szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem indult fényesen a nap a vasútnál, a mellékvonalak bezárása után is küszködnek azzal, hogy el tudjanak indítani vonatokat. A bezárást követő hajnalban és reggel szinte semmi nem jött össze.

Szörnyű reggelt fut a MÁV: ugyan nincs olyan helyzet, ami miatt egy-egy vonal teljesen megborult volna, vonatok tömegeit nem tudták elindítani. Mindez épp azon a napon történik, amikortól kezdve tíz mellékvonalon nem járnak a vonatok, a vasúttársaság indoklása szerint azért, mert a jármű- és az emberállomány sem elégséges a közlekedési rend fenntartására.

Aki azt hinné, hogy a bezárástól (ami hivatalosan nem is bezárás, hanem „módváltás”, vonathelyettesítő buszokkal) a megmaradt vonalakon enyhül a nyomás, annak csalódnia kell. A MÁVInform és az Elvira adatai szerint a következőképp nézett ki a hajnal és a kora reggel augusztus 1-jén:

  • 4:42-kor egy Ceglédről Budapestre tartó zónázó vonatot nem tudtak elindítani,
  • 4:57-kor a Szentesről Szolnokra elindult személyvonat járműhiba miatt Kunszentmártonban leállt,
  • 5:14-kor a Székesfehérvárról Kőbánya-Kispestre tartó vonatot nem indították el,
  • 5:36-kor bejelentették, hogy reggel három, a Déli pályaudvarról Százhalombattára tartó személyvonat nem fog közlekedni, és így természetesen a visszaútra sem tudják elküldeni ezeket a járműveket,
  • 6:03-kor a Szolnok-Keleti gyorsított vonat kimaradt,
  • 6:08-kor a Budapest-Szob zónázó nem indult el, emiatt a visszaútja, ami a 7:56-os Szob-Nyugati vonat lett volna, szintén kimaradt,
  • 6:39-kor egy Nyírábrány-Debrecen személyvonat sem tudott forgalomba állni,
  • 6:44-kor a Győr-Celldömölk vonat Gyömöre-Tét állomáson elromlott, nem tudott továbbmenni,
  • a menetrend szerint 6:57-kor Kőbánya-Kispestről Tárnokra tartó vonat csak Kelenföldtől ment, a 8:16-os Tárnok-Kőbánya-Kispest járat végállomása pedig Kelenföld lett,
  • 7:07-kor Pilis és Monor között elromlott egy sorompó, ezért a ceglédi vonalon 15-30 perccel megnőttek a késések, a 7:33-as Nyugati-Monor és a 8:42-es Monor-Nyugati vonatot nem állították forgalomba, hogy a többi járat ne késsen annyit – 8:15-re megjavították a sorompóhibát,
  • 7:29-kor a Bakonyszentlászló-Győr személyvonat műszaki ott miatt nem tudott elindulni, helyette pótlóbuszt állítottak forgalomba,
  • 7:37-kor egy olyan leállás történt, ami nem a MÁV hibája: a Rédics-Zalaegerszeg vonat elé fa dőlt.

Ez tehát 17 olyan vonatot jelent hajnalban és reggel, ami kimaradt vagy nem jutott végig (a kidőlt fa miatt várakozót nem is számítva ide).

A magyar vasút problémáit itt elemeztük ki részletesebben:

Fülke: A MÁV 2010 óta nincs rajta a kormány problématérképén

Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!