szerző:
Zelki Benjámin
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Drága nagyberuházásokra számíthatnak 2030-ig a fővárosiak, azok a szempontok kevéssé fontosak, hogy a főváros élhető és egészséges legyen.

Budapest 2030 elnevezéssel konferenciát tartottak október 16-án a főváros jövőjéről, melyen a fideszes döntéshozók bejelentették, a kormány és a főváros közösen alkot fejlesztési koncepciót 2030-ig.

Ezzel csak az a baj, hogy Budapestnek van egy az urbanisták és építészek által készített és a fővárosi közgyűlés által elfogadott, 2030-ig tartó fejlesztési koncepciója, amelyet - ahogy minden más települését is –

városfejlesztési szempontok alapján szakemberek írtak és politikusok fogadtak el, a most kitaláltak szerint azonban a politikusok írják majd a fejlesztési koncepciót az építőipari lobbi szempontjai alapján.

A 2030-as tervezésre meghívták ugyan a városi ügyekben gyakran állást foglaló civil szervezeteket is (Levegő Munkacsoport, Magyar Kerékpárosklub, Közlekedő Tömeg stb.), azt azonban a kérdezett civilek sem tudják, a véleményük elmondásán túl lesz-e bármilyen szerepük a döntési folyamatban.

Új modell Budapesten: a főpolgármester és a kormány mindenható lesz

A Budapest 2030 konferencián felvázoltak szerint szerint két új intézményt hoznak létre: a Közfejlesztések Tanácsa Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester társelnökletével novemberben alakul meg (erről az első bejelentés akkor hangzott el, amikor Orbánnal tárgyalva Tarlós vállalta az újraindulást), illetve még májusban megalapították a Budapestért és az agglomerációért felelős kormánybiztosságot Fürjes Balázs vezetésével.

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 5 fővárosi és 5 kormány által delegált tagja lesz, ez fog dönteni minden fővárosi városfejlesztési kérdésben, vagyis a kormány egyetértése a fővárosi fejlesztési ügyekben megkerülhetetlen lesz.

Mit ígér a Fidesz Budapesten 2030-ig?

Röviden: minél több nagyberuházást.

Bővebben nehéz megmondani, mert a konferencián csak kevés konkrétum hangzott el, a megvalósítani kívánt projekteket éppen a közeljövőben fogják kitalálni. Ebben a folyamatban a döntéshozók párbeszédet ígértek ugyan, de a konferencián kérdezni sem lehetett.

A megvalósítani szándékozott projektek között elhangzott a Déli és a Nyugati pályaudvar közé építendő vasúti alagút, a HÉV-ek teljes felújítása, az 5-ös metró első szakaszának megvalósítása, a 3-as metró rekonstrukciójának befejezése és Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása, az Aquincumi híd megépítése (ezeket egyébként senki nem tagadja, hogy fontos beruházások), illetve a Galvani híd megépítése és a Liget-projekt befejezése (ezek már inkább váltanak ki vitákat).

Van már koncepció, csak senki nem tartja hozzá magát

A fővárosi közgyűlés 2013 áprilisában, még Tarlós István előző ciklusában fogadta el Budapest 2030-ig tartó fejlesztési koncepcióját, ez még mindig elérhető és letölthető a főváros honlapjáról, csak egy a baj vele: aki követi az elmúlt 5 év fővárosi eseményeit, láthatja, hogy a városvezetés egyáltalán nem tartja magát az általa is elfogadott irányhoz.

Szétdúlt közparkok, elszórt milliárdok - ezt kapta Budapest a kormánytól négy év alatt

Közelednek a választások, megnéztük hát, mit kapott Budapest ebben a ciklusban. Népszerűtlen gigaberuházások, több mint 700 kivágott fa, veszélybe sodort zöldterületek, folyamatos tiltakozások jellemezték az elmúlt négy évet.

