Még a konfliktuskerülő, toleráns, mások bajaira és hangulatváltozásaira fogékony emberrel is előfordulhat, hogy valami kihozza sodrából, ilyenkor pedig kirobban belőle minden addig elfojtott feszültség, indulat. Hogyan kezelhetők a „válságos helyzetek”? Kinek a feladata, hogy közvetítsen a felek között, és mivel érheti el, hogy helyreálljon a béke?
Ahhoz, hogy a kollégák közötti konfliktus megoldását elősegíthesse valaki, meg kell találni a probléma forrását. Egy konkrét kérdésben nem értenek egyet, vagy ellenérzéssel viseltetnek egymás iránt és a nézeteltérés oka mélyebben gyökerezik? Utóbbi problémásabb, ha ugyanis a munkatársak nem kedvelik egymást, úgysem hallgatnak a jó szóra, és ellenszenvük időről időre olyan helyzeteket idézhet elő, ami a kollégák számára kínos, megkeserítheti az életüket, valamint a résztvevők hatékonyságára, munkakedvére is rányomja bélyegét. Ilyenkor csak az segíthet, ha a felek tisztázzák a félreértéseket, négyszemközt megbeszélik a problémáikat, és ha nem is kedvelik meg egymást, arra ügyelnek, hogy mindez a munka rovására ne menjen. Ha nem tudják kezelni a helyzetet, érdemes közbelépni.
A főnök mindent megold?
A főnök utasíthatja ugyan a feleket, hogy viselkedjenek visszafogottan és beszéljenek egymással, próbáljanak meg megoldást találni a konfliktusok kezelésére, ám ez csak tüneti kezelés. Ha a rivalizáló felek nem látják be, hogy az iroda nem vitatér, csak a drasztikus beavatkozás segíthet. Előfordul, hogy a főnök ilyenkor felhasználja hatalmi pozícióját és szankciókat helyez kilátásba: fizetéscsökkentéssel, esetleg kirúgással fenyegeti meg a vitatkozókat, ám ez általában csak a végső megoldás. Sokat segíthet, ha hármasban leülnek, akár az irodán kívül - hogy a hivatali hangulat ne feszélyezze a feleket -, és a főnök jelenlétében kibeszélik sérelmeiket. Az ilyesfajta problémamegoldást nem mindenki kedveli, a vezetőn múlik, hogy felmérje a helyzetet és megoldást találjon.
A vállalati pszichológus segíthet?
A nagyvállalatoknál az új munkatársak kiválasztását, illetve a munkavállalókat testi-lelki problémáik megoldásában pszichológus segíti. Ha két kolléga között kibékíthetetlen ellentétek feszülnek, és ez már munkájuk rovására megy, vagy rontja a benti légkört, a vezető elküldheti őket a vállalati pszichológushoz. A szakszerű segítség azonban nem mindenkinek adatik meg, néhány vállalatnál önkéntes problémamegoldó segíti a jó hangulat fenntartását, míg máshol mindenki teszi a dolgát, a konfliktusok pedig előbb-utóbb megoldódnak.
Csapatépítő tréning
Összetartás, együttműködés, békülés: jelszó a tréning. A pár napos kiruccanás, melynek során a kollektívának különböző feladatokat kell megoldania közösen, illetve szakmai továbbképzésen vesznek részt, feloldhatja az ellentéteket – ám ki is újíthatja azokat. A versengés, a közösség megbecsüléséért való küzdelem még az egymással addig jól kijövő munkatársakat is egymás ellen hangolhatja. A tapasztalat azt mutatja, hogy a csapatépítő tréningek hatásosak, ám a zavartalan munka és kikapcsolódás érdekében jó, ha a főnök tisztában van a felszín alatt rejlő problémákkal, hogyha kiütköznek, orvosolni is tudja azokat. Az irodától távol, kellemes környezetben erre jó esély van.
Az idő majd elrendezi?
Nem vall felelős magatartásra, mégis előfordul, hogy a vezető megvonja a vállát, és nem vesz tudomást az alkalmazottak közötti konfliktusokról, mondván, amíg a dolgozók termelékenysége nem csökken, mindegy, milyen hangulatban, de hadd ténykedjenek. Ilyenkor két lehetőség van: a felek észbe kapnak, és tisztázzák a konfliktushelyzetet kiváltó félreértést, vagy a többieket figyelmen kívül hagyva folytatják küzdelmüket, tudomást sem véve róla, hogy a kollektívára hogyan hat mindez. Ilyenkor a legdiplomatikusabb munkatársara vár a hálátlan feladat, hogy pártatlanul igyekezzen elsimítani a konfliktust, miközben benne van a pakliban, hogy a felek dühe rajta csapódik le.