak-a-finnorszagi-Lenin-muzeumot","timestamp":"2025. március. 10. 09:12","title":"Újranyitották, megreformálták a finnországi Lenin-múzeumot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee546c7-bba6-44fd-955e-4538c1285fc8","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Kovácsné Magyari Hajnalka kozmetikus és társadalomtörténész most lett ötvenéves, amit a legszebb női korként él meg, már nem akar megfelelni senkinek. Nagyváradról áttelepülve előbb társközvetítéssel kezdte, majd kozmetikusként dolgozott, és közben kutatóként a szocialista divat és nőideál szakértőjévé képezte magát. Milyen káros szépségtrendek terjednek manapság? Mennyire hígult föl a kozmetikus szakma? Mi mindent tettek a szépségért a Kádár-korszakban élő nők?","shortLead":"Kovácsné Magyari Hajnalka kozmetikus és társadalomtörténész most lett ötvenéves, amit a legszebb női korként él meg...","id":"20250308_Portre-Kovacsne-Magyari-Hajnalka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee546c7-bba6-44fd-955e-4538c1285fc8.jpg","index":0,"item":"545d489d-297f-4771-a283-c054c76dfa00","keywords":null,"link":"/360/20250308_Portre-Kovacsne-Magyari-Hajnalka","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"„Be akartam bizonyítani, hogy anya is okos”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Továbbra is a 4-es számú főúton a legveszélyesebb autózni Magyarországon, itt történik a legtöbb halálos kimenetelű közlekedési baleset. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) adatai alapján tavaly tovább javult a közlekedésbiztonság, a testület Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, Óberling József ezredes ezt többek között azzal magyarázta a hvg.hu-nak, hogy az emberek óvatosabban vezetnek, mióta az objektív felelősség bevezetése miatt jelentős bírságra számíthatnak, ha száguldozáson érik őket.
Az idei év egy halálos autóbalesettel indult. A Heves megyei Poroszlónál január 1-je első perceiben egy ötven év körüli dunakeszi férfi autójával megcsúszott a gáton és a Tisza-tóba hajtva életét vesztette. Az éves statisztikákban mutatkozó kedvező tendenciák ellenére is rosszul folytatódott a január: a poroszlói, majd a Somogy megyében január 3-án történt halálos kimenetelű szerencsétlenséget követően az ország évek óta legveszélyesebbnek számító útján, a 4-es főúton, Karcagnál öt ember – köztük egy csecsemő – vesztette életét, egy moldáviai sofőr figyelmetlenségéből adódóan.
Az ORFK 2013-ban ezért a települési bűnözési térképekhez hasonlóan egy baleseti térképet is összeállított, hogy bemutassák: hol a legkockázatosabb autóba ülni, hogy „felhívják a közlekedők figyelmét azokra az útszakaszokra, kereszteződésekre, ahol a leggyakrabban fordulnak elő halálos balesetek”. A térkép és a rendőrségtől kapott adatok alapján a baleseti statisztikák évről évre javulnak, ám a kedvező folyamat ellenére évek óta ugyanazok az utak számítanak a legveszélyesebbnek.
Halálutak
A fővárostól a záhonyi határátkelőig vezető 4-es számú főút évek óta vezeti a legveszélyesebb utak listáját, 2010-ben is 22 ember halt meg itt. (Az utakra lebontott 2012-es adatok még nincsenek meg teljesen, csak a korábbi évre vonatkozóak.) 2006 és 2009 között a stabilan a második legveszélyesebb 6-os főúton (2009-ben például 31 halálos baleset) tavaly nagyot javult a helyzet, 11 emberéletet követelő baleset történt. 2009-ben a 4-es főúton 37 halálos kimenetelű baleset történt, míg a 6-oson 31. 2010-ben szintén az első helyen végzett a 4-es számú főút; akkor 17 baleset volt halálos kimenetelű.
Az autópálya biztonságosabb
Az autópályák tekintetében négy évvel ezelőtt az M1-es és az M7-es vezetett 9-9 halálos közúti szerencsétlenséggel, majd 2010-ben az M7-esen 14, az M1-esen és az M5-ösön 8-8 halálos szerencsétlenség történt. 2011-ben a rangsor teljesen átrendeződött, a sorrend a következő lett: M5 – 10, M3 és M7 – 5-5, M1 és M6 – 3-3, M35 – 2 és M43 – 1 halálos kimenetelű baleset.
Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője a hvg.hu-nak elmondta, hogy nem számít meglepetésnek, hogy az egyszámjegyű főutakon történik a legtöbb baleset, hiszen ezek nagyon forgalmas tranzitutak, mind a személy-, mind a teherautók miatt. „A konfliktushelyzetekhez hozzájárul, hogy az úttest szélessége sebességtúllépésre ösztönzi a járművezetőket” – közölte az ezredes, hozzátéve, hogy a sorból kilóg ugyan a kétjegyű 44-es számú, Romániába vezető főút, amelyen a jelentős tranzitforgalom miatt adódik sok baleset, elsősorban a mindenáron előzni akaró türelmetlen autósok miatt. A főosztályvezető úgy véli, a balesetveszély csökkenthető párhuzamos gyorsforgalmi utak megépítésével, mint történt az az 5-ös vagy a 7-es főutakon az autópályák révén.
