Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?

Jelentős különbségekkel beszél ugyanarról a témáról, a migrációs válságról a patinás magazin amerikai és magyar kiadásának címlapja. A lap vezető szerkesztője elmondta a hvg.hu-nak, miért döntött amellett, hogy módosítja az amerikaiak által javasolt címlapot, és mit gondol minderről.

Sokan még mindig abban a hitben élnek, hogy a "pártpolitika" univerzumán kívül maradva a dolgok a maguk saját rendje és szabályai szerint mennek. Most megint találtunk egy példát, ami arra utal, hogy ez nem így van. Kijött az októberi National Geographic, központi témája a migráció, a népvándorlás. Az amerikai kiadás címlapján keleties, arabos külsejű, ruházatú embereket láthatunk "az új európaiak" felirattal. A lap minden országban az adott helyre reflektálva, az adott hely szerkesztősége anyagainak beépítésével készül, így lesz különlegesebb, helyibb. A magyar kiadás ezt úgy oldotta meg, hogy hátulról mutat bevándorlónak tűnő embereket (erre leginkább a család nő tagjának kendője utal), a felirat pedig arra módosul: "Jönnek. Mennek? Újak Európában".

A különbség és felfogás szemmel látható: a velünk szembenéző, aggodalmat, bizakodást tükröző arcok, mint az új európaiak arca inkább hat pozitív üzenetnek, míg a hátulról mutatott alakok – ez inkább a távozásra, átmenetiségre utal – a cím- és a szövegmódosulás már inkább a gondokra és a különbségekre világít rá.

©

Ebben van logika, de nehéz nem arra gondolni, hogy a kvótaőrület tenyerelt bele a magazinkiadás szakmai közegébe. A migránsügyben ugyancsak érintett, de kevésbé hiszterizált Romániában például ugyanúgy az amerikai borító és az amerikai szöveg jött le. A német kiadás pedig teljesen más témát helyezett fókuszba, a német természeti környezetet.

A lap netes oldala szerint egy, a régóta itt élő bevándorlókról készült, valamint az eredeti amerikai szerkesztőségi cikk is olvasható a NG-ban. Az amerikai, migrációról szóló cikk áttekintést ad a németországi bevándorlókról a korábban ideköltözött török vendégmunkásokról és családjától a 2015-ben érkezettekig, felvillantva beilleszkedésük kérdéseit, beszámolva mindennapi életükről.

©

Elértük ifj. Vitray Tamás vezető szerkesztőt, akitől megkérdeztük, miért a háttal álló menekültek képe került a magyar kiadás címlapjára. Vitray elmondta, a lap a kvótanépszavazás előtt került nyomdába, és utána az utcára. "Határhelyzetben voltunk", ezért a vezető szerkesztő egy olyan címlapot akart csinálni, amely több értelmezést is lehetővé tesz. A hátat fordító bevándorlók kinek üldözötteket, kinek pedig sértődötten elforduló embereket jelentenek, a megoldás utólag tökéletesen igazolta Vitray elgondolását: amolyan figurális Rorschach-teszt lett: mindenki az alapbeállítódásának megfelelően értelmezi.

Vitray hozzáteszi, az amerikai National Geographic nem a menekültekről szóló anyagot tette meg címlapsztorinak, az ő címlapverziójuk csupán javaslat volt a partnerkiadások számára. Ám a kép és a szöveg (Az új európaiak) együtt jelen helyzetben biztosan erős indulatokat szított volna nálunk.

Vitray szerint nagyon szomorú, hogy egy tudományos-ismeretterjesztő lap címlapja ilyen politikai-közéleti megfontolásokat figyelembe véve kell, hogy elkészüljön. Mindazonáltal beszédes jelnek tartja, hogy a lap tizenhárom éves története során ez az első alkalom, amikor címlapcsere miatt sajtómegkeresést kapott.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!