szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közhelynek tűnik, de igaz, hogy van, ami a zsíros fizetés ígéreténél is jobban csábítja a közép- és felsővezetőket. Utánajártunk, mi motiválhatja őket, hogy pályájukat szerényebb anyagi juttatásokat kínáló cégnél folytassák, visszautasítva egy magasabb bérrel járó állást.

Nemrég felröppent a hír, hogy a Google két vezető termékmenedzserének 50, illetve 100 millió dollárt (több mint 9, illetve 18 milliárd forintot) fizetett, nehogy elvállalják az állást, amit a mikroblog szolgáltatásokat nyújtó közösségi hálózatnál, a Twitternél kínáltak nekik. A „befektetésről” a Business Insider is beszámolt, hozzátéve: a keresőóriás megteheti, hogy milliókat fizessen kulcsembereinek azért, hogy tehetségüket továbbra is a vállalatnál kamatoztassák. A Google nagyvonalú gesztusa nem meglepő: 2010 novemberében a cég vezérigazgatója tíz százalékos béremelést jelentett be, amely ez év júniusától 23 ezer alkalmazottnak jár. Ehhez jött még a vállalat amerikai dolgozóinak előirányzott ezer dolláros karácsonyi prémium. A béremelés egyébként egymilliárd dollárral dobta meg az informatikai cég idei büdzséjét.

Clive Palmer ausztrál bányamágnás, a Mineralogy Pty Ltd. tulajdonosa – 2009-ben Ausztrália ötödik leggazdagabb embere – karácsonykor 55 vezető alkalmazottját lepte meg egy vadonatúj Mercedessel, 700 dolgozóját pedig befizette egy Fidzsi-szigeteki vakációra. Mindez, a karácsonyi céges parti költségeivel együtt körülbelül 10 millió ausztrál fontba, akkori árfolyamon számolva kétmilliárd forintba került. Hasonlóan nagylelkű jutalommal csak a piacvezető vállalatok kényeztethetik vezető pozícióban dolgozó alkalmazottaikat. Esetükben nem kérdés, hogy busás béremeléssel akkor is meg tudják tartani kulcsembereiket, ha a konkurencia megpróbálja elcsábítani őket. De hogyan tudják megtartani az értékes munkaerőt a cégek, amelyek kedvezőtlen gazdasági helyzetük miatt sem béremelést, sem extra juttatást nem kínálhatnak?

shutterstock.com

„Az utóbbi két-három évben – a megváltozott gazdasági helyzetnek köszönhetően – a munkavállalók számára felértékelődött a biztonság. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a vállalatvezetők őszintén kommunikáljanak az alkalmazottakkal, még akkor is, ha a vállalat nehézségekkel küzd” – válaszolta megkeresésünkre Lipcsei András, a közép- és felsővezetők kiválasztásával is foglalkozó Dr. Pendl&Dr. Piswanger ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy az őszinteség, az okos kommunikáció az alapja a bizalomnak, ami a lojalitás alapfeltétele.

Ha a vállalatvezető feltárja, mi okozza a cég bizonytalan helyzetét – megtorpant a forgalom, csökkent a nyereség vagy éppen veszteséges évet zártak –, és hogyan próbálják ezt leküzdeni, sem a kulcspozícióban dolgozók, sem az alacsonyabb beosztásban tevékenykedők nem érzik fenyegetve magukat, nem tartanak majd attól, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnhet állásuk, a hátuk mögött döntenek karrierjükről, megélhetésükről. Ha mégis létszámleépítésre kényszerül a cég, a nyílt beszéd – az előre felvázolt jövőkép, még akkor is, ha elbocsátásról van szó – lehetővé teszi, hogy az alkalmazottaknak legyen idejük végiggondolni, merre induljanak: időben el tudjanak kezdeni új állást keresni.

„Nehéz helyzetben persze mindenki a kulcsembereket szeretné megtartani, ehhez viszont tudni kell, hogy a cég számára kik nélkülözhetetlenek. Meg kell határozni azok körét, akiknek tudása nehezen pótolható, elvesztésük után sokáig tartana, vagy sokba kerülne az utánpótlás biztosítása” – mondta Lipcsei András. A kulcsemberek kijelölése után következik a motiváló tényezők biztosítása – leginkább olyan ötletekhez folyamodnak a vállalatok, amelyek nem járnak jelentős többletkiadásokkal. Ösztönzőleg hathat a közép- és felsővezetőkre, ha biztosítják őket arról, hogy a cég számít munkájukra: nagy felelősséggel járó projektekben kapnak feladatot vagy kikérik a véleményüket a vállalat működését, jövőjét érintő stratégiai döntések előtt.

