szerző:
Tetszett a cikk?

Mennyi esélye van egy gyesen lévő, kétgyerekes anyukának, ha a rossz kivitelezés miatt élhetetlenné vált garzonlakása miatt a Parlamentet, a Gresham-palotát és a Bazilikát felújító céggel kell csatáznia? Eddig úgy tűnt, nem sok, pedig még bírósági ítélet is kimondta, hogy az új építésűként vásárolt, rémálommá vált ingatlant a nagynevű építővállalatnak rendbe kellene hoznia. A cég viszont most azt ígéri, megoldja az évek óta húzódó problémát.

„Évek óta megy a huzavona, már minden megpróbáltam, de semmi sem történik. Volt, hogy hét hónapos veszélyeztetett terhesként a 11 hónapos kislányommal vártam a kánikulában a kivitelező embereire 2015 nyarán a megbeszélt időpontban, de végül el sem jöttek. A lakásból elköltöztünk, de semmit nem tudunk kezdeni vele, hiszen ebben az állapotban sem eladni, sem kiadni nem tudjuk, ráadásul hitel van rajta” – mondta Posch Regina.

A pesti Csata utcában található kilencszintes társasházban található lakásba még 2008-ban költöztek be, az első vizes folt nem sokkal később már meg is jelent a falon, és egyre terjedt. A kivitelező többször elvégezte az emiatt szükséges garanciális javításokat az újépítésű ingatlanon, volt, hogy a 30 négyzetméteres garzont újra kifestették – csakhogy újra és újra vizesedni kezdett a tetőterasz alatt található lakás. „Rémesen néz ki, málló, felpúposodó vakolat egy egész falrészen, ami annyira átnedvesedett, hogy ki kellett kötni a villanyt ezen a szakaszon, mert szikráztak a konnektorok” – magyarázta a tulajdonos.

Újépítésű garzon, ahol még a konnektorok is vizesek
hvg.hu

A korábban főnővérként dolgozó, jelenleg a két kisgyerekkel gyesen lévő asszony viszont nem hagyta annyiban, többször is a kivitelezést végző Reneszánsz Kőfaragó Zrt.-hez fordult. A cég jól ismert, hiszen számos nagyszabású felújítási munka részese volt az elmúlt években: az Országház épületének teljes felújítása, a Szent István Bazilika rekonstrukciója, a New York palota és a Four Seasons szállodájának otthont adó Gresham-palota, vagy a pécsi Zsolnay-negyed felújításának különféle munkálatai fűződnek a nevükhöz.

A közpénzből finanszírozott nagyívű beruházásokkal hasító Reneszánszról ugyanakkor az Index 2012-ben arról írt, mert az V. kerületi önkormányzat a Budapest Szíve programjában – ez a Rogán Antal polgármestersége idején zajló sétálóutcás „Belváros Főutcája” átalakítás sorozat – gyanúsan csak a cég által egy másik kivitelezővel létrehozott konzorciumra illettek a közbeszerzési kiírás feltételei, és ez az Európai Uniónak is feltűnt. A vs.hu-nak tagadták, hogy csak ők feleltek volna meg a kiírásnak, és azt állította, hogy komoly veszteséggel szálltak ki a projektből. A Napi.hu tavaly nyáron már arról írt, hogy a több mint hat évtizedes cég milliárdos adósságot halmozott fel, és a létéért küzd „a Parlament felújítója”.

Ugyanerre hivatkoztak a Csata utcai társasházban ázó lakás tulajdonosának is, mikor az első időszakban még elvégzett javítások után többé már nem volt hajlandó orvosolni az ingatlanában újra és újra megjelenő vizesedést. „Hiába telefonálgattam, volt, hogy más alvállalkozóra hárították a felelősséget, máskor egyenesen azt mondták, hogy csődben vannak, nem tudják megoldani” – mondta Posch Regina.

Per, de minek?

A házban egy sor más probléma is jelentkezett, szerinte több lakás is küzdött a vizesedéssel, a rosszul megoldott vízelvezető rendszer miatt volt, hogy a garázsban egy méter magasan állt a víz. Így végül a társasház perelt, a 2015 októberében hozott ítéletből, illetve az ügyben született igazságügyi szakértői anyagból az derül ki, hogy „nem megfelelő kivitelezés miatti hibás szerkezeti részek” okozzák a gondot. Kimondták, hogy a lakás „jelenleg lakhatásra alkalmatlan állapotban van, biztonságos és rendeltetésszerű használata nem biztosított”, felette a teljes tetőszerkezetet vissza kellene bontani.

