szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az erős gazdasági növekedés mellett a kiskereskedelmi piacon a hazai szereplők túlsúlya jellemzi Németországot, ami idén is az elsőszámú célpont azon vállalatok számára, akik terjeszkednének a következő egy évben - áll a CB Richard Ellis kiskereskedelmi ingatlan-tanácsadó legfrissebb kutatásában.

 A CBRE jelentése („Milyen aktívak a kereskedők az EMEA-régióban?”) a világ 212 vezető kereskedelmi láncának 2011-es terjeszkedési terveit vizsgálta, 2010 nyarán végzett interjúkra támaszkodva. Eszerint Németország megtartotta vezető pozícióját, mint a leginkább vonzó kiskereskedelmi piac az európai, közel-keleti és afrikai régióban, ahol a nemzetközi kereskedelmi cégek 41 százaléka tervezi, hogy boltot nyit a következő egy évben - írja kutatásában a CB Richard Ellis. A felmérés szerint Lengyelország vált a második legvonzóbb piaccá a régióban, ahol a kereskedők 33 százaléka tervez bővülést, majd Franciaország (33%), Spanyolország (30%) és az Egyesült Királyság (29%) következik. 

2011 vége előtt a nemzetközi kereskedelmi láncok a régió 38 országában szándékoznak bővíteni, ami ambiciózus és növekvő terjeszkedési terveket takar nagyszámú piacon - írja a tanácsadó cég. Míg a főbb nyugat-európai piacok továbbra is népszerűek – a tíz legfontosabb piac közül hét nyugat-európai –, számos kereskedő a feltörekvő piacokra is koncentrál. 2011-ben már az első húsz célpont fele a feltörekvő országok közé tartozik, ráadásul a kereskedők 41 százaléka legalább egy közép- és kelet-európai országban bővítene, 39 százalékuk pedig Dél-Kelet-Európát választja.

A feltörekvő közép- és kelet-európai piacok közül a felmérés szerint Lengyelország a legnépszerűbb, a kereskedők 33 százaléka tervezi bolt nyitását, Oroszország és a Cseh Köztársaság szintén szerepel a tíz legnépszerűbb ország között hatodik, illetve a hetedik helyen. A Top 20-ba még belefért Magyarország, Bulgária, Románia és Törökország is.

A felmérés szerint Franciaország a nemzetközi kiskereskedők legnépszerűbb célpontja (nem számítva a hazai bővítéseket), minden harmadik válaszadó Franciaországot tekinti célpontjának 2011-ben. A német kereskedők nagy többsége hűséges marad saját piacához: 42-ből 29 úgy válaszolt, hogy a hazai piacon bővít. Ez részben azzal magyarázható, hogy Németországban öt-hat egyenrangú piac létezik, szemben a többi ország egy-két nagyvárosával. A fiskális megszorítások hatására több ország megítélése romlott, így Görögország, Írország és Spanyolország is hátrébb csúszott a listán. Az egyik legnagyobb piacnak számító ibériai országban a hazai kereskedők alig egyharmada tervezi új üzlethelyiség nyitását odahaza, inkább új piacok felé mozdulnak, kiegyensúlyozva portfoliójukat.

„Magyarország a lista 13. helyén áll, a nemzetközi kereskedők 22 százaléka fejezte ki óhaját a magyarországi terjeszkedésre a tavalyi 18 százalék után. A közép- és kelet-európai országok listán való elhelyezkedése az egymáshoz viszonyított gazdasági pozíciójukat is jelenti, így nem is csoda, hogy Lengyelország és Oroszország a legvonzóbb új piac ” – kommentálta a jelentést Borbély Gábor, a CBRE regionális elemzője, hozzátéve, hogy ezen országokat Csehország és Magyarország követi, mint a régió következő legnagyobb gazdaságai, mindketten javítva tavalyi pozíciójukon. Szlovákia és Románia viszont visszaesett a listán.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!