Az Opel alkalmazottai továbbra sem dolgoznak Bochumban
Közfelkiáltással szavazta meg hétfőn a reggeli műszak a bochumi Opel-gyárban, hogy a politikusok felszólítása ellenére sem áll munkába. Az üzemi tanácsok úgy tudják, hogy a General Motors négyezer munkahelyet szüntetne meg Bochumban, s ugyanennyit Rüsselsheimben.
A közel tízezer embert foglalkoztató bochumi üzemben csütörtök délután óta szünetel a munka, miután az Opel amerikai anyakonszernje, a General Motors (GM) bejelentette: a veszteséges termelés miatt európai munkahelyeinek egyötödét 2006 végéig megszünteti. A 12 ezer megszüntetendő munkahelyből 10 ezer Németországban található, a négy németországi Opel-gyár közül különösen veszélyeztetett a bochumi és a rüsselsheimi. Szakértők szerint a hétfői bochumi munkabeszüntetés már más európai GM-gyárakra is kihathat, például az antwerpenire, amely karosszériaelemeket kap Bochumból.
A Bochumban protestálók akciójukra nem használják a sztrájk szót, ugyanis üzemükben a kollektív szerződés futamidejére sztrájktilalom van érvényben. A szakszervezeti sztrájkkasszából nem is kapnak pénzt a munkabeszüntetés idejére. A hivatalos verzió szerint Bochumban nem sztrájk folyik, a dolgozók azért hagyják ott munkahelyeiket, mert tájékozódni akarnak az éppen aktuális helyzetről. A munkabeszüntetés ezzel együtt már csütörtök óta tart.
Az alkalmazottak biztosítékokat követelnek, hogy az üzemben nem lesznek elbocsátások, továbbá, hogy az anyavállalat, a General Motors vonja vissza az európai méretű leépítési tervét. A GM 12 ezer állás beszüntetését tervezi, ebből 10 ezer a németországi gyártelepeket érintené. A hét végi munkaszüneti napokon is százak állták el a bochumi Opel-gyár főbejáratát, s bizonytalan, hogy hétfőn reggel elkezdődik-e a termelés a közel tízezer ember foglalkoztató üzemben.
Az Opelen kívül a General Motors érdekeltségi körébe tartozik a Saab és a Vauxhall is. Ursula Engelen-Kefer, a Német Szakszervezeti Szövetség (DGB) alelnöke politikai okot is sejt amögött, hogy az amerikai konszern elsősorban a németországi gyártóhelyekre csap le. Engelen-Kefer a Passauer Neue Pressének nyilatkozva nem zárta ki, hogy az iraki háborút ellenző német magatartás is kihatott a döntésre.
Az üzemi tanácsok úgy tudják, hogy a General Motors négyezer munkahelyet szüntetne meg Bochumban, s ugyanennyit Rüsselsheimben. A konszern 2006-tal bezárólag évente 500 millió eurót akar megtakarítani, s Frederick Henderson, a General Motors egyik európai főnöke a Der Spiegelnek úgy nyilatkozott, hogy a gyárbezárás sem elképzelhetetlen, de nem rövid távon.
A General Motors azt is jelezte, hogy számára nem létezik dogma, azaz más megoldás is szóba jöhet, ha el tudják érni az évi 500 millió eurós megtakarítást. Az ARD televízió szombat esti jelentése szerint 30 százalékos bércsökkentés is szóba került, de az Opel munkásai számára ez elfogadhatatlannak tűnik. A munkabeszüntetést a General Motors egyelőre nem veszi túlságosan szigorúan. Rüdiger Assion, a General Motors Europe szóvivője úgy nyilatkozott, megértik, hogy "a bochumi munkásoknak ki kell ereszteniük a gőzt. Ám nem hisszük, hogy a sztrájk jelentené a járható utat."
A német szociáldemokrata-zöld kormány a jelen állás szerint nem avatkozik bele a vitába, bár ostorozza a General Motors menedzsmentje által szerinte elkövetett hibákat, csak közvetítőnek ajánlkozik. Bochum Észak-Rajna-Vesztfáliához tartozik, a tartományban májusban lesznek a szociáldemokraták számára fontos tartományi választások. (MTI)
A Bochumban protestálók akciójukra nem használják a sztrájk szót, ugyanis üzemükben a kollektív szerződés futamidejére sztrájktilalom van érvényben. A szakszervezeti sztrájkkasszából nem is kapnak pénzt a munkabeszüntetés idejére. A hivatalos verzió szerint Bochumban nem sztrájk folyik, a dolgozók azért hagyják ott munkahelyeiket, mert tájékozódni akarnak az éppen aktuális helyzetről. A munkabeszüntetés ezzel együtt már csütörtök óta tart.
Az alkalmazottak biztosítékokat követelnek, hogy az üzemben nem lesznek elbocsátások, továbbá, hogy az anyavállalat, a General Motors vonja vissza az európai méretű leépítési tervét. A GM 12 ezer állás beszüntetését tervezi, ebből 10 ezer a németországi gyártelepeket érintené. A hét végi munkaszüneti napokon is százak állták el a bochumi Opel-gyár főbejáratát, s bizonytalan, hogy hétfőn reggel elkezdődik-e a termelés a közel tízezer ember foglalkoztató üzemben.
Az Opelen kívül a General Motors érdekeltségi körébe tartozik a Saab és a Vauxhall is. Ursula Engelen-Kefer, a Német Szakszervezeti Szövetség (DGB) alelnöke politikai okot is sejt amögött, hogy az amerikai konszern elsősorban a németországi gyártóhelyekre csap le. Engelen-Kefer a Passauer Neue Pressének nyilatkozva nem zárta ki, hogy az iraki háborút ellenző német magatartás is kihatott a döntésre.
Az üzemi tanácsok úgy tudják, hogy a General Motors négyezer munkahelyet szüntetne meg Bochumban, s ugyanennyit Rüsselsheimben. A konszern 2006-tal bezárólag évente 500 millió eurót akar megtakarítani, s Frederick Henderson, a General Motors egyik európai főnöke a Der Spiegelnek úgy nyilatkozott, hogy a gyárbezárás sem elképzelhetetlen, de nem rövid távon.
A General Motors azt is jelezte, hogy számára nem létezik dogma, azaz más megoldás is szóba jöhet, ha el tudják érni az évi 500 millió eurós megtakarítást. Az ARD televízió szombat esti jelentése szerint 30 százalékos bércsökkentés is szóba került, de az Opel munkásai számára ez elfogadhatatlannak tűnik. A munkabeszüntetést a General Motors egyelőre nem veszi túlságosan szigorúan. Rüdiger Assion, a General Motors Europe szóvivője úgy nyilatkozott, megértik, hogy "a bochumi munkásoknak ki kell ereszteniük a gőzt. Ám nem hisszük, hogy a sztrájk jelentené a járható utat."
A német szociáldemokrata-zöld kormány a jelen állás szerint nem avatkozik bele a vitába, bár ostorozza a General Motors menedzsmentje által szerinte elkövetett hibákat, csak közvetítőnek ajánlkozik. Bochum Észak-Rajna-Vesztfáliához tartozik, a tartományban májusban lesznek a szociáldemokraták számára fontos tartományi választások. (MTI)