szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Legalábbis a kiskereskedelemben.

A tavalyi évben a pozsonyi régió üzletei bonyolították a szlovák kiskereskedelmi forgalom közel felét, 47 százalékát - derült ki a Postová Banka elemzéséből, amelyet szerdán juttattak el az MTI-nek.

Szlovákiában a kiskereskedelmi forgalom 2013-ban gyakorlatilag stagnált, az egy évvel korábbihoz képest csak 0,1 százalékkal emelkedett, 18,3 milliárd eurót tett ki. Ez egy háztartásra számítva átlagban napi 27 euró (mintegy 8200 forint) fogyasztás.

A forgalom a régiók közül csak a pozsonyiban nőtt, éves szinten egy százalékkal, a többi régióban csökkent és stagnált vagy csak elenyésző mértékű emelkedést mutatott.

Pozsony és környéke Szlovákiában országos szinten gazdasági szempontból messze a legfejlettebb régió, és hagyományosan a vásárlóerő tekintetében is kiemelkedően a legerősebbnek számít. Ez utóbbi tényt a tavalyi adatok ismét alátámasztották, hiszen 2013-ban a főváros és környéke - ahol a mintegy öt és fél milliós szlovákiai lakosság közel egytizede él - üzletei bonyolították a szlovák kiskereskedelmi forgalom 47 százalékát, mintegy 8 és fél milliárd eurónyi forgalmat, ami az elmúlt évtized legjobb eredménye.

Összehasonlításképpen: a második legnagyobb szlovákiai város, a negyedmilliós Kassa és környéke, melynek együttes lakossága meghaladja a 350 ezret, csupán a Pozsonyban lebonyolított kiskereskedelmi forgalomnak alig több, mint egytizedét produkálta.

Tavaly a szlovák kiskereskedelmi forgalom legjelentősebb részét, több mint 45 százalékát a nem besorolt kínálatú üzletek vagyis a hiper- és szupermarketek bonyolították le, 8,3 milliárd eurót kitevő üzleti részesedésük éves szinten arányában 2 százalékkal nőtt. A forgalom mintegy 18 százalékát, a ruházati cikkek értékesítésével foglalkozó üzletek, és a gyógyszertárak, illetve a kozmetikai cikkeket és ékszereket forgalmazó boltok bonyolították le. Tavaly a teljes kiskereskedelmi forgalom 11 százalékát, mintegy 2 milliárd eurót üzemanyagok vásárlására költötték a szlovákiai vásárlók. Jelentős volt, de nem változott az internetes értékesítés aránya, a teljes kiskereskedelemnek közel 9 százalékát adta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!