A gyorsaság gyakran többet ér, mint az erő. Ez az állásszerzésben is igaz. Komoly előnyt jelent ugyanis, ha valaki az elsők között vagy egyenesen elsőként jelentkezik egy meghirdetett pozícióra.
Az első beérkező válaszoknak ugyanis kitüntetett szerepük van. Ezek a jelentkezések mindig sokkal erősebb nyomot hagynak a személyzetisek fejében, mint a többi. Ennek pedig az a magyarázata, hogy várják a reakciókat a hirdetésükre. Így az első „fecskék” megérkezésének nagyon örülnek, függetlenül attól, hogy a pályázati anyag tartalma elolvasás után tetszik-e nekik vagy sem.
Mindemellett a gyors jelentkezés nem feltétlenül jelenti, hogy a pályázati anyagot azonnal postára kell adni, vagy el kell e-mailezni. A túl gyors tartalmi válasz ugyanis a sematizmus veszélyeit rejti magában. Ha valaki bizonyos fajta pozíció elfoglalására készül, természetesen előre elkészíthet egy jelentkezési anyagot, de ezt az adott cég hirdetésére válaszolva testre kell szabni. Az a pályázat, amelyik mindenhova jó, igazából sehova sem jó.
Hogyan lehet mégis a gyorsaságot és az egyediséget kombinálni? Ennek érdekében több mindent lehet tenni.
Az első, hogy a felkészülés során ki kell jelölni azokat a cégeket, amelyek nagy valószínűséggel szóba jöhetnek következő munkahelyként. Ezeket fel kell tárképezni, s a többé-kevésbé testre szabott anyagokat előre el kell készíteni azzal, hogy a konkrét álláshirdetésnek megfelelően még kiegészíthetők legyenek. Az ilyenfajta munka sohasem felesleges fáradság, mert a kutatás, érdeklődés során az állásszerzés szempontjából igen hasznos ismeretek halmozódnak fel. Például konkrétabbá válik egy iparág vagy egy szakma ismerete.
A cégek utáni érdeklődés során (s ez a második fontos tényező) fel lehet térképezni, hogy kik az állás megszerzése szempontjából fontos emberek. Kik a személyzetisek, kik a szóba jöhető szakterületek vezetői, azaz kik azok, akiknek hatása lehet a személyi döntésekre. Alkalmasint kapcsolatot is lehet velük keresni, de az elérhetőségük (telefon- és mobilszám, email cím) mindenképpen kideríthető. Ahogy az is, hogy közülük kik a nyitott és kik az elzárkózó emberek.
Amikor aztán cselekedni kell az állás megszerzése érdekében (s ez a harmadik tényező) szinte sebészi pontossággal végezhető el a művelet. A fontos embereknek lehet küldeni sms-t, fényképes mms-t azzal, hogy tetszik a meghirdetett pozíció, s ezúton jelentkezel, s a részletes pályázati anyagodat e-mailben küldöd. Biztos lehetsz benne, hogy emlékezni fognak rád, s kitüntetett figyelemmel nézik majd meg az anyagodat „Lássuk az sms-es mit ír!” felkiáltással. Mobiltelefonra azonban, hacsak nem kérik külön, a tolakodás elkerülése miatt ne adj fel e-mailt és egy egész CV-t tartalmazó mms-t, még ha ez technikailag lehetséges is.
E módszerrel több dolgot lehet egyszerre elérni. Az előkészületek miatt testre szabott anyagot lehet készíteni, amit a hirdető értékelni fog. A hirdetésre azonnali telefonos jelzéssel ki lehet váltani az első érkezőknek szóló megkülönböztető pozitív figyelmet. S a tényleges, jól kidolgozott pályázati anyaggal meg lehet erősíteni a személyzetisekben kialakított pozitív előképet. E válaszadási technológia persze önmagában nem szavatol a sikerért – hiszen a versenytársak is adhatnak be jó pályázatokat, s alkalmazhatnak hatásos módszereket –, de biztosan közelebb visz hozzá.