szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Új trükkel verik át a nyugdíjasokat, akiknél az egészségügyi vizsgálatnak álcázott termékbemutatókon súlyos áldiagnózist állapítanak meg, így rávéve őket a termékek megvásárlására – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma – írta közleményében az NFH. Az idős emberek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be, egészségügyi vizsgálatra invitálták őket, majd egy viszonylag súlyos diagnózist közöltek velük, amelyre a megoldást kizárólag a többszázezer forint értékű bioptron lámpa vagy masszázsfotel megvásárlása jelenthet.

A hatóság szerint jellemző továbbá, hogy a 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését különböző kifogásokra – leginkább a hiteligénylési folyamat megindítására – hivatkozva jogszerűtlenül megtagadják. Míg korábban elsősorban szórólap útján invitálták az érdeklődőket a különböző, rendszerint utazással egybekötött termékbemutatókra, mostanára már a személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és az utcai leszólítás vált meghatározóvá – közölte az NFH.

Kedvelt lehúzási módszer

Korábban a hvg.hu, már írt arról, hogy nem árt óvatosnak lenni azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek erőszakos módszerekkel vásároltatnak meg az emberekkel – főleg nyugdíjasokkal – az általuk kínált árnál jóval olcsóbban is megkapható holmikat. A cikket a linkre kattintva olvashatja.

A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról, ugyanis az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket egészségnapként, egészségügyi szűrővizsgálatként, teljes körű egészségmegőrző programként, illetve ingyenes állapotfelmérésként – például szív- és érrendszeri állapotfelmérésként, vércukorszint mérésként, testzsír mérésként, írisz diagnosztikaként vagy thermokamerás diagnosztikaként – hirdetik meg.

Az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árubemutatók szinte kivétel nélkül a magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különböző mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. A termékek gyógyító vagy megelőző tulajdonságait a hatóság szerint minden második esetben megtévesztően közlik.

A hatóság felidézte azt is, hogy idén több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában, hiszen a vállalkozásoknak a bemutatót megelőzően bejelentést kell tenniük a jegyzőnek; a koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki.

Kiemelték azt is, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződések részletes szabályairól szóló, június 13-án hatályba lépett kormányrendelet szerint a fogyasztó a termék átvételének napjától számított 14 napon belül indoklás nélkül elállási jog illeti meg.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye és legtöbbször nem az, a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejező nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni és a teljes vételárat visszafizetni. A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érekében az írásbeli forma javasolt – írta az NFH.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csikász Brigitta Itthon

Hihetetlenül jó ajánlat vagy átverés?

Nem árt óvatosnak lenni azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek erőszakos módszerekkel vásároltatnak meg az emberekkel – főleg nyugdíjasokkal – az általuk kínált árnál jóval olcsóbban is megkapható holmikat. A történetünkben szereplő termékbemutató cég illetékese szerint ők mindenre odafigyelnek, és alig akad olyan ember, aki elégedetlen lenne velük.