Tetszett a cikk?

A nyárral beköszöntött a szezonális munkák időszaka: utánanéztünk, hogyan alakult az elmúlt fél évben a munkaerő-piaci kereslet és kínálat, milyen változások és trendek határozzák meg a piacot, hogy látják a helyzetet a munkaerő-kölcsönző cégek.

„A meghirdetett pozíciók száma durván 50-60 százalékra esett vissza a tavalyi, hasonló időszakhoz képest” –- összegzi tapasztalatait Fehér Tamás, a munkaerő-toborzással és kiválasztással foglalkozó Grafton Recruitment Kft. ügyvezetője, rávilágítva az elmúlt fél évben bekövetkezett munkaerő-piaci változások legfőbb következményére. A jelenség magyarázata - nem nehéz kikövetkeztetni - a cégek költségcsökkentő stratégiájában keresendő. „A vállalatok többsége első lépésben úgy próbál lefaragni kiadásaiból, hogy nem vesz fel új embereket, inkább átszervezi sorait, sok esetben leépítésre is sor kerül” - vázolja a helyzetet Fehér. Elmondása szerint a munkaerő-keresleti oldalon két tendencia érvényesül egymással párhuzamosan: a valódi keresés, és a próbálkozás, a piac óvatos feltérképezése. Bevett szokás - tudjuk meg a szakembertől -, hogy az álláshirdetők „kóstolgatják” a piacot, hirdetnek, megnézik, kik jelentkeznek egy-egy posztra, de nem folytatják le a kiválasztási procedúrát, arra hivatkozva, hogy létszámstop van érvényben a cégnél (ez sok helyen tényleg így van, másutt nincs). Másik mentség - aminek szintén van alapja -, hogy hosszas mérlegelést követően bólint rá a vezetőség a munkaerő-felvételre, alaposan megrágva a felmerülő bérköltségek és egyéb juttatások kérdéskörét. Hogy miért éri meg mégis próbálkozni?

Egy tavalyi, külföldi tapasztalatokon alapuló felmérés szerint azokat, akik ténylegesen állást keresnek, a válság miatt a cégek a korábbinál alacsonyabb juttatási csomagért is fel tudják venni. „Ezért próbálkoznak, hogy lássák, tudnak-e alacsonyabb bérköltséggel tervezni, mert azt általában hamarabb jóváhagyja a cégvezetés” - indokolja Fehér Tamás, hozzátéve, hogy nagyjából az esetek, vagyis a hirdetések 20 százalékánál ez a helyzet. Tájékozódni, hirdetést feladni és válogatni persze lehet, más kérdés, hogy tisztességes-e ez a „taktikázás” a munkavállalókkal szemben, akik állás reményében átesnek egy vagy két állásinterjú-körön, mielőtt az álláshirdetést feladó cég közli velük, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben mégsem kerül sor a tervezett bővítésre. Az imént vázolt esetek többségénél  az önéletrajzok bekérése, a jelöltek feltérképezése vagy az első felvételi beszélgetés után kerül sor a visszalépésre - ebből lehet tudni, hogy a hirdető szándékai nem voltak komolyak. Vagyis sarkítva ugyan, de átverték a jelentkezőket.

© Stiller Ákos
Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni a munkaerőre vadászó hirdetők másik csoportjáról, azokról, akik tényleg bővíteni akarják dolgozóik létszámát. Ezeknek a vállalatoknak kedvezőbb kilátásaik vannak, mint tavaly ilyenkor, jó esélyük van rá ugyanis, hogy egy-két héttel az állásigény leadásától számítva a munkavállaló már a vállalatnál dolgozik. A gyorsaság oka, hogy a válságra hivatkozva a cégek sokkal könnyebben lemondanak  alkalmazottaikról, mint korábban, többségüktől akár azonnali hatállyal megválnak, ha a cég érdeke és gazdasági helyzete azt kívánja, s akad, ahol még felmondási idő sincs: a dolgozó mehet, ha menni akar. Az önként távozók helyét és feladatait aztán a többi alkalmazott veszi át (kevesebb kiadás a cégnek, nagyobb teher az ottmaradt dolgozóknak). A létszámbővítés merész, kockázatos lépés, és az év első pár hónapjában kevés munkaadó engedhette meg magának. „Két éve, amikor a vállalatok többsége bővült, bátrabban vettek fel új munkatársakat, akkor is, ha az illető esetleg nem felelt meg száz százalékig a munkaadó elvárásainak. Most viszont, aki nem tökéletes, azt inkább nem alkalmazzák, a cégvezetők félnek a kockázattól” – számol be tapasztalatairól Frido Diepeveen, a ProfiPower ügyvezető igazgató-helyettese, hangsúlyozva, hogy jóval kevesebben mernek lépni a krízis miatt, mint korábban.

