Tetszett a cikk?

Miért vonultak ki Magyarországról a világon olyan nagy népszerűségnek örvendő gyorsétterem-láncok, mint a Quick, vagy a Wendy's? Meddig terjeszkedik a Subway, és mi a McDonald's népszerűségének titka? A hvg.hu utánajárt, hogy mitől függ a nemzetközi gyorsétterem-láncok hazai sikere.

© AP
A Subwayhez, vagy a Mc'Donald's-hoz  csatlakozni  többek szerint bomba üzletnek számít. Nem minden gyorséttermi lánc partnere van azonban automatikusan sikerre ítélve. Az sem véletlen, hogy sem a Quick sem a Wendy's nem tudott gyökeret verni Magyarországon. A hvg.hu a siker titkait és a bukás okait kereste.
 
A McDonald's-nak több mint harmincezer étterme van szerte a világon. A magyarországi 89 közül 42-t licensz partnerek irányítanak, a fennmaradó 47-et a McDonald’s Magyarország Kft. önállóan működteti. Van olyan partner, aki már a harmadik egység franchise jogát vásárolta meg az idén - meséli Pesei Tamás franchise-jogokért felelős munkatárs.

A gyorsétterem-lánc Magyarországon jelenleg 25 franchise partnerrel dolgozik. A belépéskor fizetendő díj a kezdő árukészlet díjából és a berendezések árából tevődik össze, ezért ez minden egyes szerződés alkalmával más összeget jelent. Cserébe a központ az éttermet és ennek üzemeltetéséhez szükséges know-how-t, valamint minden területre kiterjedő – üzemeltetés, marketing, HR, beszerzés - szakmai támogatást nyújt az új partnernek.

A 2005-ös, 28,4 milliárd forintos forgalom 54-46 százalékos arányban oszlik meg a vállalati és a franchise üzemeltetésű éttermek között. A meglévő éttermek felújítására, a két új McDonald's megnyitására valamint a technológia fejlesztésére tavaly több mint  egymilliárd forintot költött a vállalat.

Mérsékelt verseny-lassú terjeszkedés (Oldaltörés)

A legtöbb gyorsétterem-hálózat csak a fővárosban található, főként a fizetőképes kereslet és a lakosok számának jelentős eltérései miatt. Más stratégiát folytat a McDonald's, éttermei közül 45 Budapesti a többi vidéki. A konkurencia azonban kevésbé aktív. A Burger King master franchise jogát birtokló Fusion Rt. 18 egysége jórészt Budapesten található. Elvétve üzemeltet egy-egy egységet Pécsett és Szegeden, ősszel Győrben nyílik a harmadik. A lassabb terjeszkedés oka, hogy az anyacég nincs jelen Magyarországon, ráadásul a jogokat birtokló cég nem von be licenszpartnereket, vagyis nem osztja meg a költségeket mással.

Indulásakor dinamikus vidéki terjeszkedést tervezett viszont a világ legnagyobb szendvicsétterem-lánca, a Subway is. Üzlet nyitását jelezték Debrecenben, Szegeden, Győrben, továbbá Szolnokon és Nyíregyházán is. Az idő dönti majd el, hogy képesek lesznek - e hosszabb távon is berendezkedni Magyarországon. Erős külföldi jelenléttel rendelkező láncok partnerei ugyanis nagyratörő tervekkel már több alkalommal is megbuktak a hazai piacon.

Budapesten próbált szerencsét a Wendy's éttermeket üzemeltető társaság is, amely 2001-ben még hét új étterem megnyitását tervezte, de az erős konkurenciaharc miatt 2002 nyarán üzleteinek felszámolására kényszerült. A világon több mint 6000 egységgel büszkélkedő Wendy's tavaly maga is kisebb konszolidációt hajtott végre, és felhagyott a leginkább problémás egységek üzemeltetésével.

Hasonló sors jutott hazánkban a Quick gyorsétteremhálózatnak is. A 2000-ben alapított, és 9 étteremmel rendelkező magyarországi leányvállalat megszűnt, miután a csoportot  megrázkódtatások - élelmiszer-biztonsági botrányok, világgazdasági lassulás – érték, és emiatt a hosszútávú befektetéseik leállítására kényszerültek.

Kompromisszumok árán (Oldaltörés)

Palotás Béla
Kezdetben csak az amerikai típusú hot dog kocsi importálásával és forgalmazással foglalkozott az ard7.hu  Kft. Az értékesítés során a vevők részéről merült fel az igény az alapanyagok iránt is - mondta Palotás Béla ügyvezető igazgató. A cég tulajdonosi köre kihasználta a lehetőséget és kidolgozták a franchise részleteit. A kezdeti nehézségeket, ami ebben az esetben az alapanyagokat beszállító cégek megtalálása volt fél év alatt leküzdötték és kialakult a működéshez szükséges stabil háttér, felépült központi alapanyag-ellátási rendszer. Ehhez viszont külföldre kellett menni, ugyanis az elvárásoknak megfelelő kiflit Lengyelországban találták meg. Itt egy svéd-dán-lengyel sütőipari konszern működtet üzemet. A hagyma egyiptomi, a frankfurti virsli és a dresszing viszont már magyar termékek. Az Univer egyenesen egyedi csomagolásban szállítja a mustárt, ketchupot és chillit.

A tavaly eladott 1,5 millió hot dogot az idén már túlszárnyalta a cég a több mint 70 szerződött partnerrel, s a munkájukat segítő rendezvényfigyelő osztállyal együtt – mondta Palotás Béla ügyvezető. "Tapasztalatunk az, hogy sikeresebbek azok az üzemeltetők, amelyek maguk árusítanak és nem alkalmazottat bíznak meg ezzel a feladattal" -hangsúlyozta.

Jelenleg horvátországi terjeszkedésbe invesztál a cég, az ottani partner a magyarországi minta alapján szeretné kiépíteni a rendszert. Az engedélyek már megvannak, a tengerparti helyek kiépítése zajlik, s várhatóan 2 hét múlva már az adriai tengerparton is kapható lesz a 18 centiméteres amerikai hot-dog - tette hozzá az igazgató.

A hazai piac azonban jócskán megköveteli a kompromisszumokat is. Az ard7.hu Kft. 4 centiméterrel csökkentette a standardnak számító 18 centiméteres hot dog méretét, hogy az IKEA és az Auchan áruházak hivatalos itthoni hotdog beszállítóivá válhassanak.  A következő lépésként  Romániát és Görögországot tűzték ki célul a magyar üzletemberek.

Majoros Ferenc


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!