szerző:
Patyi Máté
Tetszett a cikk?

"Munkaeszközük" volt többek között Kylie Minogue, egy Ferrari, egy 150 méteres kazah állami épület. Két fiatalember 2009-ben döntött úgy, hogy itthoni rendezvényeken is elterjesztik a világban akkoriban frissnek számító videomapping technikát. Munkáik azonban olyan látványosra sikerültek, hogy ezt megelőzve a külföldi rendezvényeket is meghódították. A Videomapping Hungary csapata már elnyert szinte minden szakmai elismerést. A még nagyobb robbanáshoz pedig már csak egy aktatáska pénzre lenne szükségük.

Először 2009-ben egy francia rendezvényről készült Youtube-videón találkozott Gyöngyösi Balázs és Papp Gábor a videomapping technikával és rögtön meglátták benne a lehetőséget. „Egyetértettünk abban, hogy erre a technikára magyar rendezvényeken is lenne kereslet, úgyhogy felkerestük egy grafikus ismerősünket, akit, mint kiderült, szintúgy foglalkoztatott ekkor a videomapping, így hát rögvest belevágtunk” – emlékeznek vissza a kezdetekre a vállalkozás vezetői.

Fülöp Máté

A Videomapping Hungary története azonban mégsem az eredeti terveknek megfelelően alakult. Az első néhány elkészült munkájuk után ugyanis már az ő munkájukról készült Youtube-videókra figyeltek fel a külföldi rendezvényszervezők. És bár ők sem gondolták volna, de a hazai piac meghódítása helyett máris nemzetközi megrendeléseket kaptak. „Szakmailag lehet ciki, mi mégis büszkék vagyunk rá, hogy az első két évben jelentős értékesítési munkát sem kellett végeznünk. Az egyik munka hozta a másikat. Viccesebben fogalmazva, aki megtalált minket és nagyon oda akarta adni a pénzét, attól elfogadtuk” – meséli Papp Gábor.

Már csak egy alapító van a cégben
Három magyar magánszemély hozta létre a Videomapping Hungary Kft.-t 2009. augusztus elején 3 millió forint jegyzett tőkével. Az alapítók egyben a cégvezetők is voltak – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. Egyikük nem sokkal több mint egy év múlva kiszállt, majd nagyjából újabb egy év múltán Gyöngyösi Balázs helyére a TEX-NEXT Kft. – aminek egyik tulajdonosa Gyöngyösi édesanyja – lépett Papp Gábor mellé tulajdonosként. Az ügyvezetők továbbra is Gyöngyösi Balázs és Papp Gábor. A társaság 2012-ben 20 millió forint árbevétel mellett 5,2 milliós mérleg szerint veszteséget hozott össze. Jobban sikerült az előző évük, amikor 29 milliós árbevétel nyomán csaknem 10 millió forint volt a mérleg szerinti nyereség.

Szeretnek velük dolgozni

Mindketten többéves rendezvényszervezői tapasztalattal vágtak bele a projektion mappingbe. Balázs szervezett már korábban esküvőt, céges rendezvényt, de még gyáravatót is, míg Gábor elsősorban beszállítói oldalról vett részt a események szervezésében, a kettejük munkakapcsolata is innen származik. „Bár formailag grafikai stúdió vagyunk, de amikor az ügyfelekkel tárgyalunk, kifejezetten előnyös, hogy a rendezvények világát is ismerjük. A megrendelő fejével is tudunk gondolkodni, ezért szeretnek velünk együtt dolgozni” – emelik ki a siker egyik kulcsát a videomapping stúdió vezetői.

Kezdetben ők ketten feleltek a menedzsmentért, és egy, majd fokozatosan egyre több grafikust kezdtek alkalmazni. Bár az innovatív ötletet ők honosították meg, a színvonalas és kreatív kivitelezés miatt a megfelelő grafikusok megtalálása kulcskérdés volt a számukra. A cég jelenleg hat állandó és négy külsős grafikust alkalmaz, ám érezhetően kinőtték irodájukat, és ezért a közeljövőben átköltöznek egy 18-20 fő befogadására alkalmas irodahelyiségbe.

