Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
A Magyarországon is megtelepedő, elektromos autókat gyártó cég olyan durva árháborúba kezdett, aminek nagyon rossz vége is lehet.
A JPMorgan adatai szerint a kínai elektromosautó-gyártók áprilisban átlagosan 16,8 százalékkal csökkentették áraikat – ez több mint kétszerese volt a 2024-es éves átlagnak. A befektetési bank szerint a nyereséghányadok is tovább zsugorodtak: míg tavaly 4,3 százalékon álltak, az idei első negyedévben már csak 3,9 százalék volt az iparági átlag – írja a hongkongi székhelyű South China Morning Post.
A BYD árengedményei gyors reakcióra késztették a versenytársakat: a Leapmotor és a Geely is követni kezdte az árleszállítási versenyt, ami tovább fokozta a piaci nyomást.
A világ legnagyobb EV-gyártója, a Szegeden is üzemet építő BYD május végére több mint 17 százalékot vesztett piaci értékéből a hongkongi tőzsdén. Részvényei május 23-án még történelmi csúcson, 477,8 hongkongi dolláron álltak, de hétfőre már 378,2 dollárig estek. A keddi enyhe, 4 százalékos emelkedés sem tudta teljesen ellensúlyozni a veszteséget, amely összesen 122,3 milliárd hongkongi dollár (közel 15,6 milliárd amerikai dollár) értékvesztést jelentett.
A piaci gyengélkedés hátterében a gyenge negyedéves pénzügyi eredmények mellett az is állhat, hogy a cég májusban bejelentette: 22 modell árát csökkenti – akár 34 százalékkal is –, hogy élénkítse az eladásokat. Ez a lépés ugyan rövid távon növelheti a forgalmat, de újabb kérdéseket vetett fel a hosszú távú nyereségességgel kapcsolatban.
A BYD májusban 382 476 járművet szállított le, ami alig 0,6 százalékos növekedést jelent áprilishoz képest. A kínai belföldi piac azonban – ahol még erőteljesebb árengedmények láthatók – ennél is rosszabb képet mutat: az éves értékesítés stagnált, havi összevetésben pedig 2,5 százalékos visszaesés történt.
A HSBC elemzői szerint a BYD stratégiája egyértelmű: a piaci részesedés növelése fontosabb, mint az egy autóra jutó nyereség. A cég hosszú távon próbálja dominálni a belföldi EV-piacot, még ha ez rövid távon veszteségekkel is jár.
A helyzet komolyságát jelzi, hogy a Great Wall Motor elnöke, Wei Jianjun már az ingatlanpiaci válságot idéző összeomlás lehetőségére figyelmeztetett. Szerinte az árháború és a nyereségességi problémák hasonló pénzügyi kockázatokat hordozhatnak, mint amilyenekkel az ingatlanpiaci válságot előidéző China Evergrande küzd.
A BYD kommunikációs igazgatója, Li Yunfei visszautasította az összevetést. „A kínai autóiparban nincs Evergrande-szintű szereplő. Minden olyan kijelentés, amely lekicsinyli a kínai újenergia-járműveket [ez a kínai megfelelője az elektromos autóknak – a szerk.], elfogadhatatlan” – írta a Weibo közösségi oldalon.
A kínai állampárt egyik hivatalos szócsöve, a People’s Daily viszont kifejezetten fenyegető hangnemet ütött meg egy minapi cikkében, a lap szerint az árháború „súlyosan károsítja az iparági ökoszisztémát, a piaci rendet és az ellátási láncok biztonságát”. Bár konkrét cégeket nem neveztek meg, hangsúlyozták, hogy a cégeknek a hosszú távú folyamatokat kellene figyelniük a rövid távú árháború helyett.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
A kérdés nem az, hogy Magyar Péter vagy Orbán Viktor, Tisza vagy Fidesz. A szó szerint életbe vágó kérdés az, feltartóztatható-e az utcai erőszak.
Szakértőkkel próbáltuk megfejteni az imádott lény varázsát.