szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A tervek szerint pénteken mutatják be a közönségnek a szilvásváradi kisvasút hibrid mozdonyát, amely három üzemmódban képes működni. A Szalajka-völgyben a mozdony mellett a vasúti kocsikat és az állomásépületeket is felújították.

Új, dízel-elektromos hibridmotor hajtja a Szilvásváradi Erdei Vasút felújított mozdonyát. Az erőforrás technológiája hasonlít a Forma-1-ben is használt kinetikus energia visszanyerő rendszerhez, és egy fél évszázados Rába dízelmotort váltanak le így.

A mozdonyban az elődjénél kétszer nagyobb teljesítményű, 200 kilowattos aggregát található, amely nem közvetlenül hajtja a járművet, hanem egy szintén 200 kilowattos, 400 voltos, váltakozó feszültségű generátorhoz kapcsolódik. Az új hajtótechnológia a fékezési energiát is hasznosítja, amelyet akkumulátorok tárolnak.

A jármű három üzemmódban képes működni. Elektromos üzemmódban a vontatómotorok a váltakozó feszültségű generátorról és az akkumulátortól együtt kapják a vontatáshoz szükséges energiát. A mozdony képes haladni csak az akkumulátorok energiájának felhasználásával is, bár csak rövid ideig és sík terepen, illetve dízel-elektromos üzemmódban, amikor a vontatómotorok csupán a dízelmotortól a váltakozó feszültségű generátoron át kapják az energiát.

A pénteki szezonnyitón a vonatozáson kívül Szalajka-völgyi kiránduláson is részt vehetnek a látogatók az Egererdő Zrt. erdészeinek idegenvezetése mellett. A Szalajka-völgyben elkészült az interaktív elemekkel bővített szabadtéri erdészeti múzeum, a vasúti kocsik és az állomásépületek is új külsőt kaptak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!