Ez érvényes az állásban lévőkre is, az igazán jó szakembereket nem könnyű átcsábítani a konkurenciától. A kereslet viszont megnőtt a rátermett felső- és középvezetőkre, a hangsúly a minőségi cserén van. A megkérdezett munkaerő-piaci szakemberek egybehangzó véleménye szerint megnőtt az igény a magasan képzett, tapasztalt pénzügyi vezetők iránt, hiszen minden cég rájött, hogy úgy tud talpon maradni, ha financiális téren változtatnak, átcsoportosítják kiadásaikat, stabilizálják teljesítményüket, így megőrizhetik piaci pozíciójukat is.
 
A szakemberek szerint a cégek egy része „vérfrissítéssel” próbálkozik - ami elsősorban a szellemi munkakörökben tevékenykedőket érinti - hátha egy 8-10 éves tapasztalattal bíró felsővezető irányítása alatt a cég átvészelheti a válságot. (A munkaerőpiacon keresett vezetőknek nem kell attól tartaniuk, hogy a cégek alacsonyabb juttatási csomaggal akarják kiszúrni a szemüket.) A vállalatok tehát a minőségi főcserékre mennek rá, emiatt azonban feldúsult a piacon a kvalifikált és a kevésbé képzett vezetők száma. „Ez azzal jár, hogy a tapasztalt munkaerőt kereső cégek nehezebb helyzetben vannak, amikor ki akarják választani a számukra megfelelő szakembert” - beszél a tendencia hátulütőjéről Jankovich Ilona, a ProfiPower ügyvezető igazgatója. „Rengeteg jelölt van a piacon, ám egy-egy álláshirdetésre nem csak azok jelentkeznek, akik valóban képzettek, rátermettek, vagyis nem feltétlenül a legjobbakból válogathatnak a cégek, hiszen a legjobb embereitől senki sem válik meg szívesen” - teszi hozzá Jankovich. Továbbra is érvényes a gyakorlat: a tehetséges szakemberekhez foggal-körömmel ragaszkodnak a munkaadók, és inkább átszervezik a céges struktúrát, csak hogy megtarthassák az értékes munkaerőt.
Piaci viszonyok, válság élesben (Oldaltörés)

„Tavaly ilyenkor nagy mozgás volt az álláspiacon, sok pályakezdőt kerestek a multicégek, főleg olyanokat, akik 2-4 éves szakmai tapasztalattal rendelkeztek, ám a trend megfordult. Manapság inkább a friss tudásra van igény, a különleges tapasztalattal bírókat keresik, az újítókat, akiknek jó ötleteik vannak és esetleg meg tudják fordítani az üzletmenetet” –- feleli Fehér Tamás a kérdésre, mi változott leginkább a keresleti oldal igényeit illetően az elmúlt fél évben. Abban a megkérdezett szakemberek mindegyike egyetért, hogy továbbra is nagy igény van pénzügyi vezetőkre, hitelkezelőkre és kintlévőségkezelő és IT-szakemberekre. „A jelenleg felkínált állások között megugrott az értékesítési pozíciók száma, továbbra is nagy létszámban keresnek új munkaerőt a szolgáltató központok, az úgynevezett shared service centerek, ahol ügyfélkapcsolati pozícióban elsősorban az idegen nyelveket magas szinten beszélők tudnak könnyen elhelyezkedni” - válaszolta megkeresésünkre Polner Judit, a Kelly Services értékesítési és marketingvezetője, kiemelve, hogy bizony előtérbe kerültek a különleges idegen nyelvek, mint a holland vagy a svéd. „Míg korábban elsősorban a kompenzáció, az előrejutási lehetőség vagy a továbbtanulás volt lényeges szempont a pályakezdők munkahelyválasztásakor, ma már inkább arra figyelnek a jelentkezők, hogy biztos pénzügyi alapokon álló cégnél tudjanak elhelyezkedni” - tájékoztatott az elsődleges álláskeresési szempontokról Polner.

