Tetszett a cikk?

A kiváló HR vezető nemcsak az ügyvezető keze alá kell dolgozik, hanem a feladatok humánus oldalát is nézi, nemcsak üzleti partner, hanem tiszteletnek örvendő tanácsadó is egyben. A "szupervezér" gondoskodik a kulcspozíciók betöltéséről, és mindemellett odafigyel az emberekre is. De vajon hogyan csinálja?

Az elhivatott humán erőforrás szakembereknek szolgál jó hírül az az információ, hogy a szervezetek egyre növekvő számban ismerik fel: valóban szükség van egy HR-vonatkozású üzleti partnerre. A rossz hír viszont az, hogy kevés HR-es tud sikeresen tevékenykedni, és még többen vannak, akik soha el sem jutnak ebbe a pozícióba. Adódik a kérdés: mi különbözteti meg a kiváló HR igazgatót a többitől? A kiváló HR menedzser nemcsak egyszerű üzleti partner, tanácsadó is egyben. Sok személyzeti vezető az üzleti életben mutatott jártasságának köszönhetően jut a csúcsra, hogy aztán le is pottyanjon onnan. Összeállításunkból kiderül, miként válhatnak a HR menedzserek kiváló szakemberekké.

Üzleti partner: az eredmények számtengerében

A munkaerő-szerkezet kialakításában az jelenti a kihívást, hogy a megfelelő ember a megfelelő helyen legyen a megfelelő időben. Ez a feladat jobban leírható a szervezeti változással kapcsolatos három hathatós vezetési tényezővel: toborzás-kiválasztás, képzés-fejlesztés, jutalmazás/büntetés. Mindegyikhez szükséges a humán erőforrásban szerzett jártasság, így a HR hatékony üzleti partnerré válhat. Gyakorlatilag lehetetlen lesz megmaradni a vezetőségi asztalnál, ha a fenti három dolgot nem jól csinálják.

A toborzás levezetése

A toborzás-kiválasztás folyamata ott kezdődik, amikor a HR vezető segédkezik azoknak a pozícióknak a megállapításában, amelyek a vállalat kulcsfontosságú folyamatait támogatják. Meghatározzák azokat a pozícióval kapcsolatos elvárt képességeket, amelyek a munka elvégzéséhez elengedhetetlenek és beleillenek a vállalati kultúrába. Ezt követően a HR vezetőnek kell segítenie majd felkutatni a jelöltek legjobb forrásait, és a legjobb külsős szakértőket, akik segítenek a felderítő munkában és a megfelelő személyek megtalálásában.

Ezt követően történik a kiválasztás, melyet a vezetőség és a HR egy több szempontú teljesítményértékelő rendszer segítségével választja ki azokat, akiket alkalmazni szeretne minőségi követelményeknek vagy szűrőknek megfeleltetve.

Képzés/fejlesztés is fontos terület

A rangidős HR vezetőnek kell szorgalmaznia az olyan belső tréning programok létrehozásának biztosítását, amelyek lehetővé teszik a kulcspozíciók belső jelölttel való betöltését. E kulcsfolyamatok érdekében indított programokat szellemi tulajdonnak kell tekinteni és védelem alá kell helyezni, mivel belőlük származik a vállalat versenyelőnye. A külső jelöltek keresésekor pedig külső egyesületek, oktatási intézmények és más vállalatok által működtető tréningprogramokat vethetünk be. Ezek belső programokkal történő kiegészítése segít megfeleltetni a vállalati politikát és eljárásokat.

Kultúr- és munkatréning

A képzés egyaránt kiterjed a munkára és a kultúrára is. A kultúrtréning folyamatos programsorozatot követel meg, amely leírja és megszilárdítja a munkavégzés, valamint az emberekkel való bánásmód mikéntjét. A munkatréning során pedig kiderül, mi az elvégzendő feladat, mi a határidő és kinek a kompetenciájába tartozik azt megcsinálni. A kultúrtréning mindvégig jelen van, a munkatréningre viszont éppen a megfelelő időben kerül sor.

Jutalmazás, büntetés, elbocsátás

Minden HR vezető rémálma ez a témakör, igyekeznek tudomást sem venni róla, pedig a dolgozó motiválása szempontjából elengedhetetlen mind a jutalmazás, mind a büntetés. Köztudott, hogy a kívánt végeredmény megerősítését a pozitív eredmények jutalmazásával és a negatívak büntetésével érhetjük el. A jutalmak megnövekedett lehetőségek, illetve fizetés formájában jelentkeznek, ezzel szemben a büntetés lehet a visszatartott vagy csökkentett prémium, az előléptetés elmaradása, vagy akár az állás elvesztése.

