Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","shortLead":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","id":"20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777.jpg","index":0,"item":"9d715a96-548e-4038-b5aa-aeb1a34aa4dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","timestamp":"2025. április. 17. 12:58","title":"Csehország teljesen levált az orosz olajról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","shortLead":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","id":"20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"59979c89-7ae1-4fb1-bebe-86577e73dfe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","timestamp":"2025. április. 18. 08:51","title":"A hosszú lejáratú állampapírok tartására kényszerítik a befektetési alapokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sincs meg a 26 éves öccse. ","shortLead":"Továbbra sincs meg a 26 éves öccse. ","id":"20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4.jpg","index":0,"item":"ef134bda-42d5-4b77-8d86-c5688d42e2a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","timestamp":"2025. április. 18. 20:36","title":"Egy román nő azt állítja, ügyvéd nélkül nem segítettek neki a magyar hatóságok az eltűnt testvére keresésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93f9488f-96e0-4106-9bbf-9878d393de1b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Már a híradóban is csak a stúdióban, papírról olvassák fel a híreket.","shortLead":"Már a híradóban is csak a stúdióban, papírról olvassák fel a híreket.","id":"20250417_szerb-kozteve-blokad-elmaradt-musorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93f9488f-96e0-4106-9bbf-9878d393de1b.jpg","index":0,"item":"5032fe15-12b6-4045-9512-9da9c179843f","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_szerb-kozteve-blokad-elmaradt-musorok","timestamp":"2025. április. 17. 17:05","title":"Blokád alatt tartják a szerb köztévét a tüntető egyetemisták, műsorok maradtak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába sorolt egységek versenyképességének erősítését ígérő kocsmapályázat. HVG-Ténytár.","shortLead":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába...","id":"20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4.jpg","index":0,"item":"2f24177a-a0f8-4c7f-be81-6230f5eb26ae","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","timestamp":"2025. április. 19. 09:30","title":"Nincs italbolt, nincs támogatás: a kistelepülések nagy része labdába sem rúghat a kocsmapályázaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szándék már biztos, a végleges megállapodásról az ünnepek után döntenek majd.","shortLead":"A szándék már biztos, a végleges megállapodásról az ünnepek után döntenek majd.","id":"20250418_Ukrajna-USA-targyalasok-asvanykincsek-haboru-Trump-Putyin-Zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9.jpg","index":0,"item":"ddef8ac9-8743-4059-bb66-49238cf26ff5","keywords":null,"link":"/vilag/20250418_Ukrajna-USA-targyalasok-asvanykincsek-haboru-Trump-Putyin-Zelenszkij","timestamp":"2025. április. 18. 17:32","title":"Közzétették az ukrán-amerikai ásványkincs-megállapodás teljes szövegét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","shortLead":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","id":"20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9.jpg","index":0,"item":"32cd648e-d77c-4de1-98a8-4c1849635098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","timestamp":"2025. április. 17. 22:14","title":"A Nemzetközi Büntetőbíróság magyarázatot követel Magyarországtól, amiért nem tartóztatták le Netanjahut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Továbbra is a 4-es számú főúton a legveszélyesebb autózni Magyarországon, itt történik a legtöbb halálos kimenetelű közlekedési baleset. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) adatai alapján tavaly tovább javult a közlekedésbiztonság, a testület Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, Óberling József ezredes ezt többek között azzal magyarázta a hvg.hu-nak, hogy az emberek óvatosabban vezetnek, mióta az objektív felelősség bevezetése miatt jelentős bírságra számíthatnak, ha száguldozáson érik őket.
Az idei év egy halálos autóbalesettel indult. A Heves megyei Poroszlónál január 1-je első perceiben egy ötven év körüli dunakeszi férfi autójával megcsúszott a gáton és a Tisza-tóba hajtva életét vesztette. Az éves statisztikákban mutatkozó kedvező tendenciák ellenére is rosszul folytatódott a január: a poroszlói, majd a Somogy megyében január 3-án történt halálos kimenetelű szerencsétlenséget követően az ország évek óta legveszélyesebbnek számító útján, a 4-es főúton, Karcagnál öt ember – köztük egy csecsemő – vesztette életét, egy moldáviai sofőr figyelmetlenségéből adódóan.
