Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b867ffcc-e4d2-456d-b08c-6d823b64caef","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem csak az emelkedő élelmiszerárak, a költési szokások is drasztikusan leszívhatják a pénztárcánkat. Mutatunk pár trükköt arra, hogyan lehet tenni ez ellen.","shortLead":"Nem csak az emelkedő élelmiszerárak, a költési szokások is drasztikusan leszívhatják a pénztárcánkat. Mutatunk pár...","id":"20250507_sporolas-felesleges-koltes-trukk-tipp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b867ffcc-e4d2-456d-b08c-6d823b64caef.jpg","index":0,"item":"991a01d4-d24c-40f7-94bc-84c3708b156a","keywords":null,"link":"/elet/20250507_sporolas-felesleges-koltes-trukk-tipp","timestamp":"2025. május. 07. 06:59","title":"Három trükk, amellyel minimalizálhatja a felesleges költéseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf290754-b017-4262-bf36-3160f65417da","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ezzel a technikával elkerülhető, hogy a madár az embereket tekintse saját fajtársainak, így könnyebb lesz visszaengedni a vadonba.","shortLead":"Ezzel a technikával elkerülhető, hogy a madár az embereket tekintse saját fajtársainak, így könnyebb lesz visszaengedni...","id":"20250505_keselyufioka-kesztyubab-etetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf290754-b017-4262-bf36-3160f65417da.jpg","index":0,"item":"0feca998-2e64-48e9-9e30-98d861fff39d","keywords":null,"link":"/elet/20250505_keselyufioka-kesztyubab-etetes","timestamp":"2025. május. 05. 17:17","title":"Kesztyűbábbal etetik a keselyűfiókát, hogy ne a gondozójához kötődjön – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás Rolls-Royce-okból.","shortLead":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás...","id":"20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4.jpg","index":0,"item":"0dcc2937-0d71-4347-8db4-b145246c1d88","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","timestamp":"2025. május. 07. 07:59","title":"Szuperritka és méregdrága a Cadillac überluxus szedánja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1020b383-8ce5-4e58-8476-198cad2ec789","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Friedrich Merz tervezett koalíciójának 328 képviselője van a 630 fős német alsóházban, ennek ellenére a keddi szavazáson nem kapta meg a kancellárrá választásához szükséges 316 szavazatot.","shortLead":"Friedrich Merz tervezett koalíciójának 328 képviselője van a 630 fős német alsóházban, ennek ellenére a keddi...","id":"20250506_nemetorszag-cdu-csu-spd-friedrich-merz-bundestag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1020b383-8ce5-4e58-8476-198cad2ec789.jpg","index":0,"item":"09b12dbb-e2d6-484e-8a6d-bb4ecf5f294a","keywords":null,"link":"/vilag/20250506_nemetorszag-cdu-csu-spd-friedrich-merz-bundestag","timestamp":"2025. május. 06. 10:34","title":"Elbukta a kancellári szavazást első körben Friedrich Merz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37d8a75b-4b03-40a9-9752-02d82585c154","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Palesztinpárti aktivisták állhatnak a támadás mögött, amiben senki sem sérült meg komolyabban, később még az ünnepség is folytatódhatott.","shortLead":"Palesztinpárti aktivisták állhatnak a támadás mögött, amiben senki sem sérült meg komolyabban, később még az ünnepség...","id":"20250505_fustbomba-hollandia-schoof-tusk-lengyel-miniszterelnok-palesztinparti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37d8a75b-4b03-40a9-9752-02d82585c154.jpg","index":0,"item":"3eaeb712-5ac1-40ee-b748-95ac9ba3750c","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_fustbomba-hollandia-schoof-tusk-lengyel-miniszterelnok-palesztinparti","timestamp":"2025. május. 05. 