szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Országos Mentőszolgálat jelenleg tesztel egy olyan rendszert, amelynek segítségével kamerán keresztül is lehet majd segélyhívást intézni.

Máshogy látja a lakosság és a sajtó az Országos Mentőszolgálat munkáját, ezt a szakadékot szeretnék áthidalni – mondta Győrfi Pál a szervezet kommunikációs vezetője az Országos Mentőszolgálat első sajtóreggelijén.

„Aranymosáshoz hasonlíthatjuk azt a feladatot, amikor a kollégák kiszűrik a beérkező hívások közül, hogy melyik esethez kell azonnal mentőt küldeni” – tette hozzá Győrfi, mivel sok az indokolatlan mentőhívás is.

A mentőszolgálat több módon próbálja fejleszteni a mentésirányítást, többek között zajlik a tesztelése egy olyan programnak, amelynek segítségével a mentésirányítók a betegekkel, a páciens vagy a hívást bonyolító személy telefonján lévő kameráján keresztül is kapcsolatba léphetnek egymással. Így a mentésirányító élőben láthatja a beteg állapotát, amely segítséget nyújt a döntéshozatalban.

Csató Gábor főigazgató a londoni mentőszolgálatról kezdett beszélni, elmondta, hogy az ottani kollégáktól úgy értesült, hogy ott taxit is hívnak a sürgős esetekhez, mert azt tapasztalták, hogy a mentőkocsik lassabban érnek ki a páciensekhez. “Londonban gyakori, hogy 4-5 órára beragadnak a kórházakban a mentőkocsik” – mondta Csató, hozzátéve, hogy Magyarországon naponta 5000 segélyhívás érkezik be a mentőkhöz. Ez azonban Csató szerint nem követendő példa és nem a legjobb megoldás, mert a taxi csak a kórházig tudja vinni a beteget, ellátást nem képes nyújtani, illetve, ha nincsen szabad kapacitás arra, hogy a kórház mentőegységei tudják fogadni a beteget, akkor nincsen kinek átadni a pácienst, ezért itthon nem fontolgatják a taxitársaságok bevonását a sürgős betegszállításba.

A betegigény pedig világszerte folyamatosan nő az egészségügyi intézmények iránt. Idén 1,3 millió beteget láttak el a mentők, amely a hat évvel ezelőttihez képest közel húsz százalékkal magasabb esetszámot jelent. Csató szerint fontos, hogy a lakosság tisztában legyen azzal, hogy milyen esetekhez érdemes mentőt hívni. Hozzátette, hogy jövőre várhatóan tovább fog nőni az igény a mentőellátásra.

2024-ben azonnali, újraélesztést igénylő mentéseknél a kiérkezési idő országos átlaga 12,4 perc volt. “Arra törekszünk, hogy minél hamarabb ott legyünk és el tudjuk kezdeni az újraélesztést. Ha tehetnénk egy perc alatt érnénk ki minden sürgős esethez” – mondta Csató. Ezt az időt a hívás beérkezésétől számítják. A P2 sürgősségi szinten a kiérkezési idő 20 perc, P3 eseteknél 29 perc átlagosan. A legkevésbé sürgős („P4”-„P5” kategória) esetekhez jelenleg 39, illetve 41 perc alatt ér ki a mentő Magyarországon.

A Mentőszolgálat sajnálja, hogy meghalt az a vérző beteg, aki hat órát várt a mentőkre, de aznap több hasonló beteg is várakozott, ezért késett a kocsi

Az OMSZ arra jutott, hogy a mentőt kérő orvos nem adott teljes körű tájékoztatást az eset súlyosságáról, pedig az orvos többször sürgette az azonnali szállítást.

Csató lejátszott egy hangfelvételt, amelyen 30 másodperc alatt elmondta a bejelentő, hogy a páciensnek milyen panaszai vannak, azonban míg a mentésirányító olyan válaszokat kapott, amelyek alapján biztosan el tudta dönteni, hogy milyen besorolásba kerüljön és azonnal kell-e mentőkocsit küldenie, négy perc telt el.

Ami a közelgő ünnepi időszakot illeti, Győrfi elmondta, hogy egységes ügyeleti-sürgősségi ellátás lesz december 23-30 között. Győrfi a sürgősségi ellátás tehermentesítésére kéri a lakosságot, vagyis akinek nincsen komoly panasza, csupán receptre lenne szüksége, az intézze el időben, hogy az ünnepi időszakban ne ezzel keresse fel az ügyeletet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!