1. Ismerned kell az elvárásokat
Senki sem akar lenni fejbólintó János, de aki nem érti meg a cégkultúrát, s nem tudja, hogy mit várnak tőle, előbb-utóbb kívül találja magát a munkahelye kapuján. Jó, ha tudod, hogy kinek dolgozol, és miért?
2. A pénz nem minden
Sohase kelt olyan benyomást, hogy csak a fizetési átutalás miatt dolgozol. Ezzel ugyanis csak a blokkolóra nyomogató pozíciójáig juthatsz fel, és soha nem kapsz igazi esélyt az előrejutásra. Ha pedig már csak a pénz tart a jelenlegi állásodban, jobb, ha megteszed az előkészületeket egy olyan munkahely megkeresésére, amely valóban megfelel az igényeidnek.
3. Ne locsogj feleslegesen
Aki túl sokat beszél, annak nem jut ideje a munkára. A kollégákkal való eszmecsere hozzátartozik a normális szociális viselkedéshez. Ez még akkor is elfogadható, ha tökéletesen lényegtelen, s a munkával semmiféle összefüggésben nem lévő dolgokról van szó. De megvan mindennek a határa. Ne menj el addig, hogy a főnököd megjegyezze: „Ennek állandóan jár a szája. Nem dolgozik és másokat is feltart.”
4. Tartsd be a határidőket
A határidőket nem azért találták ki, hogy téged bosszantsanak. Ahhoz, hogy a szervezet egésze képes legyen előrehaladni, szükség van a munkafolyamatok összehangolására. Ez egyik fázis akkor kezdődhet, ha egy másik befejeződött. Ha ehhez szükség van a munkádra, akkor azt el kell végezned időre, különben feltartasz mindenkit. És ezért a főnök, aki miattad alkalmasint szintén képtelen lesz betartani a határidőket, igen morcos lesz.
5. Tartsd be az öltözői szabályokat
Az öltözőben a falnak is füle van. Légy észnél, s tudd, hogy kinek és mit mondasz, s ne hidd, hogy senki sem hallotta. Ne telefonálj az öltözőben, ha azt akarod, hogy a beszélgetésed titokban maradjon.
6. A személyes e-mail a bukás hordozója
A személyes tartalmú e-maileken keresztül vezet a legrövidebb út a kirúgáshoz. Bár Magyarországon az e-mailek a levéltitok hatálya alá esnek, de azt ne gondolja senki, hogy a tartalmuk adott esetben ne szivároghatna ki. Ha pedig valaki óvatlanul küldözget, vicces vagy obszcén tartalmú üzeneteket a levelezőrendszerben az olyan közös e-maile címekre, mint a Cég mindenki, XY Osztály mindenki, a Marketing mindenki, vagy a Termelés mindenki, stb. biztos lehet benne, hogy előbb utóbb egy olyan főnökét is megtalálják az üzenetei, aki ezért meg fog orrolni.
7. Az elszigeteltség sérülékennyé tesz
Az persze nem megy, hogy egész nap, még a szabadidődben is a kollégáiddal lógj, de az sem, hogy folyamatosan elutasítóan viselkedj velük. Az a legkevesebb, hogy antiszociálisnak gondolnak majd, s nem kapod meg tőlük azokat az apró segítségeket, tanácsokat, szívességeket, amelyek sokat segítenek a munkádban. Nem fognak falazni neked a főnök előtt, s mivel egy alkalmasint egy majomnak gondolnak, talán még alád is fűtenek.
8. Tedd takarékra az egódat
Az egocentrikus, önző és öntömjénező embereket mindenki utálja. Még akkor is, ha esetleg félnek tőlük, s ezt szemtől-szembe nem mutatják ki. Figyelj rá, hogy mit mondanak neked a munkatársaid. Kérdezz tőlük! Tanulj a tapasztaltabbaktól, s igyekezz magad hasznosabbá, hatékonyabbá egyszersmind képzettebbé tenni. Ne azzal kerekedj felül, hogy gyárilag jobban sikerültél a többieknél, hanem mert valóban nagyobb teljesítményre vagy képes, amit úgy tudsz előállítani, hogy a többiek örülnek neki, s nem irigylik.
9. Ne bízz vakon a munkatársaidban
Klasszikus hibázási pont, hogy elhiszed: a munkatársaid jól dolgoztak. Ha valakitől átveszel valamit, azt mindig ellenőrizd, s tedd egyértelművé, hogy milyen források alapján dolgoztál. Ezzel elkerülhetők a véletlen hibák, meg a szándékosak is. Ha viszont ráleltél egy hibára, ne kürtöld világgá, hanem tedd lehetővé a kollégádnak, hogy kijavítsa. Hálás lesz érte.
10. Az irodai románc és a halál csókja
Az irodai munka mindig sok lehetőséget ad a szociális élet különböző formáinak gyakorlására. Ebbe a szerelmi románcok is benne foglaltatnak. Sőt a munkahelyi szex is. De ezek a kapcsolatok gyakran csúnya véget érnek. S ez gyakorta csúnya véghez vezet az adott állásban is. Az irodai románc még akkor is gondot okozhat, ha a partnerek másik irodában, másik osztályon dolgoznak, mert a munkájuk során összeakadhatnak, ami különféle zavarok forrásává válhat. Persze vannak irodai szerelmek, s köttetnek ezekből boldog házasságok is. De ezeket az ügyeket még akkor is jobb a munkahelyen kívül, és munkaidő után elintézni.