„Nagyon tehetséges tervező gárdával dolgozunk. Lehetünk mi elképesztően jó cégvezetők, az önmagában még nem ér semmit. Mondhatunk bármit a megrendelőnek, ha nem tudjuk azt megvalósítani, ha a produktum nem megfelelő, akkor nem lesz siker” – summázza a lényeget Gyöngyösi Balázs, aki szerint a videomapping elkészítése nem szalagmunka, ami mögé be lehet állítani szinte bárkit, minőségi animációs produkció elkészítésére csak kevesen képesek.

Videomapping

Sas András, a Videomapping Hungary vezető grafikusa egyetemi végzése, tehát 2006 óta foglalkozik animációkészítéssel, így már gyakorlottan érkezett két éve a céghez, ám még így is voltak kihívások. „Ki kellett tapasztalni ezt az új technikát, hogy mit lehet kivitelezni és mit nem. Például, amikor egy kockára vetítünk, akkor a felületi animációk jól néznek ki, ugyanakkor az üregesség, vagy a belső háló felvetítése már csak egy nézőpontból működik” – emlékezett vissza a grafikus.

A technikai kihívások mellett természetesen a megrendelők óhajai is okozhatnak nehézséget, hiszen folyamatosan egyeztetnek velük a tervezési folyamatban. „Először a csapat és a megrendelő közösen átbeszélnek egy vetítési koncepciót, ami alapján elkészül egy storyboard, amit újra egyeztetnek a megrendelővel és csak ezek után kezdődik meg egyáltalán a vetítés gyártása. Tehát a művészeti szempontok mellett a megrendelő kívánságainak is meg kell felelni” – avat be a részletekbe Sas András. Szerinte a legtöbbször ez a két szempont könnyen összeegyeztethető. Bár olyanra is volt példa, hogy valaki az utolsó pillanatban kívánt a céges arculatból valamit az animációba adaptálni, ami komoly fejtörést okozott.

Te is készíthetsz videomapping show-t!

Természetesen a laikusok is készíthetnek házi videomapping vetítést, ehhez az alábbi tutorial videót ajánlanám. A minőségi video mapping  készítéshez ugyanakkor elengedhetetlen a megfelelő felszerelés és a grafikusi képzettség, hiszen háromdimenziós felületre, háromdimenziós animációt kell vetíteni. A profi munkák tervezéséhez ezért drága és specializált szoftverekre, a kivitelezéshez pedig nagy teljesítményű vetítőgépekre van szükség.

Itthon drágák, külföldön olcsók, a munka pedig minőségi

– Másfél millió. – Mennyi?!; – Fünftausend Euro. – Wie viel?! Ugyanaz a párbeszéd, mégis merőben más okból kérdeznek vissza. „Ha Magyarországon azt mondom egy rendezvényszervezőnek, hogy három perc másfél millió forint, akkor általában nagyon meglepődik, ha Németországban mondom, hogy ötezer euró, akkor ott is meglepődnek, csak pont az ellenkezőjéért. Elkezdenek kétkedni, hogy biztosan tudom-e azt a minőséget ennyiért” – meséli Papp Gábor.

Egy produkció elkészítése 4-6 ember egyhavi munkáját veszi igénybe, ami nagyjából meg is határozza az árakat. A Videomapping Hungary két vezetője szerint a nemzetközi piacon elért eredményeiket annak köszönhetik, hogy olcsón, minőségi produktumot hozta létre, ez a "kombináció" pedig mágnesként vonzotta a külföldi rendezvényszervezőket és marketingeseket. A magyar piacot pedig mára csak újdonságok tesztelésére és kísérletezésre használják, a megrendelések kétharmada ma már ugyanis külföldről jön.