A Budapest 2030 stratégiában egyebek mellett a következő célok szerepelnek: összefüggő Duna-menti zöldhálózat kialakítása, az egészséges környezeti feltételek megteremtése, új rekreációs területek kialakítása, a meglévő zöldfelületek felújítása, új épületeket pedig a rozsdaövezetekben javasolnak felépíteni.

A koncepcióban a Városligetről éppenséggel csak annyi szerepel: túl intenzív használata miatt tehermentesítése ajánlott, szó sincs új múzeumok építéséről.

A szakemberek által írt koncepcióban zöldterületi gyűrű kialakítását javasolják
©

Talán nem kell magyarázni, mennyire nem passzol ezzel az iránnyal mindaz, ami az elmúlt ciklusban megvalósult Budapesten: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Orczy-parkban felépített kampusza, a Dagály Fürdő fái helyére felhúzott Duna Aréna vagy éppen a Városliget parkfelületén terjeszkedő múzeumi negyed csak néhány példa a váltásra - ezek a projektek a két héttel ezelőtti konferencián elhangzottakhoz már inkább illeszkednek.

A fővárosnak van egy a Tarlós-érában írt és elfogadott közlekedés-fejlesztési koncepciója is, ezt Balázs Mór-tervnek hívják, a BKK honlapján ez is megtalálható.

A Balázs Mór-terv 8%-os kerékpáros részarány-növekedést vízionál a fővárosban 2030-ig, 5%-kal több tömegközlekedőt és 2%-kal több sétálót szeretnének, illetve 15%-os csökkenést az autós közlekedésben.

A Tarlós-féle közlekedéspolitika mégis éppen az ellenkező irányba halad, erre a Greenpeace által májusban publikált tanulmány is rávilágított, melyben 13 európai város közlekedéspolitikáját hasonlították össze, és külön üzentek Budapestnek is:

Tarlósék ennek nem fognak örülni: egy tanulmány szerint rossz irányba halad a budapesti közlekedés

Hiába büszkélkedhet kimondottan jó közlekedési hálózattal, sok közösségi közlekedést használóval és olcsó jegyárakkal a magyar főváros, a csapnivaló levegőminőség és az egészséges közlekedési módok rossz aránya miatt a rangsor hátsó felébe került Budapest a Greenpeace által készített fenntartható közlekedést vizsgáló kutatásban. A tanulmány azt is megállapította, hogy a budapesti közlekedéspolitika kifejezetten rossz irányba halad.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Dercsényi Dávid Itthon

Ráday Mihály: "Nem kellene Budapestből Dubajt csinálni"

Bár a kormány szavakban kiáll a magyar építészeti örökség védelme mellett, a valóságban épp ahhoz asszisztál, hogy ne kelljen a szakértők szavát meghallgatni az ügyben, derül ki Ráday Mihály műemlék- és városvédő szavaiból. Most a Lánchíd kiszélesítése van soron, amit még Gerő Ernő sem lépett meg. De Ráday elmondja véleményét a többi budapesti gigaprojektről is, és azt is elárulja, melyik három betű fog nemsokára a város felett magasodni.

EP: Kaphasson több kártérítést, akinek késik a vonata!

EP: Kaphasson több kártérítést, akinek késik a vonata!

Az önvezető autókat is a szex fogja eladni

Az önvezető autókat is a szex fogja eladni

Jobbra tartanak

Jobbra tartanak

Párizs főpolgármestere végrehajtja azt, amiről Puzsér Budapesten álmodik

Párizs főpolgármestere végrehajtja azt, amiről Puzsér Budapesten álmodik

Nem kell Calgarynak a téli olimpia

Nem kell Calgarynak a téli olimpia

Van egy kevesek által ismert funkció a Windowsban: ha bekapcsolja, sokkal jobb lesz a gép hangja

Van egy kevesek által ismert funkció a Windowsban: ha bekapcsolja, sokkal jobb lesz a gép hangja