A Budakörnyéki Járásbíróság ítélete szerint a beázást a cégnek azonnal meg kell szüntetnie, ahogy más munkákat, így a teremgarázsokat újrafestését is el kell végezniük, ha pedig ezt nem teljesítik, akkor a munkákat a társasház is elvégeztetheti a cég költségére. Csakhogy hiába vált jogerőssé a döntés, a lakó elmondása szerint a huzavona folytatódott, mert maguktól nem tettek eleget az ítéletnek, a társasház közös képviseletét ellátó HRTL nevű cég többszöri sürgetése ellenére sem tett hatékony lépéseket – miközben tovább ázott a lakása.

Képünk illusztráció
Fülöp Máté

A közös képviseletet ellátó cég vezetője, Hary Attila viszont elmondta, hogy a per nem erre a lakásra vonatkozott, az eljárás egy másik, közös tulajdonú részről szólt. Szerinte Posch Reginának magának kell fellépnie a magántulajdonában keletkezett kár miatt a kivitelezővel, vagy a felette lévő tulajdonossal szemben, amit tudomása szerint még nem tett meg. „A HRTL minden általa kezelt társasházban eleget tesz a garanciális kötelezettségének. De a közös képviselet nem javít, hanem a folyamatokat menedzseli. A Reneszánsz Zrt. tudomásunk szerint azért olyan elzárkózó a javítások miatt, mert a beruházó cég több mint 100 millió forinttal tartozik neki, melyet biztosan nem fog kapni, hiszen a cég azóta megszűnt” – közölte Hary.

A lakóközösség pedig további extra befizetésre nem hajlandó, miután többek közt a Reneszánsz elleni per miatt is külön „célbefizetés” sújtotta őket a cégvezető szerint. „2013-ban ráadásul a tulajdonosok közgyűlési határozatban csökkentették a közös költséget, emiatt több biztonságtechnikai beruházás maradt el. Olyan is több alkalommal előfordult, hogy közös képviselői kölcsönből tudtuk kifizetni a közüzemi díjakat, hogy megakadályozzuk a gáz- és áramszolgáltatás kikapcsolását” – tette hozzá.

Fordulat: a cég megoldást ígér

„Nagyon sajnáljuk az esetet, ügyfelünknek mindenben igaza van. Ezt sosem vitattuk, de egy ideig abban reménykedtünk, hogy részleges javításokkal is orvosolható a tetőterasz beázása. Sajnos, kiderült, hogy ezek a műszaki megoldások nem vezetnek megnyugtató eredményre. Az sem mellékes körülmény, hogy azok az alvállalkozók, akik annak idején a beázást előidéző kivitelezési hibát elkövették, mára elérhetetlenné váltak, így nekünk is időbe telt, hogy megértsük, milyen mértékű szerkezeti beavatkozásra van szükség” – válaszolta megkeresésünkre Balogh Miklós, a Reneszánsz Zrt. vezérigazgatója.

Megerősítette, hogy az ügy elhúzódásához az is hozzájárult, hogy az őket megbízó, külföldi tulajdonosokból álló ingatlanbefektető társaság megszűnt, és jelentős összeggel adósuk maradt, de az sem véletlen, hogy azok sem dolgoznak már a cégüknél, „akiknek ehhez a sajnálatos projekthez bármi közük volt”. Mióta viszont átvette a vállalat teljes körű irányítását, a Reneszánsz „jelentős megújuláson ment keresztül”: egyrészt már nem foglalkoznak építőipari generálkivitelezéssel, hanem kőfeldolgozó és kőfaragó vállalatként működnek. Másrészt „becsületbeli ügynek tekinti a probléma megoldását, még akkor is, ha a beruházó és kivitelezési alvállalkozók köddé válása miatt ennek a történetnek valójában a mai Reneszánsz is jelentős károsultja” – szögezte le.

Így a vezérigazgató segítséget ígért: bár a jogerős ítélet szerintük nem határozza meg a javítás pontos műszaki tartalmát, az időközben elkészült szakvélemény alapján ma már tudják, milyen szerkezeti megoldással lehet elhárítani a hibát. „Amint az időjárás ezt lehetővé teszi, haladéktalanul elvégezzük a szükséges munkát” – közölte Balogh Miklós.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!