Autók, utazás, művészet és egy aktatáskányi pénz

A csapat mára bejárta a fél világot Hawaii-tól egészen Moszkváig. Útjaik közben pedig vetítettek Abu-Dzabiban Ferrarira, Kazahsztanban 150 méter hosszú épületre, készítettek animációt Kylie Minogue mögé, és nem mellesleg bezsebelték a legnagyobb szakmai díjakat. Az eddig elnyert legnagyobb elismerésük a tavaly októberben huszonöt ország részvételével, Moszkvában rendezett International Lightfestival 2013 Art Vision Contest nevű nemzetközi épületvetítő verseny megnyerése, amit a videomapping világbajnokságának is tartanak.

Hatalmas élményt jelentett a csapat számára az is, amikor Simon Cowell, a Britain’s Got Talent rettegett kritikusa, a Freelusion futurisztikus produkciójával kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy „olyan az érzése, mintha a 10 évvel későbbi jövőbe tekintenénk”. A Freelusion tánccsapatot természetesen nem csak Gyöngyösi Balázs és Papp Gábor vezeti. A csapat művészeti igazgatója és tulajdonosa Papp Gábor nővére, Papp Tímea is.

Videomapping

„Egy táncos videomapping produkcióra kaptam felkérést. Egyértelmű volt a számomra, hogy Gáborékkal csinálom meg, akik akkorra már megalapították és sikeresen vitték a Videomapping Hungaryt” – emlékszik vissza a táncos koreográfus, aki ekkor már tíz éve foglalkozott interaktív tánccal, miközben a munkatársa az a Csizi Botond volt, aki Zinemath Zrt. társalapítója és épp most forradalmasítja a filmgyártást.

„Korábban vászonra vetítettünk, ehhez képest a videomapping teljesen más dimenzió. Egy koreográfus számára ez a technika kiapadhatatlan tárház. Minden alkalommal kipróbálunk valami újat” – meséli izgatottan Tímea. A koreográfia megtervezése 3D-s vetítéssel természetesen sokkal komplexebb feladat. Az alapkoncepciót általában Papp Tímea találja ki, ezt követően pedig a táncosokkal és a grafikusokkal közös brainstorming keretében tervezik meg a produkciót.

A videomapping története
Először 1969-ben a Disneylandben, az Elvarázsolt kastély premierjén vetíttettek a színészek mellszobraira a róluk előre felvett 12 mm-es filmet. Ennek megfelelően a Disney rendelkezett az első szabadalommal a háromdimenziós tárgyakra történő vetítésről. A videomappingre mégis csak 1998-ban figyeltek fel újra, amikor a technikával elkezdtek foglalkozni az amerikai USC egyetemen, ugyanis a tudósok, az ekkor még „kibővített térbeli valóság” megnevezésű technikával képzelték el a jövő irodáját. Úgy gondolták, hogy a jövőben egy kis monitor képe helyett a valóságot aktív háromdimenziós virtuális modellekre leképező felületen lehetne dolgozni. A szakembereknek köszönhetően a filmeseket is megihlette a technika. John Underkoffler a Minority Report című film futurisztikus vezérlőjének tervezője is döntő szerepet játszott a projektoros művészet kialakulásában. 1999-ben a feltaláló alkotott meg először interaktív, valós időben szerkeszthető videomapping felületet, mára pedig a filmbéli vezérlőt is megalkotta. A rendezvény-, illetve reklámszakmában pedig csak 2007 után kezdett fokozatosan elterjedni a videomapping, amit a Google keresési adatok is alátámasztanak.

A csapat egyelőre 3-5 perces produkciókat készít, főként céges rendezvényekre, de a művészeti igazgató már egész estés színházi produkcióról és turnétól álmodik. A Videomapping Hungarynek azonban egyelőre rengeteg megrendelése van, amelyek természetesen elsőbbséget élveznek. „Három-négy év alatt, az aktuális munkáink mellett mindenképpen felépítünk egy ilyen show-t, de ha most letennének elénk egy aktatáskányi pénzt, akkor akár már karácsonyra elkészülhetne a produkció” – jegyzi meg Papp Gábor.

A vállalkozás jövőjét tekintve, Papp Gábor és Gyöngyösi Balázs szerint az egyik cél, hogy továbbra is megőrizzék a lendületüket és a kreativitás – aminek motorja lehet a friss technológiában még mindig benne rejlő számtalan lehetőséget.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!