szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közleményben figyelmeztette a fogyasztókat a kivonuló Bricostore által meghirdetett kiárusítások miatt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz).

Több sajtóorgánum is vezető hírként foglalkozott azzal, hogy a Bricostore kivonul Magyarországról, a fogyasztók számára kecsegtető reklámfogásként próbálnak mindent eladni az áruházak, hiszen akár 70 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni az egyes termékeket - idézte fel közleményében a Feosz.  

"Hibás teljesítés esetén azonban az örömbe könnyen üröm is vegyülhet: hiába lesz ugyanis esetleg egyértelmű, hogy az adott árucikk már a vásárláskor hibás volt, ha a fogyasztó nem tudja, hogy a cég megszűnte után kivel szemben léphet fel szavatossági-jótállási igényével" - írta a szövetség.

Hibás termék esetén a fogyasztó elsősorban követelheti a kijavítást vagy kicserélést vagy ha a vállalkozás a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, úgy megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. "Na de ha már megszűnt a cég? Az előbbi jogokat a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti, az első hat hónapban történt hiba felfedezésekor törvényi vélelem szól amellett, hogy a termék már a vásárláskor hibás volt, míg az azt követő másfél évben már a fogyasztónak kell ugyanezt bizonyítania. De kinél a Bricostore esetében, ha Magyarországon az összes áruházát bezárja?" - tette hozzá a Feosz közleménye.

Szerencsére egyre több fogyasztó tudja, hogy a tartós fogyasztási cikkekre ennél még szigorúbb rendelkezés vonatkozik: ezekre a forgalmazónak egyéves kötelező jótállást kell vállalnia az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 2003-as kormányrendelet értelmében - írta a szövetség.

Ez azt jelenti, hogy a kötelező jótállási idő alatt a vállalkozás csak akkor mentesül kötelezettségei alól, ha bizonyítja, hogy a rendelet mellékletében szereplő árucikkben a hiba oka a vásárlás után keletkezett. A Bricostore is rengeteg ilyen árut forgalmaz - tették hozzá. A fogyasztók az említett jogokat a forgalmazóval szemben érvényesíthetik – már ha az még létezik. Azt követően azonban, hogy az adott vállalkozás megszűnt, rendkívüli módon megnehezül a hibás teljesítés miatt fellépni kívánó fogyasztók helyzete. 
 
Ha a vállalkozás végelszámolási eljárás során szűnik meg, úgy a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006-os törvény értelmében „a jövőben felmerülő szavatossági, jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezésével a végelszámoló köteles harmadik személyt megbízni, akinek részére át kell adnia az ügy összes körülményei figyelembevételével erre a célra képzett lekötött tartalékot. A megbízásról készült közleményt a Cégközlönyben közzé kell tenni. A végelszámoló és a jogosult között létrejött megállapodás alapján mód van arra is, hogy a jogosult egyszeri visszatérítést kapjon” - idézte a jogszabályt a közlemény.

A Feosz szerint csak bízhatunk abban, hogy ez megtörténik, de a törvény szerint a hibás terméket vásárló fogyasztóknak könnyen lehet, hogy a cégközlöny aktuális számát kell bújniuk napi rendszerességgel azért, hogy megtudják, egyáltalán kivel szemben léphetnek fel jogaikkal, és még ekkor sem biztos, hogy az ilyen célra félretett vagyonból igényük rendezésre kerülhet. 

Hasonló a helyzet akkor, ha a vállalkozás felszámolási eljárás keretében kerül megszüntetésre, ekkor ugyanis a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991-es törvény értelmében a fogyasztók ismét a cégközlönyből tájékozódhatnak arról, hogy szavatossági-jótállási igényeiket kinek, mely felszámolónak és milyen határidővel jelenthetik be. Ráadásul a törvény ekkor a hitelezők számára a vállalkozás vagyona kapcsán szigorú kielégítési sorrendet határoz meg.

Szintén csekély vigaszt nyújt a gazdasági társaságokról szóló 2006-os törvény, amely szerint "a gazdasági társaság jogutód nélküli megszűnése esetén a megszűnő társaságot terhelő kötelezettség alapján fennmaradt követelés a társaság megszűnésétől számított ötéves jogvesztő határidő alatt érvényesíthető a gazdasági társaság volt tagjával (részvényesével) szemben”. De a Feosz szerint "ember legyen a talpán ugyanis, aki a cég megszűnte után ki tudja deríteni azt, hogy mely személyekkel szemben léphet fel szavatossági-jótállási követelésével".

A szövetség a fentiekre való tekintettel óvatosságra és a kellő körültekintésre int minden fogyasztót, aki a nagy árleszállítás reményében ellátogat a megszűnő vállalkozás boltjaiba: ha hibás terméket vásárol, megszűnés után már kevés reménye van arra, hogy jogait érvényesíteni tudja.

De az is lehet, hogy a Bricostore felelős vállalati magatartása lesz a jövőben példa arra, hogy nem folytatódik Magyarországon az a gyakorlat, miszerint ha egy cég megszűnik, akkor utána a fogyasztó bottal ütheti annak nyomát és jelen esetben lesz majd elegendő forrás a szavatossági, jótállási igények kielégítésére - tették hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!