21:09","title":"Füstbombát dobtak a lengyel és holland miniszterelnökökre a felszabadulás napi ünnepségen Hollandiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is kritizálták.","shortLead":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is...","id":"20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538.jpg","index":0,"item":"c5113cca-2ad8-44fa-9c49-197dbd502d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 14:37","title":"Miközben a bíborosok a konklávéra készülnek, civilek az egyházon belüli szexuális visszaélésekre hívják fel a figyelmet Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31697a95-379d-4e71-a493-87929b5d2bfb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Singer legújabb 911-es Porschéja és pörgős szívó benzinmotort vonultat fel.","shortLead":"A Singer legújabb 911-es Porschéja és pörgős szívó benzinmotort vonultat fel.","id":"20250507_a-80-as-evekbe-repit-vissza-ez-az-izgalmas-uj-retro-porsche-911-singer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31697a95-379d-4e71-a493-87929b5d2bfb.jpg","index":0,"item":"0940bae6-d460-4098-aafe-3a58a8f3a3f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_a-80-as-evekbe-repit-vissza-ez-az-izgalmas-uj-retro-porsche-911-singer","timestamp":"2025. május. 07. 06:41","title":"A 80-as évekbe repít vissza ez az izgalmas új retró Porsche","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő megmenteni az amerikai gazdaságot. Megszűnőben a dollár megkülönböztetett szerepe. Tényleg Friedrich Merz az, akinek vezetnie kellene Németországot? Európa szerezzen be új iránytűt a szélsőjobb nyomulása miatt. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő...","id":"20250507_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"86262de3-b364-4178-8049-39d860fe687f","keywords":null,"link":"/360/20250507_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 07. 11:56","title":"Financial Times-kommentár: Ha van olyan láncfűrész, amely bumerángként működik, akkor azt Musk találta fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Porig alázza a bíró Rezesova szakértőjét – percről percre
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hétfőtől folytatódik, és egész héten át tart majd Eva Rezesova ügye a Budapest Környéki Törvényszéken másodfokon. Eredetileg július elején folytatták volna az utóbbi évek legjelentősebb közlekedési büntetőeljárását, de a másodfokon eljáró bíróság új igazságügyi szakértőt vont be, és neki több időre volt szüksége elemzésének elkészítéséhez, ezért kellett szeptemberre halasztani.Tavaly novemberben ítélték első fokon hat év fogházra a szlovák Rezesovát ittas vezetés következtében elkövetett halálos baleset vétsége miatt, amiért autójával 2012 augusztusában nekiment egy Fiat Puntónak, és az ebben utazó négy ember életét vesztette a karambolban. Mivel mind az ügyész, mind a vádlott fellebbezett, az ügy másodfokra került. Kövesse a pert percről percre a hvg.hu-n!
Vége a szünetnek, folytatódik a tárgyalás, de – ahogy a bíró is megjegyzi – meglepetésre vége a szakértők meghallgatásának. Arra számítottunk, hogy vég nélkül fejtegetik majd a műszaki paramétereket, de a csúcspontot mindenképen Kovács Miklós szakértő kizárása jelentette ma.
Ezzel a bizonyítási eljárásnak vége, holnap ügyészi perbeszéddel folytatódik a tárgyalás.
Melegh Gábor vetette fel szakvéleményében, hogy ilyen erejű ütközéstől még nem kellett volna kigyulladnia a Fiatnak. Császár szerint a szikrának az ütközéstől kellett keletkeznie, de az anyaghibát kizárni nem lehet.
Két szakértő magánszorgalomból szintén csinált egy kísérletet, amit eljuttatott az ügyészségnek. Mivel nem a bíróság rendelte ki őket, "ennek nagy jelentőséget nem tulajdonítottunk", "direkt nem foglalkoztunk vele" – mondta Stubeczky Sarolta. Ennek ellenére elmondja, mire jutottak: ők is megpróbálták végrehajtani a sávváltást, de nekik sem sikerült annyira gyorsan végrehajtani, hogy kijöjjenek azok a számok, amikkel a szakértők korábban számoltak. Annak ellenére, hogy egy fiatal, autóversenyzői tapasztalattal rendelkező sofőr vezette a Fiatot.
Vagyis erősen kérdéses, hogy éjszakai körülmények közt, a Fiat idős sofőrje be tudott volna ilyen gyorsan térni a BMW elé. Az oldalgyorsulás alapján megállapítható, hogy ilyen gyorsasággal normál esetben, nem vészhelyzetben nem szokás sávot váltani rendes haladás közben.
