szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Világszerte növekednek a családi vállalkozások, a 2011 során elért 65 százalékos értékesítési növekedés is ezt példázza, szemben a 2010-es évvel, mikor kevesebb mint a fele volt ez az érték. A növekedés főleg Kelet-Európában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten volt számottevő. Csupán a cégek 19 százaléka tapasztalt értékesítési csökkenést 2011-ben, az előző időszaki 34 százalékhoz képest. A családi vállalkozások előtt álló két fő kihívás jelenleg vállalataik számára a képzett munkaerő toborzása illetve az örökítés megtervezésének folytonos problémája.

A családi vállalkozások még a bizonytalan gazdasági környezetben is stabil növekedést mutatnak. Az elmúlt évben a családi vállalkozások kétharmada növelte értékesítéseit világszerte, és még ennél is többen remélik, hogy a kitűzött, ambiciózus növekedési céljaik 5 éven belül valóra válnak – derül ki a PricewaterhouseCoopers nemzetközi felméréséből. „A PwC 2012-es családi vállalkozások felmérés bebizonyította, hogy a családi vállalkozások stabilak, életerősek és sikeresek. Ambiciózusak, vállalkozó szelleműek és stabil profitot termelnek – még a jelenleg fennálló bizonytalan gazdasági környezetben is”– értékeli a felmérés eredményeit Norbert Winkeljohann, a PwC szakértője.

A jövőt tekintve a családi vállalkozások nagyon optimisták, az elkövetkezendő öt évben 81 százalékuk számít stabil vagy gyors és egyben agresszív növekedésre. A bővülést tervezők 93 százaléka magabiztos cégének növekedési kilátásait illetően. "A családi vállalkozások alulértékeltek, nagyban és stabilan hozzájárulnak a globális gazdaság és a társadalom fejlődéséhez, ám ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy megfelelően támogatnák őket az egyes kormányzatok az adózást vagy a finanszírozást tekintve".

A világszerte működő családi vállalkozások többsége szerint a hatalmon lévő kormányok többet is tehetnének, hogy segítséget nyújtsanak, például az alábbiakhoz hasonló intézkedésekkel:

• Az öröklést támogató adózási feltételek kidolgozása és az eljárások leegyszerűsítése;
• Anyagi ösztönzők nyújtása az induló családi vállalkozások számára;
• Speciális adótámogatások (például a munkaerő hosszú távú alkalmazása után vagy a nyereség visszaforgatásáért);
• A hitelhez jutás megkönnyítése;
• Engedmények, motiváció a kutatás-fejlesztésre, az új technológiába való befektetésre;
• Tréningek és támogatások nyújtása (például az örökítés megtervezését, a nemzetközi terjeszkedést, a belső konfliktusok kezelését és a professzionális menedzsmentet tekintve);
• Hálózatok kialakítása, ezáltal tanácsadás a családi vállalkozások számára.

Az egyik legnagyobb kihívás, mellyel a családi vállalkozások szembesülnek, a képzett munkaerő toborzása. A megkérdezettek 43 százaléka számára jelent ez problémát, míg 2010-ben, az előző felmérés alatt, csak 38 százalékuk említette a toborzást mint problémaforrást.
 
„Az örökítéssel kapcsolatos problémák, gyakorta keveredve családi bajokkal, konfliktusokkal, politikai kérdésekkel, továbbra is sok fejtörést okoznak a családi vállalkozások számára. Problémaforrás a nem családi alkalmazottak vonzásának és motiválásának nehézsége. A kutatás felfedte, hogy a családi vállalkozások csupán felénél van a tulajdonosok között „részvényesi” (szindikátusi) szerződés, és 21 százalékuknak nincs kidolgozott eljárása az ezzel kapcsolatos konfliktusok kezelésére” – tette hozzá Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!