szerző:
Kovács István
Tetszett a cikk?

Egyre több autószalon áll üresen szerte az országban. A folyamat legújabb vesztese az egri Farkas Autóház, amelynek a szalonjaiból a bankok kiseperték a teljes árukészletet. A Citroen és Mazda, valamint az utóbbi pár hónapban Chevrolet márkájú gépjárműveket is forgalmazó társaság vezetői kénytelenek voltak az évekig jól prosperáló vállalkozásukat végelszámolással megszüntetni.

Az 1999-ben Citroen márkakereskedésként alakult Farkas Autóház (hivatalosan: Agria Mobil Autóforgalmazási és Szolgáltató Kft.) jókora vásárlói kört tudhatott magáénak Észak-Magyarországon. A honlapjukon található adatok szerint 2005-ben 430 új és 550 használt gépjárművet értékesítettek, amit a következő évben túlteljesítettek: ekkor 435 új és 590 használt járművet adtak el.

A jókora forgalom miatt nagyméretű szalont építettek Egerben, és a francia márka mellett a Mazda Motor Hungary Kft.-vel is megkötötték a márkakereskedői szerződést. Mivel az autópiac szárnyalt, Ózdon is építettek egy szalont, ahol főként a használtautó-forgalom futott fel.

Marton Szilvia

Összecsaptak a hullámok

Pár hete azonban mindegyik telephelyük kiürült. A cég telefonszámának tárcsázása után, illetve a honlapon a következő tájékoztatást kapja a hívó fél. „Tisztelt Ügyfelünk! Tekintettel arra, hogy a finanszírozó bankok szinte egyszerre egyoldalúan felmondták a finanszírozási szerződéseinket, a kft. vezetése és tulajdonosi köre 2011. szeptember 30-án elhatározta, hogy tevékenységét megszünteti és a gazdálkodó szervezetet végelszámolással megszünteti”.

Internetes közösségi oldalakon néhányan álnéven elmesélték történetüket, miszerint új személygépkocsit rendeltek, kifizették a teljes vételárat, de 4-5 hét alatt sem jutottak hozzá autójukhoz. A végelszámolás tovább rontott a helyzeten, azt sem tudják, kihez forduljanak. Egyelőre nem sikerült megtudnunk, hány vásárló került hasonló helyzetbe.

Pál Attila, a végelszámoló Mátraholding Zrt. képviselője érdeklődésünkre közölte, hogy jó esetben is csak két hónap múlva tud részletekkel szolgálni. Közvetítőn keresztül értük utol a cégvezető Farkas Tibort, aki azt üzente, hogy a kialakult helyzetről egyelőre inkább nem nyilatkozik. Egyik korábbi alkalmazottja a bankok magatartását nem értette. Tudomása szerint a pénzintézetek nem mentek bele abba, hogy alacsonyabb törlesztőrészletek érdekében időben elnyújtsák a hitel visszafizetését, meghosszabbítsák a futamidőt. Emiatt a Farkas Autóház fizetési zavarba került, az építkezésekre felvett kölcsönök törlesztését a megcsappant forgalom miatt nem lehetett kigazdálkodni.

AP

A bankok már nem szeretik az autókat

Együd Tibor, a Mazdákat importáló budapesti székhelyű Mazda Kft ügyvezetője a hvg.hu-nak elmondta: az autóértékesítés finanszírozása úgy zajlik, hogy a kereskedő megrendeli az autót az importőrtől, aki számláz a márkakereskedő felé. A kereskedő bankja kifizeti az autó árát az importőrnek, ők pedig elküldik az autó papírjait a banknak fedezetként. Amikor a vevő fizet, a kereskedő átküldi a pénzt a banknak és ezzel kiváltja a járművet, majd átadja a vevőnek – a bank a hitel visszafizetéséig az autó tulajdonosa.

A Farkas Autóház úgy próbált enyhíteni a pénzügyi zavarain, hogy az előlegként, önrészként vagy vételárként befizetett összegeket használtautó vásárlásban megforgatta és néhány hetes csúszással intézték a hitelt, az autóvásárlást, illetve adták át a gépkocsikat a tulajdonosnak.