Az ORFK 2013-ban ezért a települési bűnözési térképekhez hasonlóan egy baleseti térképet is összeállított, hogy bemutassák: hol a legkockázatosabb autóba ülni, hogy „felhívják a közlekedők figyelmét azokra az útszakaszokra, kereszteződésekre, ahol a leggyakrabban fordulnak elő halálos balesetek”. A térkép és a rendőrségtől kapott adatok alapján a baleseti statisztikák évről évre javulnak, ám a kedvező folyamat ellenére évek óta ugyanazok az utak számítanak a legveszélyesebbnek.
Halálutak
A fővárostól a záhonyi határátkelőig vezető 4-es számú főút évek óta vezeti a legveszélyesebb utak listáját, 2010-ben is 22 ember halt meg itt. (Az utakra lebontott 2012-es adatok még nincsenek meg teljesen, csak a korábbi évre vonatkozóak.) 2006 és 2009 között a stabilan a második legveszélyesebb 6-os főúton (2009-ben például 31 halálos baleset) tavaly nagyot javult a helyzet, 11 emberéletet követelő baleset történt. 2009-ben a 4-es főúton 37 halálos kimenetelű baleset történt, míg a 6-oson 31. 2010-ben szintén az első helyen végzett a 4-es számú főút; akkor 17 baleset volt halálos kimenetelű.
Az autópálya biztonságosabb
Az autópályák tekintetében négy évvel ezelőtt az M1-es és az M7-es vezetett 9-9 halálos közúti szerencsétlenséggel, majd 2010-ben az M7-esen 14, az M1-esen és az M5-ösön 8-8 halálos szerencsétlenség történt. 2011-ben a rangsor teljesen átrendeződött, a sorrend a következő lett: M5 – 10, M3 és M7 – 5-5, M1 és M6 – 3-3, M35 – 2 és M43 – 1 halálos kimenetelű baleset.
Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője a hvg.hu-nak elmondta, hogy nem számít meglepetésnek, hogy az egyszámjegyű főutakon történik a legtöbb baleset, hiszen ezek nagyon forgalmas tranzitutak, mind a személy-, mind a teherautók miatt. „A konfliktushelyzetekhez hozzájárul, hogy az úttest szélessége sebességtúllépésre ösztönzi a járművezetőket” – közölte az ezredes, hozzátéve, hogy a sorból kilóg ugyan a kétjegyű 44-es számú, Romániába vezető főút, amelyen a jelentős tranzitforgalom miatt adódik sok baleset, elsősorban a mindenáron előzni akaró türelmetlen autósok miatt. A főosztályvezető úgy véli, a balesetveszély csökkenthető párhuzamos gyorsforgalmi utak megépítésével, mint történt az az 5-ös vagy a 7-es főutakon az autópályák révén.
A 6-os főút esetében – tette hozzá Óberling József – megépült ugyan Horvátország irányába az M6-os, de nem sikerült a baleseteket jelentősen visszaszorítani, mert az autópálya melletti településeken élők továbbra is a 6-os főúton közlekednek, hogy ne kelljen útdíjat fizetniük. A főosztályvezető megjegyezte, folyamatosan végeznek biztonságtechnikai fejlesztéseket. Így az M2-es autóúton – a régi 2/A-n – útburkolat-festésekkel hívták fel az autósok figyelmét az óvatosabb közlekedésre. Óberling József szerint ez bevált, és most az M15-ösön nézik meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési szakembereivel és a közútkezelő munkatársaival, hogy mivel lehet biztonságosabbá tenni a közlekedést.
