Tanár, oktató, tréner: íme azok a munkakörök, hivatások, melyek fókuszában mások képességeinek fejlesztése, tudásának gyarapítása, testi, szellemi, érzelmi potenciáljának növelése áll. Széles a skála, hogy kiket és mire kell, lehet felkészíteni, mi az oktatás célja, tartalma.
Tradicionális, államilag elismert képesítéshez, akár több év alatt megszerezhető végzettséghez, gyakorlathoz kötött nagy presztízsű hivatások éppúgy idesorolhatók (pl. tanár, tanító, óvoda-pedagógus, szakoktató, edző), mint olyanok, amik csak néhány éves vagy évtizedes múltra visszatekintve nyertek szakmai konszenzussal, munkaköri besorolással, képzéssel elismerést (pl. szakoktató, mentor). S azonosítható számos olyan alakulóban lévő pálya, ami elindult a mind többek számára alternatívát jelentő szakmává, vállalkozási iránnyá vagy önkéntes munkává válás útján (pl. szervezetfejlesztő tréner, coach).
Egyes, személyiségben gyökerező alapkompetenciák megkönnyíthetik a pályaválasztás előtt álló fiatalok pályaorientációját. Ilyen az empátia, tolerancia, rugalmasság, megbízhatóság, türelmesség, a monitorozás képessége, a pontosságra való odafigyelés. Hogy milyen készségek, képességek szükségesek az oktatói pályához, elolvashatja a HR Blogon.