szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Műszaki hiba miatt az M1-M7 autópálya kivezető szakaszán landolt egy kisrepülőgép hétfőn.

Az M1-M7 kivezető szakaszán szállt le egy kisrepülő - jelentette az Útinform, amely szerint a gép műszaki hiba miatt kényszerült a landolásra. A gép a külső és felhajtósáv egy részét foglalta el. A hvg.hu helyszínen készült fotói szerint több rendőrautó és legalább fél tucat rendőr is kivonult. Senki sem sérült meg.

A rendőrség közölte, hogy a gép a 10-es kilométerszelvényben szállt le 12:45 óra körül, "eddig tisztázatlan okból és körülmények között". Hozzátették, hogy a közelben lévő járőrök már a gép ereszkedésekor megkezdték a helyszín biztosítását. Amikor a BRFK járőrei észrevették, hogy a gép alacsonyan száll és folyamatosan ereszkedik, mögé álltak az autójukkal és megkülönböztetett jelzéssel megkezdték a forgalom terelését és lassítását.

Vályi Csongor, a budaörsi repülőtér vezetője szerint a pilóta és utasa oktatórepülést hajtott végre, a budaörsi repülőtérről indultak. Az oktató a felszállás után úgy érezte, gyengül a hajtómű, ezért úgy döntött, kényszerleszállást hajt végre az autópályán.

A művelet alatt az autópályán haladó autókban és a repülőgépen sem keletkezett kár. A reptér vezetője hozzátette, a pilótáknak azt tanítják: ha a gép még repül, de már nem irányítható, azaz nincs vonóerő, akkor kényszerleszállást kell végrehajtani egy arra alkalmas területen. Ebben az esetben szerinte az autópálya volt a létező legjobb megoldás.

Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője később közölte, hogy az oktatórepülésen az úgynevezett talajérintéses átstartolást is gyakorolták és egy felemelkedés után 150-200 méteres magasságnál észlelték, hogy csökken a gép motorteljesítménye. Ezért az oktató átvette a vezetést, de neki sem sikerült megoldania a problémát.

Sőt, a teljesítmény csökkenése lehetetlenné tette a vízszintes repülést is, ezért kellett leszállniuk a repülőtéren kívül, és az adott magasságból "nem tűnt reális lehetőségnek más hely".

A helyszíni szemlén a KBSZ balesetvizsgálói megállapították, hogy a repülőgép fel volt töltve üzemanyaggal. De azt is tapasztalták a helyszíni próbán, hogy mintegy 1300-as percenkénti fordulatszámnál üzemanyag-ellátási probléma lép fel, ezért a gépet hangárba viszik, és igazságügyi szakértő jelenlétében bontják meg a motorját.

A köztévé tudósítója a helyszínről arról számolt be, hogy a gépet próbálták beindítani, de lefulladt. A Híradóban az hangzott el, hogy a repülőt szétszedik, szárnyait leszedik és trélerrel fogják elszállítani.

Túry Gergely
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!