A Mazda Kft. 2009 elején észlelte az első fizetési, átutalási nehézségeket az egri kereskedésnél. Ezután évente két alkalommal egyeztettek, keresték a megoldást a folyamatos üzletmenetre. A beruházási hitel azonban egyre nagyobb gondot jelentett a Farkas Autóház számára, a bankoknál viszont nem tudták elérni a hitelük futamidejének meghosszabbítását. "Tudni kell – fejtette ki az ügyvezető –, hogy a pénzintézeteknél az autós szektor jelenleg nagyon rossz elbírálást kap" – márpedig az átütemezésnél új hitelminősítési eljárás indul.

Amikor a Mazda Kft. tudomására jutott, hogy a Farkas Autósház a végén már miképp forgatja meg az ügyfelek pénzét, hogy bevételhez jusson, az autók átadását maximum két hétben határozta. Mivel ezt a megállapodást nem tartotta be az autóház, a Mazda Kft. már a bankok előtt – november 4-én – felmondta a márkaképviseleti szerződést.

Együd Tibor egyelőre nem tud olyan ügyfelekről, akik befizették a vételárat, de nem jutottak hozzá Mazda típusú gépjárművükhöz. Nem zárja ki azonban, hogy néhány ilyen eset is előfordulhat. A kapcsolatot emiatt már felvette a Mátraholding Zrt. végelszámolójával.

AP

Befizetett összeg, át nem adott autók

A Citroen Hungária Gépjárműforgalmazó Kft. marketing és kommunikációs igazgatója is az elhúzódó gazdasági válságban látja az autókereskedések mélyrepülését. Hajdu Nóra elmondta, hogy 12 éve álltak kapcsolatban a Farkas Autóházzal, amelynek az elmúlt öt évben a márka hazai értékesítéséből ötszázalékos volt a részesedése.

A finanszírozási gondok és az ügyfélkezeléssel kapcsolatos hírek miatt 2011. október elején megszüntették a szerződéseket. Néhány ügyfél azóta jelezte, hogy befizette a vételárat, de autóját nem tudta átvenni, mert a finanszírozó bankok lefoglalták a készletet. Hajdu Nóra kijelentette: azon dolgoznak, hogy a márkakereskedés ügyfeleit ne érje kellemetlenség.

Titkok és vizsgálatok

Soltész Bálint, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság kommunikációs vezetője megkeresésünkre közölte: az említett okok miatt néhány feljelentés már érkezett hozzájuk, amelyeknek megkezdték a vizsgálatát.

A három hitelező bank közül a Merkantil Bank Zrt. kommunikációs osztályától érdeklődtünk a körülményekről, de feltett kérdéseinkre banktitokra hivatkozva megtagadták a választ.

Válságban az autókereskedelem

2007-ben még több mint 200 ezer gépjárművet adtak el Magyarországon, a válság hatására azonban 2010-re 52 661-re csökkent az értékesített új autók száma. Új autót ma magánszemélyek alig vesznek, az eladások zöme a flottaértékesítésekből származik. A szigorodó hitelfeltételek sem kedveztek az autóeladásoknak. Míg korábban az átlagos önerő 30 százalék, az átlagos futamidő új autó esetében 7,5, használtnál 5,5 év volt, mára az átlagos önerő 40 százalékra nőtt, az átlagos futamidő pedig másfél évvel csökkent.

 

A márkakereskedések nehéz helyzetét tetézi, hogy költségtakarékossági okokból már nemcsak a magánszemélyek, hanem a cégek is sokszor a márkakereskedőn kívül oldják meg a gépkocsik szervizelését. Számos nagy szereplő magas eladósodottsággal küzd, és hitelekkel finanszírozták felhalmozódott és nehezen mozgó készleteiket is.

 

A borús jövőképet sötétíti, hogy az elmúlt fél évben az iparágban a végelszámolások aránya jelentősen emelkedett. Míg 2010 második félévében naponta átlagosan kicsit több mint 1 iparági szereplő szűnt meg saját maga által kezdeményezett bezárással (azaz végelszámolással), addig ma naponta 2,5 céget zárnak be így – derül ki a Dun & Bradstreet (D&B) nemzetközi cégminősítő augusztusban publikált elemzéséből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!