szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt évekre jellemző növekedési ütemet tartva, az idén is jelentősen erősödött az online kiskereskedelmi piac. Az eNet friss tanulmánya szerint egy év alatt mintegy 50 milliárd forintos forgalommal bővülve, 2014-ben elérheti a 266 milliárd forintos forgalmat. A középtávú előrejelzés egy meredekebb növekedési pályát valószínűsít.

Évről évre hatalmas várakozás övezi az online kiskereskedelem forgalmára vonatkozó bejelentést, a 2013-as évre vonatkozóan ez a mágikus szám 217 milliárd forint volt, ami a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékának felelt meg. A nagy kérdés nyilvánvalóan mindenki számára az, hogy egyrészt 2014-ben, másrészt a közeljövőben mire lehet számítani ezen a téren.

Az eNET először végzett középtávú előrejelzést a 2014-2018-as időszakra: a gazdasági környezet változásait figyelembe véve, makrogazdasági és mikroszimulációs modellek ötvözésével a kutatás eredményeként három forgatókönyv – egy optimista, egy pesszimista és egy realista – állt elő. Az e-kiskereskedelmi piac alakulása alapján az eNET szakértői az optimista megközelítést tartják a legvalószínűbbnek. Eszerint 2014-ben a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom megközelítőleg 266 milliárd forintot fog elérni, ami mintegy 49 milliárd forintos, 22,5 százalékos növekedést jelentene a 2013-as évhez képest.

Egyre többet használjuk

Az eNET 2001 óta végez e-kiskereskedelmi kutatásokat. Ezek alapján a 2001-2013 közti időszak növekedési szempontból négy szakaszra bontható. Az első, a 2001-2008 közötti időszak az egyenletes, mérsékelt növekedés időszaka volt, s az évek alatt az online kiskereskedelemi forgalom 3,2 milliárd forintról 61,6 milliárd forintig jutott. A második időszak (2009-2010) egy intenzívebb növekedést produkáló rövid időszak volt, mely alatt a forgalom valamivel több mint a duplájára emelkedett, és elérte a 132 milliárd forintot. A harmadik szakaszban (2011-2012) azonban ez a lenület megtört, és egy sokkal mérsékeltebb növekedési pályára állt vissza a piac. Az internetes kiskereskedelmi forgalom egyre közelebb került a lélektani 200 milliárd forinthoz, de 2012 végére aztán mégis, 23 milliárd forinttal elmaradt az áttöréstől.

Ehhez képest a 2013-as évet akár az áttörés évének is nevezhetjük – állítja az eNet, mivel nemcsak, hogy sikerült a 200 milliárdos határt átlépni, de ez volt az első év, amikor 3 százalék felé emelkedett nőtt az online kiskereskedelem aránya a teljes kiskereskedelmi forgalomban. A 2013-as 217 milliárd forintos eredmény egy újabb, a 2009-2010-es évekre jellemző, meredekebb növekedési pályát vetített előre. Az online kiskereskedelemben a 2014-es év egyik legnagyobb durranásának a hazai webáruházak Black Friday keretében meghirdetett akciói számítanak. Noha korábban is voltak efféle kezdeményezések, de az áttörés az idén történt meg: csak ezekhez az akciókhoz kötődően minteg 2,3-2,7 milliárdos forgalmat generáltak a vevők a webáruházak számára. De az idén több új, nagy szereplő is megjelent a piacon, átalakulóban vannak a vásárlási szokások, és az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése is szerepet játszik abban, hogy az idén erőteljesebb növekedésre volt képes a szektor.

A logisztikai szolgáltatók innovációi, mint például a csomagautomaták megjelenése a termékátvételi lehetőségek kibővítésével még kényelmesebbé teszik az online vásárlást. Mindezek mellett hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fejlettebb piacokon már egy ideje nagy forgalmat generáló termékkategóriák, mint például a ruházat, baba-mama vagy éppen a játék.

Az eNEtnél úgy látják, hogy a jövő évi online kiskereskedelmi növekedés szempontból érdekes kérdés lesz, hogy milyen tempóban nő tovább a piac, illetve: hogy e növekedési indukátorok milyen nem várt tényezőkből, válatozásokból eredhetnek. A jövő év márciusától várhatóan bevezetendő vasárnapi bolt-zárvatartások bevezetése például biztosan alakít a vásárlási szokásokon – kérdés, hogy az e-kiskereskedelem vajon tud-e ebből profitálni. A piackutatók szerint, ha igen, akkor az egy fokozott növekedési ütemet indíthat el a magyarországi online kiskereskedelemben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!