szerző:
hvg.hu

Az állásinterjún többnyire másféle szereplést vár magától a jelölt, s másfélét várnak tőle az őt faggató személyzeti szakemberek. Miközben a jelentkező úgy érzi, hogy jól helyt áll, s felkészülten, megfelelően válaszol a kérdésekre, a HR-esek már tudják, hogy nem őt akarják. Erre gyakran apró, jelentéktelennek tűnő, mégis gyilkos kérdések segítségével jutnak. Nézzünk párat közülük!

Az állásinterjúk általában megszokott mederben zajlanak. Pontosítják az önéletrajz adatait. Például kitöltetnek egy formanyomtatványt, ahol a korábbi munkahelyekre, végzettségre, szakmai tapasztalatokra, családra, szakmai- és életcélokra vonatkozó kérdésekre kell válaszolni. Ilyenkor sok mindent figyelnek. A kitöltés alatti viselkedést (magabiztosságot, bizonytalanságot, figyelmetlenséget, precizitást, sebességet, stb.), az egyes válaszok mélységét, tartalmi elemeit, a persze az írásképet, a helyzet nyugodt vagy ideges kezelését, stb. A teszt kitöltése már önmagában is sokat elárul, de akkor még jön a beszélgetés, ahol sorra veszik a képzettséggel, szakmai- és vezetői kompetenciával kapcsolatos tételeket. Erre, s a közben tanúsítandó célravezető viselkedésre – mivel már annyit írtunk róla – most nem térünk ki, de mindjárt meg is jegyezzük, hogy ez az interjúnak csak az egyik, mondjuk úgy vastag felszíni rétege. Egy másik finom, szinte észrevehetetlen információs rétegen azonban a személyzeti szakemberek szintén rengeteg információt szereznek. Ennek legfontosabb eszközei pedig a jókor elhelyezett, aprócska, mintegy mellékes kérdések. Hogy aztán a jelentkező megkapja-e az állást vagy sem, jelentős mértékben attól függ, hogy az oldott csevelynek ható, egyébként gyilkos beszélgetésrészeken képes-s megfelelő válaszokkal áthaladni. A gyilkos kérdések szinte mindig dupla vagy még több fedelűek. Ha azt kérdezik, hogy minden körülmények között lojális-e a főnökéhez, az akár azt is jelentheti, hogy hozzá lojális és nem a céghez. Így aztán jobb vigyázni. De lássunk néhány fontosabb témakört!

Lojalitás, de ki vagy mi iránt? (Oldaltörés)

A munkaadók számára rendkívül fontos az alkalmazottaik lojalitása. Az interjúk során ezért erről igyekeznek meggyőződni. Persze sohasem teszik fel nyíltan az efféle kérdést, hiszen épeszű embertől nem várhatják, hogy bevallja árulásait, a kisebb-nagyobb stikliket. Ehelyett ilyeneket kérdeznek: Üzleti tárgyaláson a cél érdekében szokta használni a csali módszert, amikor kiad információkat azért, hogy többet kapjon vissza? Előfordult-e, hogy a cég érdekeit szem előtt tartva átlépett az előírásokon, hogy a megfelelő eredményt elérje? Vagy még mélyebb csapdát ásva: Ebben az iparágban szinte minden cég cserél információkat a színfalak mögött. Ebben önnek van tapasztalata? A HR-szakmában mindenki tudja, hogy az emberi kapcsolatok határozzák meg egy cég minőségét. Volt már olyan főnöke, akit a pokolba is követett volna?

Megbízhatóság és szervezeti képesség (Oldaltörés)