A 6-os főút esetében – tette hozzá Óberling József – megépült ugyan Horvátország irányába az M6-os, de nem sikerült a baleseteket jelentősen visszaszorítani, mert az autópálya melletti településeken élők továbbra is a 6-os főúton közlekednek, hogy ne kelljen útdíjat fizetniük. A főosztályvezető megjegyezte, folyamatosan végeznek biztonságtechnikai fejlesztéseket. Így az M2-es autóúton – a régi 2/A-n – útburkolat-festésekkel hívták fel az autósok figyelmét az óvatosabb közlekedésre. Óberling József szerint ez bevált, és most az M15-ösön nézik meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési szakembereivel és a közútkezelő munkatársaival, hogy mivel lehet biztonságosabbá tenni a közlekedést.
Halálos balesetekben meghaltak megyénként 2011 és 2012 utolsó negyedév
A statisztikák a rendszerváltás óta folyamatosan javuló közlekedésbiztonsági helyzetet mutatnak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 1990-ben 2432 ember halt meg balesetben, 2000-ben 1200, tíz évvel később 740, tavalyelőtt pedig 638 ember vesztette életét az ország útjain. Az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának adatai szerint 2012-ben még jobban alakultak az adatok, mert az előző években regisztráltaknál kevesebb halálos baleset történt az utakon. A 15 ezer személyi sérüléses baleset 5,2 százalékkal kevesebbet jelent 2011-es adatokhoz viszonyítva (15 827). A halálos kimenetelű balesetek száma 2012-ben az előző évihez képest 563-ról 536-ra csökkent.
A KSH 2012 hármadik negyedévére vonatkozó adatai szerint tavaly júliusban, augusztusban és szeptemberben Közép-Magyarországon 24 ember halt meg, a Dunántúlon 66, az Alföldön és Észak-Magyarországon összesen 51 halálos közlekedési baleset történt; legtöbben – 18-an – Pest megye útjain szenvedtek halálos balesetet. 13 ember baranyai, 11 Vas megyei utakon lelte halálát, 10-10 ember pedig Budapesten, Hajdú-Biharban és Zalában vesztette életét.
„Szívesen mondanám, hogy a statisztika javulása annak köszönhető, hogy az emberek jobban vezetnek, de akkor nem mondanék igazat” – közölte a hvg.hu-val Óberling József. Szerinte a súlyos és halálos kimenetelű balesetek csökkenése azzal magyarázható, hogy az autósok óvatosabbak. Főleg azért, mert az objektív felelősség bevezetése óta a gyorshajtáson értek jelentős bírságra számíthatnak, s ez a rendőri szigor veti vissza az autósok száguldozási kedvét.
Javul a közúti balesetek statisztikája
Az összbűnözésen belül a közlekedési bűncselekmények száma 14 001, részaránya 3,1 százalék volt – szerepel a Legfőbb Ügyészség 2011-re vonatkozó adatai között. Húsz év átlagában ez az arány 4,9 százalék, az utóbbi 5 évben pedig 4,3 százalék. A közlekedési bűncselekményeken belül jelentős részt képvisel a közúti jármű ittas vezetése, amely 1992-ben a közlekedési bűncselekmények 74,6 százalékát, míg 2011-ben 54,4 százalékát tette ki. A többi évben e két érték között, „hullámzóan csökkenő” részesedést mutattak a százalékarányok. A súlyos testi sérülést okozó közúti balesetek száma 2011-ben 2544 volt, ez 8,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban (2010. év: 2778). A halálos közúti balesetek száma 2010-hez képest szintén csökkent, 17,3 százalékkal (2010. év: 346, 2011. év: 286).
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az európai gyakorlat figyelembevételével megvizsgálja a járművezetők számára tiltott magatartások tételes felsorolásának, újabb tilalmak KRESZ-ben történő pontos megnevezésének lehetőségét, például a dohányzás, étkezés, a GPS vagy fedélzeti számítógép használat, a televíziózás vagy videózás esetében - ismerteti a pénteki Népszava, amely az elmúlt időszakban történt, nagyobb sajtóvisszhangot kapott balesetek kapcsán kereste meg a szaktárcát.
Elkészült, és szombattól a rendőrség honlapján mindenki megnézheti az ország bűnügyi térképét - jelentette be az országos rendőrfőkapitány általános helyettese pénteken, Budapesten. A térképen mindenki megnézheti akár egy évre visszamenőlegesen, hogy a lakókörnyezetében milyen, a közbiztonságérzetet befolyásoló bűncselekmény történt. A térképpel a hiteles tájékoztatáshoz kívánnak hozzájárulni – mondta Papp Károly.
Egyelőre nehezen használható a bűnügyi térkép, amelyet a rendőrség honlapján tettek közzé. Megnyitni is nehéz a térképet tartalmazó menüpontot, ha pedig sikerül, az adatok nem mindig elérhetőek.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.