© Végel Dániel
Szezonális igények

A szezonális szellemi munkákra - irodai kisegítés, adminisztráció, dokumentáció - a közvetítő cégek tapasztalatai szerint kevesebb embert vesznek fel most, mint egy évvel korábban, a cégek inkább a már meglévő munkaerő átcsoportosításával próbálják megoldani a korábban ezidőtájt alkalmazott kisegítők hiányát. Ez az az időszak ugyanis - a karácsony mellett -, amikor a rövid távú kölcsönzésekre ugrásszerűen megnő az igény, elsősorban a szabadságolások, a gyarapodó háttéradminisztrációs feladatok miatt. „Tavaly ebben az időszakban már 10-20 helyettesítési megbízásunk volt (a cégek rövidtávra kisegítő alkalmazottakat kerestek - a szerk.), jelen pillanatban egy van” - ismerteti a helyzetet Riss Éva, a Riss and Partners ügyvezető igazgatója. A megbízások számának megcsappanása azt eredményezheti, hogy a kisebb cégek lehúzhatják majd a rolót - erősíti meg a feltevést, hangsúlyozva, hogy a munkaerő-közvetítés mellett jelenleg a tréningek, szakmai továbbképzések jelentik a munkaerő-kölcsönző cégek számára a fennmaradást. A piacon nem dúl a konkurenciaharc - feleli érdeklődésünkre az ügyvezető -, jelenleg mindenki a túlélésért küzd, nem a konkurencia ellehetetlenítésén dolgozik. Ráadásul - teszi hozzá - a biztonság kedvéért a megrendelők többnyire két-három „beszállítóval” vagyis közvetítő céggel is kapcsolatban vannak, ami eleve feltételez bizonyos fokú együttműködést.

Mivel eddig leginkább a szellemi munkakörökre vonatkozó trendeket vettük sorba, nézzük meg, mi a helyzet a fizikai munkával, az igazi, szezonális megbízásokkal. „A szakképzettséggel, illetve felsőfokú végzettséggel és nyelvtudással nem rendelkező álláskeresők nehéz helyzetben vannak” - véli Polner Judit, hozzátéve, ők azok, akik szinte válogatás nélkül minden pozícióra elküldik a jelentkezésüket, ám, érthető okokból, kevés helyről kapnak - ha egyáltalán kapnak - visszajelzést.

Akadnak a munkaerő-kölcsönzés szempontjából továbbra is ingoványos, nem kifizetődő területek, mint az építőipar, a mezőgazdaság vagy a biztonságtechnika, ahol továbbra is a legtöbb feketemunkás dolgozik. Általános tendencia, hogy a cégek e területeken továbbra is maguk bonyolítják a toborzást. De mi a helyzet a betanított munkásokkal? Megcsappant az igény a szakmunkásokra: Zboray Balázs, a Humán Labor Munkaerő-szolgáltató Iroda területi igazgatója tavalyhoz képest közel 50 százalékos visszaesésről számol be. Az élelmiszeripari cégek körében például továbbra is keresettek a betanított munkások - üdítőital, szeszesital, szezonális termékek előállításán dolgoznak -, ám ebben a szektorban is megnőtt az igény a minőségi munkaerőre. „A megrendelők a kvalifikáltabb dolgozókat keresik, szakmunkások helyett inkább az érettségivel rendelkezőket részesítik előnyben” - teszi hozzá Zboray. A bérekben a minőségi különbség nem nyilvánul meg látványosan, hiszen a válság és a tömeges elbocsátások miatt könnyebb - olcsón - képzett munkavállalót találni.

László Éva Lilla
Karrier

HR felsőfokon: a vállalatvezetők titkos fegyvere

Mi is az a coaching? Hogyan tudják a vállalatvezetők a gyakorlatban is hasznosítani? Részlet Mary Beth O’Neill Coaching, A vezetői szerep és feladat tudatosítása című könyvéből, ami a HVG Könyvek jóvoltából már magyarul is olvasható.

Karrier

Kétélű fegyver: terítéken a dolgozók teljesítménye

A teljesítményértékelési rendszer a közhiedelemmel ellentétben nem HR-dokumentációs mumus, akkor sem, ha néhány vállalatnál nem futott be nagy karriert. Hatékony, olcsó és egyszerűen használható eszköz lehet egy tapasztalt vezető kezében, aki tudja, hogy a rendszeres és szakszerű visszajelzések minden munkatárs számára fontosak, beosztástól függetlenül.

hvg.hu Karrier

Dráma. De mi lesz a vége?

A munkaerő-piaci válság negatív hozadékaitól, ha önerőnkből nem megy, szakember segítségével szabadulhatunk meg. Ezúttal arra keressük a választ, hogyan dolgozható fel a munkahelyi stressz, bizonytalanság, a leépítés okozta trauma a pszichodráma segítségével.

A csehek és a szlovákok nem bánták meg országaik válását, amelyben ritka kivételként mindkét fél jól járt

A csehek és a szlovákok nem bánták meg országaik válását, amelyben ritka kivételként mindkét fél jól járt

Olyan lángszóróval gyakorlatozik Kína, ami megolvasztja az emberi húst

Olyan lángszóróval gyakorlatozik Kína, ami megolvasztja az emberi húst

Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt

Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt

A csehek tényleg megcsinálták méregdrága szuperautójukat

A csehek tényleg megcsinálták méregdrága szuperautójukat