A magyarok helyett a lengyeleket választják a call centerek
A magyarországi üzleti szolgáltató központok (rendszerint call centerek) összesen mintegy 25 ezer embert foglalkoztatnak, de a következő két-három évben várhatóan újabb 2300 munkahelyet hoznak majd létre. Viszont új központok már nemigen települnek Magyarországra, inkább válaszják Lengyelországot.
A legfrissebb becslések szerint a magyarországi üzleti szolgáltató központok (SSC) összesen mintegy 25 ezer embert foglalkoztatnak, és a következő két-három évben várhatóan újabb 2300 munkahelyet hoznak majd létre, de új központok már inkább Lengyelországba települnek – derül ki a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) kedden közzétett felméréséből.
Az SSC-ket (Shared Service Center) általában multinacionális cégek működtetik, lényegük, hogy egyes vállalaton belüli tevékenységeket összehangolnak és földrajzilag is egy helyre gyűjtenek, egy központból szolgálva ki a több országban lévő leányvállalatokat.
Magyarországon mintegy 30 nagy, hagyományos értelemben vett szolgáltató központ működik, ezek közül 24 válaszolt a kérdésekre – mondta el a HOA keddi budapesti sajtótájékoztatóján az idén először elvégzett kutatás eredményeit ismertetve Pintér Mónika, a szövetség elnökségi tagja, a felmérés vezetője.
A 24 szolgáltató központ hét iparágban működik, a legtöbben a szolgáltatás, az ipari termelés és a telekommunikáció területén. Hét nagyvárosban 14 ezer embert alkalmaznak, nyelveket beszélő, többnyire diplomás, magasan képzett szakembereket.
A felmérés szerint a magyarországi szolgáltató központok alkalmazottainak 83 százaléka a fővárosban dolgozik, emellett Debrecen és Székesfehérvár a két legjelentősebb vidéki helyszín.
A válaszokból kiderült az is, hogy az SSC-k 42 százaléka a működéséhez egyáltalán nem vesz igénybe hazai alvállalkozót vagy beszállítót. Amennyiben mégis, akkor leggyakrabban HR, pénzügyi és az IT-szolgáltatásokat. A szolgáltató központoknak csak mintegy fele élt valamilyen támogatási lehetőséggel, amelyet jellemzően a magyar államtól vagy uniós forrásokból kaptak.
A válaszadók magyarországi működésük legnagyobb kockázatai közé egyebek mellett a munkaerő fluktuációját, az elérhető beszélt nyelveket és a megfelelő szakértelmet sorolták. Mivel az SSC-k szolgáltatásaikat offshore nyújtják, a válaszadók 38 százaléka tart az országkockázattól. A sajtótájékoztatón elhangzott az is: az ágazat dinamikusan növekszik.
A 2004-2007-es években tapasztalt hullámmal szemben azonban az utóbbi években új szolgáltató központok alig települnek Magyarországra, többen választják Lengyelországot, amely a legfőbb piaci vetélytárs a régióban.