szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A mozgáskorlátozott ember azt sérelmezte, hogy neten nem tud venni fogyatékossággal élőknek nyújtott kedvezményes jegyet. Ez az ombudsman szerint is problémás.

Vizsgálatot indított Székely László alapjogi biztos azzal kapcsolatban, hogy egy mozgásában korlátozott ember online akart jegyet venni egy mozifilmre egy Cinema City moziban, de a jegyek kiválasztásánál a "típus" menüpont alatt nem választható a fogyatékossággal élő személyek számára biztosított kedvezmény, holott a pénztárnál lehet ilyen kedvezményt is igénybe venni. 

A mozi azt közölte, hogy a fogyatékossággal élő személyek számára nyújtandó kedvezményt csak a pénztárnál tudja igénybe venni. Ugyanakkor például a diákok vagy nyugdíjasok online felületen is vásárolhatnak kedvezményes jegyet. A férfi az I.T. Magyar Cinema City Kft. gyakorlatát sérelmezve az alapvető jogok biztosához fordult, aki vizsgálata végén aggályosnak nevezte a helyzetet, és a vállalkozástól a jelenlegi gyakorlat megváltoztatását kérte.

Székely László ombudsman eleve üdvözlendőnek és előremutatónak nevezte, hogy a mozi egyes fogyatékossággal élőknek lehetőséget ad kedvezményes jegyek váltására, de az egyenlő bánásmód követelményével és a fogyatékossággal élő személyek kiemelt védelmének kötelezettségével összefüggésben aggályosnak találta a cég ügyfélszolgálati gyakorlatát. Mint írta, nincs észszerű indoka annak, hogy nem engedik a fogyatékossággal élő személynek a jegyvásárlást az online felületen, és ilyen okot a mozi sem tudott felmutatni. Önmagában ugyanis az nem fogadható el a megkülönböztetés alátámasztására, hogy a fogyatékossággal élő személyek számára többfajta igazolványt bocsátanak ki, és ezek a diák- és nyugdíjas igazolványokkal ellentétben nem egységesek, nehezebben ellenőrizhetőek.

Az ombudsman szerint ez a gyakorlat nincs összhangban a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ Egyezményből eredő kötelezettségekkel sem. Aszerint ugyanis minden eszközzel elő kell segíteni, hogy elérhetőek legyenek a fogyatékossággal élő személyek számára alkalmas új technológiák, beleértve az információs és kommunikációs technológiákat. Egy fogyatékossággal élő ember számára adott esetben jelentős segítség lehet, hogy ha nem a helyszínen, hanem online módon van lehetősége kedvezményes jegy megvásárlására.

Az ombudsmani vizsgálat feltárta, hogy a cég házirendje sem felel meg a jogszabályi előírásoknak: az online jegyvásárlói felületen a tanári, a családi és a fogyatékos személyek által érvényesíthető kedvezmények nem elérhetőek, azokról a mozi honlapján sem található tájékoztatás. A házirend azért is hiányosnak tekinthető, mert a segítőkutya fogalom helyett csupán a vakvezető kutya meghatározást használja.

A közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében ugyanis a fogyatékos személy az önálló életvitelét segítő kutyáját beviheti a közszolgáltatást nyújtó szerv, intézmény, szolgáltató mindenki számára nyitva álló területére, így értelemszerűen a moziba is. Ilyen segítő kutya pedig nem csak a vakvezető kutya lehet, rajta kívül ebbe a kategóriába tartozik a mozgáskorlátozott személyt segítő, a hangot jelző, a rohamjelző, a személyi segítő és a terápiás kutya is.

A biztos a mozi vezérigazgatóságához fordult és kérte a házirenddel kapcsolatos megállapítások megfontolását, valamint a jelenlegi gyakorlat átgondolását és az online felület átalakítását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!