Nagyvállalatoknál érdemes időt, pénzt és energiát fektetni a tehetségmenedzsmentbe, beazonosítva az alkalmazottakat, akik a cég szellemi tőkéjének jelentős részét adják. Ehhez el kell különíteni a nagy teljesítményre képes dolgozót a nagy kapacitásútól, mert előbbi ugyan sokat tesz le az asztalra, de kapacitásának felső határát súrolja, vagyis a jövőben nem tudja majd fokozni teljesítményét. Akiben viszont sok a tartalék, vezetői utánpótlásként előbb-utóbb bevethető lesz. A HR-es feladata, hogy a fiatal tehetségeknek olyan körülményeket teremtsenek a cégnél, amelyekből kiderül, hogy fejlődésüket szem előtt tartják. Ez a figyelem megtestesülhet a cég által finanszírozott oktatásban, továbbképzésben vagy jelenlegi munkakörük kibővítésében.

sxc.hu

„A fizetésemelést említeném utolsóként, mint a vezető pozícióban dolgozókat maradásra ösztönző tényezőt, mert a béremelés vagy az egyéb, extra juttatás csak egy ideig motiválja a dolgozót” – tette hozzá Lipcsei, megemlítve, hogy a hazai cégek többsége 2011-ben is igyekszik lefaragni költségeiből, és nem áldoz pusztán komfortnövelő, tetemes pluszköltséggel járó juttatásokra.

Akad persze multicég, amelyik megteheti, hogy közép- és felsővezetőinek olyan extra juttatással kedveskedik, ami leginkább a betöltött munkakör presztízsét mutatja. A kultúrautalvány 2010. január elsejétől a normál adózású – 97,89 százalékos – csoportba tartozik, ez pedig azt jelenti, hogy a legtöbb vállalatnál már nem szerepel választható cafetéria-elemként. Fata László cafetéria-tanácsadó a hvg.hu-nak korábban elmondta: kultúrautalványt elsősorban azok a cégek kínálnak vezető pozícióban dolgozó alkalmazottaiknak, amelyek meg akarják tartani az értékes munkaerőt, esetleg ezzel szeretnének kedveskedni nekik.

„A megváltozott gazdasági helyzet nem ösztönzi munkahelyváltásra a dolgozókat, még akkor sem, ha egyébként kilépnének, mert valami nem stimmel a cégnél” – összegzi a jelenlegi helyzetet Lipcsei, hozzátéve, hogy a magasan képzett kulcsemberekre persze továbbra is van kereslet a munkaerő-piacon – a pénzügyi vezetők, marketinges szakemberek, vezető szoftverfejlesztő mérnökök kelendőek –, de mivel a külföldi tőkebeáramlás lelassult, leginkább „természetes” csere zajlik a vezetői posztokon: nyugdíjazás, hosszan tartó betegség vagy nők esetében szüléskor. A jelenlegi két nagyberuházás: a győri Audi-gyárban zajló fejlesztés és a Mercedes kecskeméti üzemének bővítése nem jár a vezetői állások gyarapodásával, utóbbinál ráadásul biztos, hogy évekig német szakemberek töltik be a vezető posztokat.

Levideózták, ahogyan egy thaiföldi elefánt bemegy egy boltba és kiszolgálja magát

Levideózták, ahogyan egy thaiföldi elefánt bemegy egy boltba és kiszolgálja magát

Hogyan lett Magyarországból fesztiválország?

Hogyan lett Magyarországból fesztiválország?

A Dunakorzón terjeszkedik Tiborcz István cégcsoportja

A Dunakorzón terjeszkedik Tiborcz István cégcsoportja

Átlátszó: Teljesen átláthatatlanul kapott rekordösszegű, 1,25 milliárd forint támogatást tavaly a CÖF

Átlátszó: Teljesen átláthatatlanul kapott rekordösszegű, 1,25 milliárd forint támogatást tavaly a CÖF