Tetszett a cikk?

Az utóbbi időben úgy tűnt, hogy az alkalmazottak toborzása előbb-utóbb kizárólag online fog megtörténni. A Financial Times (FT) szerint azonban nem minden munkaadó rajong az automatizált toborzásért. De lehet, hogy rosszul teszik…

Sok olyan cég van – áll az FT elemzésében – amely időnként használja az online toborzást, de csak kevés, amely bármilyen képzettségű ember megtalálására hajlandó ilyen módszereket alkalmazni. Az IRS Employment Review felmérése szerint miközben a vállalatok 73 százaléka teszi ki a betölthető állásokat a weblapjára, csak 33 százalékuk fogadja el a jelentkezéseket e-mailen, csupán a negyedük küld ki jelentkezési lapokat elektronikus formában, s mindössze 4,6 százalékuk alkalmaz online kiválasztási teszteket.
Egy másik felmérés a FTSE 500-as (a londoni tőzsdén jegyzett legnagyobb) cégeket vizsgálva azt találta, hogy a társaságok egy tekintélyes csoportja – köztük olyan vezető brit társaságok, mint a Wimpey, a Hilton vagy a Rentokil – egyáltalán nem használnak webes kiválasztási technikákat. Velük szemben áll egy – töbek között a Reuters vagy az Amec engineering által fémjelzett – kör, melynek tagjai viszont igen fejlett online megoldásokat alkalmaznak a tehetség-adatbázisoktól az álláshelyeket és a jelentkezőket egymásnak automatikusan megfeleltető webes szoftverekig. Colin Farrow, a felmérést készítő The Driver Is ügyvezető igazgatója szerint a felhasználásban mutatkozó jelentős különbségek nem meglepőek, hiszen ez a technológia ma még fejlődőben van. Szerinte „még nagyon sokan nem ismerik fel az online eszközökben rejlő lehetőségeket, még nem értik ezeket a módszereket. Pedig nyilvánvalóan sok tehetséget elveszítenek emiatt, hiszen a friss diplomások számára az internet az álláskeresés természetes terepe.” Eközben jól megfigyelhető néhány – a közgazdasági, a technikai és a márka orientált – terület, amelyen kifejezetten szívesen alkalmazzák az online megoldásokat a jelentkezők számának kiszélesítésére.
A brit Online Állásközvetítők Egyesülete szerint ennek hátterében az áll, hogy akár 40 százalékos megtakarítás is elérhető a webes módszerekkel a hirdetési költségek, a felhasznált menedzsmentidő és a tanácsadói díjak csökkentése által. Mindeközben pedig, ha jól használják fel az internetet adta lehetőségeket, a cégek kiépíthetik a saját munkaadói márkájukat is. Például a nálunk is jól ismert Tesco áruházlánc a felvételi folyamat „automatizálásával” egy évben az ötezer munkára jelentkező diplomásból kiválasztott 120 szakember mindegyikén kétezer fontot (körülbelül 800 ezer forintot) takarított meg. A Tesco módszer lényege, hogy (a cég szóhasználatával) megrajzolták egy „kereskedelmi zseni” portréját, felsorolták az összes kívánatos tulajdonságot, amelyet csak egy ilyen kiválóság esetében csak el tudtak képzelni, majd a „zsenit” és a jelentkezőket egy pszichometrikus teszt segítségével összehasonlították. A vesztesek tulajdonképpen önmagukat szelektálták ki még az első interjú előtt. Az egész folyamat mindössze nyolc hetet vesz igénybe szemben a korábbi öt hónappal, miközben a jelentkezők további szűrésére megrendezett helyzetjátékok (assessment center) száma 150-ről 75-re csökkent 2002-ben.
Van azonban a webes módszereknek pár szépséghibája is. Az IRS vizsgálata szerint azoknak a cégeknek a 75 százaléka, amelyek áttértek az online toborzásra, valóságos panaszáradatot zúdítottak rájuk. A panaszok ötöde a költségekkel volt kapcsolatos, míg 37 százalék a technikai problémákat emlegette fel: a site-ok lefagytak, a szerverek túlterhelődtek, az elektronikus jelentkezések elküldése túl nagy arányban (42 százalék) végződött sikertelenül.
Bill Shipton, a brit Online Állásközvetítők Szövetségének elnöke vitatja, hogy az e-rekrutálással általában véve gond volna: „Senkinek se kellene arra számítania, hogy az online állásközvetítő rendszerek a vállalatok számára lényeges különbséget jelentenének ahhoz képest, hogy az e-mailekben beérkezett jelentkezéseket kézzel dolgozzák fel. Ez egyszerűen túlzott elvárás volna. Soha senki sem állította, hogy automatizmusokkal lehetne helyettesíteni mindazt, amit a toborzási szakemberek csinálnak. Az online megoldások azonban javítják a kiválasztási és felvételi folyamatot, és sokkal hatékonyabban mutatják be a jelentkezőket.”
Egy másik HR konzultáns cég, a Cubiks ügyvezetője, Robert Feltham is osztja ezt a nézetet, hozzátéve, hogy a személyes kiválasztás a diplomások esetében mindinkább a tapasztalt HR-esek kezébe kerülhet, hiszen az előszűrés már online megtörténik, s csak kevés emberrel kell személyesen foglalkozni. Az automatizált szűrési eljárások pedig visszacsatolásokat adnak a jelentkezőknek, akik így könnyebben képesek kiválasztani a különböző pozíciók között a képességeiknek, céljaiknak leginkább megfelelőket, ami tovább gyorsítja a felvételi folyamatot. „Ezek a módszerek maximalizálják az információkat bárkiről, még azelőtt hogy egy kiválasztási irodának még csak a környékére is menne” – mutatott rá Feltham az online kiválasztási és munkatárs-keresési módszerek legnagyobb vonzerejére.
M. Z.
Para-Kovács Imre: Majka számolt a következményekkel

Para-Kovács Imre: Majka számolt a következményekkel

Dollárbaloldal: egyetlen ellenzéki vezetőt sem hallgattak ki még a legutóbbi választást érintő kampányfinanszírozási ügyben

Dollárbaloldal: egyetlen ellenzéki vezetőt sem hallgattak ki még a legutóbbi választást érintő kampányfinanszírozási ügyben

Orbán Viktor szerint így kezdődik egy fantasztikus év, pedig csak kifizetik, ami jár

Orbán Viktor szerint így kezdődik egy fantasztikus év, pedig csak kifizetik, ami jár

Tóth József MSZP-s polgármester fia lesz a Tisza Párt kampányfőnöke

Tóth József MSZP-s polgármester fia lesz a Tisza Párt kampányfőnöke