Halálos balesetekben meghaltak megyénként 2011 és 2012 utolsó negyedév
A statisztikák a rendszerváltás óta folyamatosan javuló közlekedésbiztonsági helyzetet mutatnak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 1990-ben 2432 ember halt meg balesetben, 2000-ben 1200, tíz évvel később 740, tavalyelőtt pedig 638 ember vesztette életét az ország útjain. Az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának adatai szerint 2012-ben még jobban alakultak az adatok, mert az előző években regisztráltaknál kevesebb halálos baleset történt az utakon. A 15 ezer személyi sérüléses baleset 5,2 százalékkal kevesebbet jelent 2011-es adatokhoz viszonyítva (15 827). A halálos kimenetelű balesetek száma 2012-ben az előző évihez képest 563-ról 536-ra csökkent.
A KSH 2012 hármadik negyedévére vonatkozó adatai szerint tavaly júliusban, augusztusban és szeptemberben Közép-Magyarországon 24 ember halt meg, a Dunántúlon 66, az Alföldön és Észak-Magyarországon összesen 51 halálos közlekedési baleset történt; legtöbben – 18-an – Pest megye útjain szenvedtek halálos balesetet. 13 ember baranyai, 11 Vas megyei utakon lelte halálát, 10-10 ember pedig Budapesten, Hajdú-Biharban és Zalában vesztette életét.
„Szívesen mondanám, hogy a statisztika javulása annak köszönhető, hogy az emberek jobban vezetnek, de akkor nem mondanék igazat” – közölte a hvg.hu-val Óberling József. Szerinte a súlyos és halálos kimenetelű balesetek csökkenése azzal magyarázható, hogy az autósok óvatosabbak. Főleg azért, mert az objektív felelősség bevezetése óta a gyorshajtáson értek jelentős bírságra számíthatnak, s ez a rendőri szigor veti vissza az autósok száguldozási kedvét.
Javul a közúti balesetek statisztikája
Az összbűnözésen belül a közlekedési bűncselekmények száma 14 001, részaránya 3,1 százalék volt – szerepel a Legfőbb Ügyészség 2011-re vonatkozó adatai között. Húsz év átlagában ez az arány 4,9 százalék, az utóbbi 5 évben pedig 4,3 százalék. A közlekedési bűncselekményeken belül jelentős részt képvisel a közúti jármű ittas vezetése, amely 1992-ben a közlekedési bűncselekmények 74,6 százalékát, míg 2011-ben 54,4 százalékát tette ki. A többi évben e két érték között, „hullámzóan csökkenő” részesedést mutattak a százalékarányok. A súlyos testi sérülést okozó közúti balesetek száma 2011-ben 2544 volt, ez 8,4 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban (2010. év: 2778). A halálos közúti balesetek száma 2010-hez képest szintén csökkent, 17,3 százalékkal (2010. év: 346, 2011. év: 286).
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az európai gyakorlat figyelembevételével megvizsgálja a járművezetők számára tiltott magatartások tételes felsorolásának, újabb tilalmak KRESZ-ben történő pontos megnevezésének lehetőségét, például a dohányzás, étkezés, a GPS vagy fedélzeti számítógép használat, a televíziózás vagy videózás esetében - ismerteti a pénteki Népszava, amely az elmúlt időszakban történt, nagyobb sajtóvisszhangot kapott balesetek kapcsán kereste meg a szaktárcát.
Elkészült, és szombattól a rendőrség honlapján mindenki megnézheti az ország bűnügyi térképét - jelentette be az országos rendőrfőkapitány általános helyettese pénteken, Budapesten. A térképen mindenki megnézheti akár egy évre visszamenőlegesen, hogy a lakókörnyezetében milyen, a közbiztonságérzetet befolyásoló bűncselekmény történt. A térképpel a hiteles tájékoztatáshoz kívánnak hozzájárulni – mondta Papp Károly.
Egyelőre nehezen használható a bűnügyi térkép, amelyet a rendőrség honlapján tettek közzé. Megnyitni is nehéz a térképet tartalmazó menüpontot, ha pedig sikerül, az adatok nem mindig elérhetőek.