szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A Magyarországon is megtelepedő, elektromos autókat gyártó cég olyan durva árháborúba kezdett, aminek nagyon rossz vége is lehet.

A JPMorgan adatai szerint a kínai elektromosautó-gyártók áprilisban átlagosan 16,8 százalékkal csökkentették áraikat – ez több mint kétszerese volt a 2024-es éves átlagnak. A befektetési bank szerint a nyereséghányadok is tovább zsugorodtak: míg tavaly 4,3 százalékon álltak, az idei első negyedévben már csak 3,9 százalék volt az iparági átlag – írja a hongkongi székhelyű South China Morning Post.

A BYD árengedményei gyors reakcióra késztették a versenytársakat: a Leapmotor és a Geely is követni kezdte az árleszállítási versenyt, ami tovább fokozta a piaci nyomást.

A világ legnagyobb EV-gyártója, a Szegeden is üzemet építő BYD május végére több mint 17 százalékot vesztett piaci értékéből a hongkongi tőzsdén. Részvényei május 23-án még történelmi csúcson, 477,8 hongkongi dolláron álltak, de hétfőre már 378,2 dollárig estek. A keddi enyhe, 4 százalékos emelkedés sem tudta teljesen ellensúlyozni a veszteséget, amely összesen 122,3 milliárd hongkongi dollár (közel 15,6 milliárd amerikai dollár) értékvesztést jelentett.

A piaci gyengélkedés hátterében a gyenge negyedéves pénzügyi eredmények mellett az is állhat, hogy a cég májusban bejelentette: 22 modell árát csökkenti – akár 34 százalékkal is –, hogy élénkítse az eladásokat. Ez a lépés ugyan rövid távon növelheti a forgalmat, de újabb kérdéseket vetett fel a hosszú távú nyereségességgel kapcsolatban.

Agresszívan rúgja rá az ajtót Európára a BYD, a magyarországi terjeszkedés a leglátványosabb

A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár és a budapesti fejlesztési központ. De felmerülhet egy újabb akkugyár telepítése is.

A BYD májusban 382 476 járművet szállított le, ami alig 0,6 százalékos növekedést jelent áprilishoz képest. A kínai belföldi piac azonban – ahol még erőteljesebb árengedmények láthatók – ennél is rosszabb képet mutat: az éves értékesítés stagnált, havi összevetésben pedig 2,5 százalékos visszaesés történt.

A HSBC elemzői szerint a BYD stratégiája egyértelmű: a piaci részesedés növelése fontosabb, mint az egy autóra jutó nyereség. A cég hosszú távon próbálja dominálni a belföldi EV-piacot, még ha ez rövid távon veszteségekkel is jár.

A helyzet komolyságát jelzi, hogy a Great Wall Motor elnöke, Wei Jianjun már az ingatlanpiaci válságot idéző összeomlás lehetőségére figyelmeztetett. Szerinte az árháború és a nyereségességi problémák hasonló pénzügyi kockázatokat hordozhatnak, mint amilyenekkel az ingatlanpiaci válságot előidéző China Evergrande küzd.

A BYD kommunikációs igazgatója, Li Yunfei visszautasította az összevetést. „A kínai autóiparban nincs Evergrande-szintű szereplő. Minden olyan kijelentés, amely lekicsinyli a kínai újenergia-járműveket [ez a kínai megfelelője az elektromos autóknak – a szerk.], elfogadhatatlan” – írta a Weibo közösségi oldalon.

A kínai állampárt egyik hivatalos szócsöve, a People’s Daily viszont kifejezetten fenyegető hangnemet ütött meg egy minapi cikkében, a lap szerint az árháború „súlyosan károsítja az iparági ökoszisztémát, a piaci rendet és az ellátási láncok biztonságát”. Bár konkrét cégeket nem neveztek meg, hangsúlyozták, hogy a cégeknek a hosszú távú folyamatokat kellene figyelniük a rövid távú árháború helyett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!