Tetszett a cikk?

Hogy élnek a diákok Európa három patinás egyetemi városában? - erre a kérdésre keresi a választ összeállításunk a magyar hallgatók szemüvegén keresztül.

Perugiában úgy érzi az ember, itt igazán a húszéveseké a világ. A Debrecen nagyságú és lélekszámú umbriai város kanyargós, szűk kis utcái és terei, kávézói, kisvendéglői, szórakozóhelyei éjjel-nappal huszonéves fiatalok bábeli zsibongásától hangosak. A képzőművészeti és építészeti csodákban gazdag kisvárosban még a szép számban idelátogató turistákat is alig lehet észrevenni a több mint 40 ezer hazai és külföldi egyetemista között. Utóbbiak háromnegyed része az 1300-as évek elején alapított Perugiai Egyetem 11 fakultása valamelyikének hallgatója, körülbelül 8 ezren az Universita per Stranierin (Külföldiek Egyeteme) tanulják az olasz nyelvet és kultúrát, a többiek a televíziós és rádiós újságíróképzőre, a Képzőművészeti Akadémiára, a Konzervatóriumba, illetve a gasztronómiai ismereteket oktató Ízek Akadémiájára járnak.

Tanulás külföldön. A húszéveseké a világ
© Végel Dániel
A több tízezres diáksereg persze nem csupán a város képét határozza meg, hanem a gazdaságát is. A helyiek többsége az itt tanuló fiatalokból él. Sok perugiai kiköltözött a lakásából, mert az egyik legjobb üzlet a szobakiadás. Nem is kell közvetítőirodához fordulni, úton-útfélen hirdetések virítanak: a városközpontban havi 500 eurót kérnek egy külön fürdőszobás-konyhás szobáért, néhány utcával odább - közös fürdővel, konyhával, rezsivel és internethasználattal - 230 euróért el lehet foglalni egy 8 négyzetméter körüli szobát. A kollégiumok olcsóbbak, de kevés a férőhely, ezért nagyon nehéz bejutni, kivéve talán a várostól távolabb eső diákszállókat.

A kávézók, kisvendéglők egymással versengve igyekeznek diáktanyává válni: akár naponta változó kedvezményekkel, különféle programokkal próbálják magukhoz láncolni a speciális közönséget. A tapasztaltabb diákok persze tudják, melyik nap hol olcsóbb a pizza, hol adnak ingyensört a spagettihez, mikor nem kell valahol fizetni egy programért, és ilyenkor - törzshely ide vagy oda - a pénztárcájukra hallgatnak.

Apropó pénztárca: sok diák vállal alkalmi munkát a városban, elsősorban a vendéglátóhelyeken dolgoznak napi néhány órát kisegítőként. Leszedik az asztalokat, mosogatnak, ruhatároskodnak, és ha itt beváltak, akkor már a pult mögé is beállhatnak kávét főzni, ki- és felszolgálni. Kedvelt pénzkereseti forrás a vendéglátóhelyeket, üzleteket reklámozó szórólapok osztogatása is. Az efféle munkákért, olasznak és külföldinek, 5 eurós órabért fizetnek - feketén, amit a HVG munkatársának tapasztalatai szerint a hatóságok nagyvonalúan elnéznek.

Hogy miért jó perugiai diáknak lenni, azt Dés Júlia - aki miután itthon elvégezte a szociológia szakot, tavaly novemberben iratkozott be az Universita per Stranierire - így foglalta össze: "Itt néhány hónap alatt többet tanultam a világról, az életről, az eltérő kultúrákról, mint egész eddigi életem során. Sokkal nyitottabbá, elfogadóbbá váltam."

Második oldal (Oldaltörés)

Az angliai Cambridge-ben szorosabb a diákok és az egyetem kapcsolata, mint általában az európai felsőoktatási intézményekben. Legalábbis így látja Kugler Zsófia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegédje, aki ösztöndíjasként a kontinens számos egyetemén megfordult már, és két éve Cambridge-ben is eltöltött három hónapot. "Nagyon szervezett a diákélet, elsősorban az úgynevezett college-okhoz, vagyis az egyetemet alkotó 31, gyakorlatilag önálló, nemcsak szállást, hanem oktatást is nyújtó kollégiumhoz kötődnek a hallgatók" - mesélte tapasztalatait a HVG-nek. Ez a máshol szokásosnál szigorúbb rendet, nagyobb fegyelmet és felügyeletet is jelent - tette hozzá -, főleg az első években, a bachelorképzésben részt vevők számára.

© sxc.hu
A 13. század elején alapított egyetemen sokat adnak a hagyományokra. A többnyire néhány száz hallgatót összefogó college-ok például hetente úgynevezett formal hallt, azaz szertartásos vacsorát szerveznek már-már templomszerűen díszes étkezdéjükben. Ezen a tradicionális fekete köntösbe öltözött diákok együtt esznek a tanárokkal, akiknek asztala egy emelvényen áll, merőlegesen a terem hosszában elhelyezett diákasztalsorokra.

A formal hall után általában a college valamelyik bárjába vezet az út - merthogy a Cambridge-i Egyetemen a diákok szabadidejének eltöltéséről is igyekeznek helyben gondoskodni. Minden college-ban vannak klubok, bulizóhelyek, de színházi előadások, koncertek és persze sportversenyek - például evezősregatták - is. "Ha valaki nem akar, még szórakozni sem kell kimennie az egyetemi negyedből" - mondta Kugler Zsófia.