A bírónő ezt "szakmai érdekességként" ismertette, a kérdése még mindig ugyanaz: alapesetben, "mikor megy az ember a Balatonra az M7-en" szokványos lenne-e ennyi idő alatt sávot váltani (vagyis betérni)? A szakértők szerint nem, mindenképpen szokatlan gyors sávváltás lett volna.
Novák egyértelmű választ akar Kőfalvitól: megcáfolható-e Rezesova védekezése, hogy a Fiat betért elé. Kőfalvi válasza: "ez definíció kérdése". A plusz/mínusz 2 fok és az 5 fok közti különbségnek szerinte "nincs jelentősége".
Ha most már elfogadja a 2,2 másodperces sávváltást, az egy nyugodt, hosszan tartó sávváltás? – kérdezi Novák. "Ez megítélés kérdése" – válaszol a szakértő, majd részletesen magyarázza, ez mi mindentől függ, egyenes választ továbbra sem ad.
Novák Péter, Rezesova ügyvédje jön kérdéseivel, rögtön Kőfalvit faggatja, aki most egyetértett az új szakértővel abban, hogy nem lehetett a két autó szöghelyezete alapján betérés, párhuzamosan haladtak az út tengelyével, legfeljebb minimális szöget zárhattak be azzal. Korábban viszont Kőfalvi még azt állította – és ez Novák szerint az ítélet indoklásába is bekerült –, hogy 1-4 fokos lehetett a két autó helyzete az út tengelyéhez viszonyítva.
Vagyis Novák jól vette észre, hogy Kőfalvi korábbi szakvéleménye nincs összhangban azzal, hogy most meg egyetért az új szakértő adataival. Kőfalvi egyébként első fokon módosított elemzésén, miután Melegh Gábor beszállt az ügybe, és lehetségesnek tartotta, hogy a Fiat behaladt a BMW elé. Kőfalvi makacsul állítja, hogy "érdemi ellentmondás nincs". Egyetért az új szakértővel, de fenn is tartja az akár 5 fokos eltérést is – húzza ki belőle nagy nehezen a végső választ Novák és a bíróság együttes erővel. Utána még hosszan magyarázza a szakvéleményét, de inkább magyarázkodásnak hangzik.
A felvételek és más bizonyítékok alapján kiszámolható, hogy a BMW átlagsebessége az ütközés előtt 177-178 km/h volt. Az ütközésnél a szakértők 165 km/h-val számoltak.
A BMW-ből kiszerelt navigációs rendszert vizsgálták, de nem jutottak eredményre, mert az "rendkívül bonyolult" – mondja el Császár a bíróság által feltett kérdésre. A szimuláció nappal volt, éjszaka, amikor a baleset történt a sávváltás lassabb lett volna – teszi hozzá egy másik kérdésre.
Miután a négyből egy szakértőt kizártak, az utolsó, sorrendben harmadik igazságügyi szakértő, Kőfalvi Gyula következik. Fenntartja korábbi szakvéleményét, de elfogadja Császár elemzését ő is.
Magyar Pál következik, az egyetlen műszaki szakértő, aki az elejétől fogva kitart szakvéleménye mellett. Ő volt az, aki – két másik szakértővel ellentétben – nem gondolta meg magát Melegh Gábor elemzése után, és következetesen állította, hogy nem volt betérés, a Fiat nem hajtott be a BMW elé az adatok alapján. Jól látható, nagyobb szöget nem zárt be a két autó egymással – jelentette ki.
Elsősorban kritikai megállapítások vannak abban a szakvéleményben, amit Rezesova védelme nyáron próbált beadni, de annál kevesebb műszaki tartalom – mondta a bíró kérdésére Magyar, aki ezért nem is szeretné minősíteni. Szerinte az abban szereplő elemzést nem vitték végig, így nem lehet rá támaszkodni.
Ő is részt vett a bizonyítási kísérleten, ami azt hozta, "amire számított". "2,2 másodperc sávváltási idő adott helyzetben (a balesetnél) a lehetőség határa lett volna, mert azt a kísérletben is csak egy rutinos, tapasztalt sofőr tudta megcsinálni nappali fénynél" – mondta.
A bíróság kérdésre nyilatkoznak: Magyar és az új szakértő, Császár egyetértenek szakvéleményükben.