Bizalmas adatok kezelése

A fizetés bizalmas kezelése nem könnyű. Vegyük például azt, hogy a vezérigazgatótól lefelé a fizetési megállapodás nyilvános, a szervezet más részeiben pedig a kilépőknek van lehetőségük mesélni a jutalmazási rendszerről. Ugyanez vonatkozik a büntetési részre, ami a fizetésemelés vagy a prémium visszatartásától az elbocsátásig terjedhet. Mivel azonban a fizetési rendszer alapvetően az adott vállalat igényeihez igazodik, elvileg nem számít értékes információnak más szervezetek számára, kivéve persze, ha annak igényei azonosak. Mivel a fizetési rendszer konstrukciója számottevő tudásbázist kíván, így érdemes a kiváló bértervezőket is bevonni. Emellett fontos, hogy a HR-osztály élén állók teljesen tisztában legyenek a fizetési programokkal, és azzal, hogy azok milyen módon járulhatnak hozzá a vállalat hatékonyságának javításához.

Mikor bocsássunk el valakit?

Döntő jelentőségű, hogy rendelkezésre álljon egy folyamatban levő teljesítménymenedzsment-eljárás a hiányosságok és sikerek meghatározásához. Ha valamely munkavállaló nem megfelelően végzi munkáját, akkor a vezetés első lépésében csökkenti a fizetését, végső soron pedig elbocsátja. E két véglet között a HR feladata sikerre segíteni az egyént. Vajon a képzés jelenti a megoldást? Jobb lenne, ha az egyén egy másik felettes alá tartozna (a legtöbben azért távoznak, mert nem jönnek ki főnökükkel)? Más munkakörbe kellene helyezni az illetőt? Csak azután bocsássuk el a dolgozót, ha megvizsgáltuk ezeket az alternívákat, és továbbra sem teljesíti az elvárásokat. Ha pedig rászánjuk magunkat, tegyük azt nagylelkűen és méltósággal, hiszen mások szemmel tartanak bennünket.

Teljesíteni kell a beígért dolgokat!

Számos cég büszkén jelenti ki, hogy "az alkalmazottaink a legértékesebb tulajdonunk". Csakhogy a cégek nem birtokolják a dolgozóikat. A munkavállalók a munkaadók rendelkezésére bocsátják a jártasságukat, elfogadható munkaviszonyért cserébe. Ezért a HR igazgatónak gondoskodnia kellene arról, hogy a vállalat ne csak megígérje, de teljesítse is a következőket:

- mindenkinek lehetősége van a legjobbat kihoznia magából
- olyan munkakörnyezet biztosítása, ahol méltósággal és tisztelettel bánnak mindenkivel, ideértve a problémák és panaszok gyors megoldását is
- az egyéni igények ésszerű figyelembevétele
- a dogozók időben történő értesítése minden, a munkájukat érintő eseményről egy olyan kultúra keretein belül, amely támogatja a kétirányú kommunikációt
- az alkalmazottak egészségének és biztonságának szavatolása
- teljesítményalapú jutalmazási és elismerési rendszer
- a munka és a magánélet kiegyensúlyozott aránya
- képzési és fejlesztési lehetőségek igénybevétele a munkaidő alatt, a cég költségére
- a folyamatos foglalkoztatás ésszerű elvárás a kiváló teljesítményért cserébe
- jogszerű és erkölcsös viselkedés hat át minden, a dolgozókat érintő intézkedést


Tartalmi partnerünk a HR Portál. A teljes cikket itt olvashatja.

Karrier

Hogyan tarthatják meg a cégek kulcsembereiket?

Hogyan integrálhatja az utódlási stratégia az olyan ösztönző programokat, mint a tehetségmenedzsment, a karriermenedzsment vagy az önfejlesztési programok? Milyen a jól kialakított utódlásmenedzsment?

Németország külügyminisztere elvben egyetért azzal, hogy a GDP 5 százalékát költsék védelemre

Németország külügyminisztere elvben egyetért azzal, hogy a GDP 5 százalékát költsék védelemre

Új külsőt kap az Android, így néz majd ki az Android 16

Új külsőt kap az Android, így néz majd ki az Android 16

Robert de Niro keményen beszólt Trumpnak Cannes-ban

Robert de Niro keményen beszólt Trumpnak Cannes-ban

Lengyelország beutazási tilalmat rendel el Milorad Dodik ellen

Lengyelország beutazási tilalmat rendel el Milorad Dodik ellen