Tetszett a cikk?

Egy amerikai tanulmány szerint a dolgozók az ebédszünet és az egészségügyi tízpercek nélküli „tiszta” munkaidejükből napi több órát töltenek egyéb dolgokkal. Mitől függ a munkavégzés hatékonysága?

Amerikai kutatók felmérést végeztek, hogy a dolgozók milyen hatékonyan használják ki a munkaidejüket, hogyan tűrik a sokoldalú koncentrációt. 2005-ben egy informatikai projekt vizsgálatánál a kutatók azt tapasztalták, hogy a dolgozók átlagban 11 percet töltöttek a projekt megoldásával, mivel feladataik folyton változtak. Amikor munka közben jött egy e-mail, amely a web-kutatásra vonatkozott, akkor arra koncentráltak, ez napjában többször is megismétlődött. A munkaidő felében a dolgozók egymást is megszakították, mert mindig valamilyen új feladattal vagy kérdéssel álltak elő. A dolgozók 55 százaléka azonnal megnyitotta érkező e-mailjeit, ahelyett, hogy várt volna vele az aktuális feladat végeztéig. Innen pedig elég nehéz volt visszatérni az eredeti feladathoz.

Mi van a monitoron?
© AP
Andy Hines jövőkutató vizsgálatához megkérdezett néhány személyt, hogy mikor a legkreatívabbak. A válaszok a következők voltak: séta közben, fürdés közben, ám senki sem mondta, hogy „amikor dolgozunk”. Ezek azok a helyek, ahol a feladatok megoldásai „előjönnek”, a megkérdezettek a munkahelyet meg sem említették. Joggal merülhet fel a kérdés, miért nem dolgozunk otthon? Ne menjünk dolgozni, mikor a feladatok átgondolására van szükség?

Az egész amerikai munkahelyet méhkashoz hasonlítsuk? - merült fel a kutatókban a kérdés. Talán nem, de ahogy a vállalatok száma növekszik, a különböző iparágakban mindenki hasonló erőfeszítést tesz annak érdekében, hogy csökkentse a túlterheltséget. Azért küzdünk, hogy megtaláljuk azt az időt, amikor kreatívan gondolkozhatunk, ahelyett, hogy a tennivalókat fogalmaznánk meg - állapították meg a kutatók. „Nagyon fontos, hogy adjunk időt és lehetőséget a dolgozóknak a munkaidő alatt, amikor nyugodtan gondolkozhatnak, és kreatívak lehetnek.”

Lynaia Lutes amerikai főkönyvelő kutatómunkája során arra az eredményre jutott, hogy az embereknek olyan helyre van szüksége, ahol nem zavarja meg őket a telefon vagy az email feladataik átgondolásában. Ennek megvalósítása elég nehéz, ismerve a hazánkban is elterjedt nagylégterű irodákat, ahol helyenként 30-40 ember dolgozik egymástól pár méterre. A vezető beosztású dolgozóknak külön szobája van, megkérhetik, hogy őket se telefonon, se személyesen ne zavarják. Az alacsonyabb beosztásúak azonban ezt nehezen tehetik meg.

Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikket teljes egészében itt olvashatja.


hvg.hu Vállalkozás

Félpercenként hal meg valaki a munkahelyén

Félpercenként történik halálos kimenetelű munkahelyi baleset az EU-ban. A munkahelyi balesetek és a munkavégzéshez kapcsolódó megbetegedések számának csökkentését megcélzó Európai Hét az EU valamennyi tagállamában 2008. október 20. és 24. között rendezik meg.

hvg.hu Karrier

Négy tipp, hogyan hűtheted le az acsarkodó kollégákat

Még az összeszokott kollégák között is kialakulhatnak konfliktusok, amelyek megoldása hatékony közbeavatkozást igényel. Csapatépítő tréning? Lelkizés a főnökkel négyszemközt vagy egy kívülálló segítsége? Tanácsok.

Bajor miniszterelnök: A gyomrom görcsbe rándul, ha a budapesti Szuperkupára gondolok

Bajor miniszterelnök: A gyomrom görcsbe rándul, ha a budapesti Szuperkupára gondolok

Vidéki városokban lendülhet be még jobban a járvány

Vidéki városokban lendülhet be még jobban a járvány

Így forgatja fel Budapest közlekedését az Európai Szuperkupa

Így forgatja fel Budapest közlekedését az Európai Szuperkupa