A diákok - noha csaknem mindegyikük a college-ban, kollégiumban lakik - azért kijárnak a városba, de az egyetemi klubok, kulturális rendezvények egy része is nyitott a kívülről érkezők előtt. Sőt, az egyetem támogatást nyújt bölcsőde létrehozásához, hétvégi iskola szervezésével segíti az etnikai kisebbségek oktatását, diákönkéntesek tartanak - a francia nyelvtől az életmentési ismeretekig - különböző témákban iskolai foglalkozásokat, szombatonként matematikai és más tudományos klubokat szerveznek kisiskolásoknak. A helybeliek és az egyetemisták között mégis érezhető egyfajta feszültség - ismeri el a Nagy-Britanniába készülő fiatalok tájékoztatását szolgáló internetes honlap, a www.ukstudentlife.com is, és hasonló tapasztalatai vannak Kugler Zsófiának is. Szerinte a cambridge-iek egy része egyfajta tisztelettel vegyes irigységet, tartózkodást érez az egyetem hallgatói és tanárai iránt. Azzal azonban alighanem mindenki tisztában van, hogy a 18 ezer diákot oktató, ódon épületeivel a település hangulatát meghatározó, patinás intézmény nélkül a ma 120 ezer lelkes Cambridge csak unalmas kisváros lenne.

A fokozatosan bővülő egyetem nem csupán azzal mozdítja elő a város és a térség gazdaságát, hogy turisztikai látványosságként élénkíti az idegenforgalmat, a legnagyobb foglalkoztatóként pedig egymaga mintegy 8 ezer embernek ad munkát, hanem azzal is, hogy az intézményre alapozva Cambridge-ben és környékén jött létre Európa egyik legnagyobb technológiai központja. A kaliforniai Szilícium-völgy analógiájára - az egykor mocsaras vidékre utalva - Szilícium-lápként emlegetett régióban elsősorban csúcstechnológiával foglalkozó, főleg szoftver-, elektronikai és biotechnológiai cégek telepedtek meg.

Harmadik oldal (Oldaltörés)

A három nagy berlini egyetem mindegyike valamilyen szempontból "leg-" is: a legrégebbi és legismertebb az 1810-ben alapított Humboldt Egyetem, ahol 34 ezer diák tanul. A legnagyobb létszámú a legfiatalabb, a második világháború és a város kettéosztása után a nyugati szektorban, a Humboldt ellensúlyaként felépített Freie Universität, amelynek ma 39 ezer hallgatója van. A legmesszebbre visszanyúló gyökerekkel pedig a berlin-charlottenburgi Technische Universität büszkélkedhet: a 20. század első felében világhírűvé vált mérnökképző intézmény az 1770-ben létrejött bányászati akadémiából nőtt ki akkorára, hogy ma 27 ezer hallgatója van.

A német fővárosban van még ezenkívül számos közgazdasági, műszaki és művészeti főiskola, így a már említett intézmények hallgatóival együtt mintegy 140 ezer diák él itt. A több mint 3 milliós nagyvárosban azonban nem tűnnek fel különösképpen: az egyetemi campusok környékén persze meghatározó a jelenlétük, de másutt inkább csak akkor találkozik velük az átlagpolgár, ha vendéglőbe, kávéházba megy, bébiszitterre van szüksége, esetleg telefonhívást kap egy call centerből. Ugyanis a pincérkedés, a kisgyerekre felügyelés, a telefonos szolgálatoknál vállalt alkalmi munka a leggyakoribb kereseti lehetőség a diákoknak - az, hogy a diák az egyetem mellett időnként valami munkát is vállal, természetes.

"A filozófusok a világot csak különbözőképpen értelmezték; a feladat az, hogy megváltoztassuk" - ez a marxi idézet fogadja a berlini Humboldt Egyetem főépületének előcsarnokába lépőt. Ha bárkit vitára serkentene a márványfalon olvasható gondolat - szerzőjének nevét egyébként nemcsak az egyetemről nem száműzték, de a kelet-berlini Karl-Marx-Allee és a nyugat-berlini Karl-Marx-Strasse utcanévtábláit sem cserélték le -, akkor a lehető legjobb helyen jár. Ha ugyanis arra keressük a választ, mi az, ami egy magyar diákot a leginkább meglephet egy német egyetemen, az a vitakultúra - amit nem egyszerűen az eszmecsere kedvéért ápolnak, hanem szerves része az oktatás és főleg a számonkérés rendszerének.

A zord vizsgákon való sikeres szereplés helyett a Humboldton a diploma megszerzéséhez vezető úton az egyik leggyakrabban használt módszer a szemináriumi referátum és annak megvitatása. A tudásellenőrzésnek ez az - elsősorban a társadalom- és a bölcsészettudományok területén alkalmazott, de máshol sem kizárt - módszere abból áll, hogy a diák adott témakörben szemináriumi beszámolót készít, azt diáktársai és tanára előtt előadja, majd együttesen megvitatják és értékelik. A sikeres, megvédett referátumért - az ugyancsak önállóan készítendő házi dolgozatokkal kiegészítve - lehet aztán megkapni az adott tantárgyi félév eredményes elvégzéséről szóló igazolást. Ez, tekintettel a módszer által megkövetelt önálló gondolkodásra, valószínűleg legalább annyit ér, mint egy ötösre bebiflázott, de másnapra már elfelejtett vizsgaanyag.

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés

Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés

Levehetik a tálibokat a betiltott terrorszervezetek listájáról Oroszországban

Levehetik a tálibokat a betiltott terrorszervezetek listájáról Oroszországban

Titoktartásra hivatkozva nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a kutyapárti képviselő, hogy mennyit keres a tiszteletdíján kívül

Titoktartásra hivatkozva nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a kutyapárti képviselő, hogy mennyit keres a tiszteletdíján kívül