A megbízhatóság fogalma nagyon közel áll a lojalitáséhoz, abban azonban különbözik tőle, hogy aki megbízható, az egyben bizonyos módon engedelmes is. A kérdések egy része éppen azt igyekszik kideríteni, hogy kiben van meg ez a tulajdonság, amit persze a szervezet igényeihez való alkalmazkodás képességének neveznek, s igen sokra értékelnek a nagy hierarchiákon belül. Persze ritkán kérdezik meg, hogy az utasításokat mindig akkurátusan végrehajtja-e? Megint csak letapogató kérdésekkel próbálkoznak, amelyekkel kideríthető, hogy az adott ügyben ki milyen nézeteket vall. Például tesznek egy megjegyzést arról, hogy a katonai rend egy munkahelyen milyen eredményes lenne. No de hát eben a mai világban… Erre nem könnyű a válasz a cégkultúra ismerete nélkül. Egy laza szervezeti hierarchiában működő vállalatnál színt vallani a kaszárnyafegyelem szeretetéről nem biztos, hogy bölcs dolog. Persze más konstellációk is elképzelhetőek. Általában véve nagyon kell ügyelni rá, hogy a cég működési filozófiájától gyökeresen eltérő nézeteket még csak ki se ejtsünk a szánkon. Légyen ez az szervezetre, a női vagy férfi főnökök alkalmasságára, az idegen országból érkező elöljárók arroganciájára és minden más hasonlóra tett célzás vagy kijelentés. Különösen a nagy vállaltoknál a szervezeten belüli megbízható működés képessége kritikus felvételi tényező lehet. Akiről kiderítik ugyanis, hogy nem jó csavarnak a gépezetbe, azt nem fogják alkalmazni.

Elkötelezettség a munka iránt (Oldaltörés)

Nem csak a munkahely, hanem a munka iránti elkötelezettséget is elvárják. Abból indulnak ki, hogy azért egyetlen ügy sem állhat meg, mert lejár a munkaidő és az alkalmazottak hazamennek. Ez persze a munkavállaló szempontjából nem hangzik valami jól, de sokan – különösen a fiatalok – nem is sejtvén, hogy a munka mókuskereke egy életre csapdába ejtheti őket sok, sőt nagyon sok munkát is elvállalnak anyagi alapjaik megteremtése vagy fenntartása érdekében. A személyzetisek persze ha lehet olyan embert szeretnének alkalmazni, aki a család vagy a szórakozás helyett szükséges esetben a munkát választja. S persze erről nyílt, de még többször burkolt kérdésekkel igyekeznek meggyőződni. Ilyesmiket kérdeznek például: Mindig képes volt megnyugtatni a családját, amikor a vasárnapi ebéd mellől rángatták el a munkahelyére, vagy a gyerekei egész héten nem látták, mert olyan későn ért haza? Mindig kitartott az irodában, amíg a főnöke bent volt? Előfordult, hogy mások hibái, hanyagsága miatt késő estig kellett dolgoznia? Mit tart rosszabbnak: sokáig az irodában dolgozni vagy hazavinni a munkát és elviselni a párja szemrehányó pillantásait? Ön szerint melyik munkamorált kell követni: amelyik a cég anyaországában dívik, vagy amelyik Magyarországon? A válaszok azért nehezek, mert már eben az időszakban elegendő mozgásteret kell kialakítani, s a munkahely/magánélet mérlegének egyensúlyban tartásához már itt érdemes felvenni a pozíciót. Ha azonban rosszak a válaszok, az egyben a munka elnyerésének esélyét is eljátszhatja. Előfordul persze, amikor ez jobb is.

Kreativitás, váratlan helyzetek kezelése (Oldaltörés)

