Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Tényleg egyre inkább tartanak-e az állampolgárok az adóhivataltól? Valóban átláthatatlan a szervezete, valóban sokan panaszkodnak a sűrűsödő - vagyonosodási, áfa-, társasági adó - vizsgálatok módszere miatt? Csak a mennyiség számít a revizoroknak? A felvetésekre jelenlegi és egykori APEH-revizorok reagáltak.
© Stiller Ákos |
© Marton Szilvia |
A probléma gyökerét az egykori revizorok abban látják, hogy az adóhatósági szakemberek képzését a már 15 éve a hivatalnoki szférában tevékenykedők tartják, akik céget feltehetően még csak papíron láttak. Ha egy revizor nem kerül rutinos felettes mellé, vagy nincs a közvetlen környezetében vállalkozó, akkor nincs lehetősége szakszerűen eljárni. Az ’adós fizess’ elve pedig többnyire érvényesül, mivel az APEH számára előírás az adóbevétel növelése, a revizorok pedig a már említett teljesítménykényszertől vezérelve szorgosan írják a jegyzőkönyveket hol kisebb, hol nagyobb összegű megállapításokról. Magyarországon már tízezer forint fölött megvalósul az adócsalás esete, és 200 ezer forint felett a tartozás már adóbűncselekmény, ami akár két évig terjedő szabadságvesztéssel járhat.
Magyarországon – Angliával és Hollandiával ellentétben - inkább a büntető funkció dominál a szolgáltató helyett az adóhivatal gyakorlatában. A hibát ejtőt, ugyanúgy adócsalónak minősítik, mint a masszív adóelkerülőket - jellemezte a közelmúltban a kissé kaotikus helyzetet Erdős Gabriella, a PriceWaterhoruseCoopers egyik tanácsadója. A különbség sokak szerint az, hogy míg a kicsik rendszerint fennakadnak a horgon, a nagyok megússzák.
Ebben nagy szerepe van annak, hogy a vizsgálatok nem terjednek ki a cég egész tevékenységére, csupán néhány adónemre (leggyakrabban áfára, pénzforgalmi, társasági adóra) - véli a néhány éve még az adóhivatal berkein belül dolgozó, ma független adószakértő. Olyan mennyiségű adónem, évenkénti, évközbeni adóváltozás miatt szinte lehetetlen átfogó adóvizsgálatot csinálni – tette hozzá. Szerinte az adóminimalizálók esélyeit növeli a gyenge a kommunikáció, az együttműködés hiánya az adóhivatal szervezeti egységei között.
Amennyiben a revizort nem tájékoztatják pontosan a pénzforgalmi osztályon, olyan intézkedéseket hozhat, amit a végrehajtó nem tud elvégezni. Így fordulhatott elő az is, hogy egy felszámolás alatt lévő céget, amely már a 200 ezer forintos büntetést sem volt képes kifizetni, újabb 40 millióra büntetett az ellenőr, amit természetesen nem lehetett behajtani rajtuk, mert a cégvezető nem felelt a magánvagyonával – emlékezett vissza a korábban végrehajtóként dolgozó adószakértő.
A gyakorlat azonban még mindig az adóhivatalnak kedvez. Évről évre több pénzt sikerül behajtania az APEH-nak a bankszámlára kivetett azonnali inkasszóval. A bank és az adóhatóság jogszerű tevékenysége során nemcsak a megélhetési jövedelem, az adózó tulajdonában lévő eszközök foglalhatók le, hanem a harmadik személlyel (vevőivel, bérlőivel) szembeni követelései sem mentesülnek a behajtás alól, írja a HVG. Ez évente 2 milliárd forint plusz bevételt jelent az adóhivatalnak. Igaz, magánszemélyektől behajthatatlanság címén évente 20-22 milliárd forintot töröl az adóhatóság a hátralékállományból. Cégeknél azonban erre nincs lehetőség.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Még felszólítás sem hangzott el, semmilyen módon nem szankcionálhatók a résztvevők - állítja Horváth Lóránt ügyvéd.
Bekussol, sunyít, mentegeti magát, hazudik, lapul.