A munkaadók egy része hideglelést kap a kreatív emberektől, míg mások kifejezetten szeretik őket. A váratlan helyezetek kezelésének képességét azonban mindenkitől elvárják. Ha valakitől teljesen váratlanul azt kérdezik, hogy mit gondol a munkahelyi szexről, nem feltétlenül arra kíváncsiak, hogy helyesli vagy ellenzi az efféle kapcsolatokat, hanem, hogy miként reagál egy kényes kérdésre, zavarba jön-e vagy higgadtan, esetleg szellemesen vagy maga is váratlan gondolatokat előhúzva képes válaszolni. A váratlan helyzetek kezelésére vonatkozó kérdések az interjú egész ideje alatt elhangozhatnak, s illik rájuk gyorsan és ügyesen válaszolni. Ilyen jellegű – gyakran minden alapot nélkülöző – kérdéseket könnyen feltehetnek: Nagyon kellemetlen, de kitudódott, hogy Önnel tárgyalunk. A munkahelyéről valaki már ide is szólt miatta. Nem lehetett volna ezt elkerülni egy kis diszkrécióval? Úgy tudjuk, hogy a jelenlegi munkahelyén a pénzeket kreatív könyvelést használva csoportosítják át. A módszereket – ha szükséges – nálunk is hajlandó lenne alkalmazni? Nálunk lehet az ügyfelekkel a jobb üzlet menet érdekében meg lehet inni pár pohárkával, ha nem megy a munka rovására. Szeretne egy minibárt az irodájába? Milyen asszisztencia felel meg jobban a munkastílusának: egy a hosszú munkanapokhoz is alkalmazkodó fiatal, nagy munkabírású titkárnő, vagy egy ön helyett mindent elintéző, de kizárólag nyolc órában dolgozó profi asszisztens? Volt már, hogy nem tudta visszautasítani a kenőpénzt, mert azzal szétment volna az üzlet? És mit kezdett ezzel a pénzzel, elment nyaralni? Tudjuk, hogy a cégnél a menedzsernek egy részének egyáltalán nem fáj, ha a multinacionális részvényesek nem lesznek még gazdagabbak amiatt, hogy a magyar alkalmazottak megszakadnak. Ön is fontosabbnak tartja a munkaerő megóvását? Fel kéne hívnunk két korábbi főnökét, hogy referenciát kérjük. Mit gondol, mit mondanak majd Önről?

Időnként néhány kérdés még a most idézetteken is túl megy, esetenként azzal a céllal, hogy kipuhatolják a határt, amikor stresszes, kiszolgáltatott helyzetben sem hajlandó már tovább menni, még a kérdések hallgatásában sem. Az interjú fősodrától eltérő, vagy más okból mellékesnek tűnő, kiegészítő kérdések pontos megválaszolására azért is pontosan kell felelni, mert gyakorta a figyelem, s az összpontosítás képességét, s a fókuszáltság lanyhulásának görbéjét is ezekkel igyekeznek felrajzolni.

hvg.hu Karrier

Tippek a munkahelyi stressz kezelésére

Stresszes helyzetbe kerülni a munkahelyen nem feltétlenül rossz. Ha nem extrém mértékű az efféle nyomás, akár motiváló erőként is felhasználható, s megkönnyítheti a koncentrációt is. A lényeg ez esetben is - akárcsak bárhol máshol - a mértékletesség. Tanácsaink.

hvg.hu Karrier

A te főnököd is egy idióta? Bosszúból éld túl!

Különböző felmérések igazolják, hogy a munkahelyi vezetők felelőssége rendkívüli beosztottaik egészségi állapotának alakulásában. Az alkalmazottakat érő stressz ugyanis javarészt a főnökeiktől származik, s a komisz bánásmód felelős a rossz hangulat, a depresszió s számos betegség kialakulásáért.

hvg.hu Karrier

Mire készülj, ha külföldön vállalsz munkát

Akár pályakezdőként akarsz elhelyezkedni az országhatárokon kívül, akár karriered további építése a cél, nem árt néhány dolgot előre elhatározni. A karriertervezés ez esetben is hasznos lehet, tanácsaink segítségével pedig a legtöbb akadály elhárulhat az utadból.

 Így tettek zsebre 2071 milliárdot Mészáros Lőrinc és Szíjj László építőipari cégei

Így tettek zsebre 2071 milliárdot Mészáros Lőrinc és Szíjj László építőipari cégei

Nagy változás jön a húspultoknál

Nagy változás jön a húspultoknál

Minden kerékpárra jó lenne felszerelni egy ilyen vészhívót

Minden kerékpárra jó lenne felszerelni egy ilyen vészhívót

Az EU legnagyobb egészségügyi problémájának oka: az emberi butaság

Az EU legnagyobb egészségügyi problémájának oka: az emberi butaság

Gond van a nyáron bemutatott 13 colos MacBook Próval, mutatjuk, hogyan lehet megjavítani

Gond van a nyáron bemutatott 13 colos MacBook Próval, mutatjuk, hogyan lehet megjavítani

Marabu Féknyúz: Ilu néni afféle régimódi pedagógus

Marabu Féknyúz: Ilu néni afféle régimódi pedagógus