Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda kérték a fuvart” – mondta a Blikknek Ábrahám Györgyi, akinek a taxiját erőszakkal rabolta el egy ámokfutó még júliusban.","shortLead":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda...","id":"20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031.jpg","index":0,"item":"a4c1929c-6e5b-4716-9f81-9fd99309cf21","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","timestamp":"2025. január. 02. 13:16","title":"Újra dolgozik a taxis, akinek elrabolta az autóját az Árpád hídi ámokfutó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","shortLead":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","id":"20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"687bdcc8-d96e-43c6-9233-4a09a09e20fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","timestamp":"2025. január. 03. 10:23","title":"Közel 50 százalékkal nőttek itthon a villanyautó-eladások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2365c5f7-0bb3-4bb4-9077-8a1acf04a559","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy videó elég volt ahhoz, hogy beinduljon a kurtabaing-henger, és agyonverje a dévérkeszeget és a paptetűt.","shortLead":"Egy videó elég volt ahhoz, hogy beinduljon a kurtabaing-henger, és agyonverje a dévérkeszeget és a paptetűt.","id":"20250102_roman-elnokvalasztas-ev-hala-szavazas-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2365c5f7-0bb3-4bb4-9077-8a1acf04a559.jpg","index":0,"item":"df42d5d6-5688-4d4c-a70b-cada758595a1","keywords":null,"link":"/elet/20250102_roman-elnokvalasztas-ev-hala-szavazas-influenszer","timestamp":"2025. január. 02. 16:36","title":"Nem elég a román elnökválasztás, már az év hala szavazásba is beavatkoztak a TikTokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3bf5c5a-4f49-4554-88b5-c03cd5814ea9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Január elsejével a Gazprom nem exportál tovább gázt Ukrajnán keresztül, így a magát Dnyeszter Menti Köztársaságnak nevező orosz bábállamba sem küld többet, bár ha akarna, megtehetné.","shortLead":"Január elsejével a Gazprom nem exportál tovább gázt Ukrajnán keresztül, így a magát Dnyeszter Menti Köztársaságnak...","id":"20250103_moldova-transznisztria-gazellatas-gazprom-moszkva-tiraszpol-chisinau","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3bf5c5a-4f49-4554-88b5-c03cd5814ea9.jpg","index":0,"item":"dfcbf621-379b-47a0-b400-156d283840db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_moldova-transznisztria-gazellatas-gazprom-moszkva-tiraszpol-chisinau","timestamp":"2025. január. 03. 18:05","title":"A moldovai orosz kamuállam vezetői nem kérnek az uniós gázból, pedig nekik semmilyen sincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8195583-9fd5-4fde-b4eb-ec6d16a67c13","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A férfi bocsánatot kért, de azt nem tudni, milyen károkat okozott.","shortLead":"A férfi bocsánatot kért, de azt nem tudni, milyen károkat okozott.","id":"20250103_Zart-ablakon-lott-be-tuzijatekot-egy-nemet-influencer-szilveszterkor---video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8195583-9fd5-4fde-b4eb-ec6d16a67c13.jpg","index":0,"item":"6abce5d6-b606-41d5-8af2-e41b3919d0b8","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Zart-ablakon-lott-be-tuzijatekot-egy-nemet-influencer-szilveszterkor---video","timestamp":"2025. január. 03. 11:50","title":"Egy lakás ablakán lőtt be egy szilveszteri rakétát egy influenszer Berlinben, ami odabent felrobbant – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Romanowski-ügy miatt az amúgy is fagyos lengyel–magyar kapcsolat még tovább hűlt. ","shortLead":"A Romanowski-ügy miatt az amúgy is fagyos lengyel–magyar kapcsolat még tovább hűlt. ","id":"20250103_lengyel-magyar-orban-nagykovet-varso-romanowski-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93.jpg","index":0,"item":"8702c47d-9f65-49c6-a148-40347e0784ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_lengyel-magyar-orban-nagykovet-varso-romanowski-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 11:52","title":"„Nem szívesen látott vendég”, így nem hívták meg a varsói magyar nagykövetet a lengyel uniós elnökség nyitóünnepségére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604a9e2d-c6c7-437a-a066-1a1c7e4c371b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kisfiú több mint 20 kilométerre kóborolt el otthonától. ","shortLead":"A kisfiú több mint 20 kilométerre kóborolt el otthonától. ","id":"20250102_Ot-nap-utan-elve-bukkantak-ra-egy-nyolceves-kisfiura-egy-oroszlanok-es-elefantok-lakta-vadasparkban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604a9e2d-c6c7-437a-a066-1a1c7e4c371b.jpg","index":0,"item":"9d5ae27e-0284-4768-8249-3df6b4a357ed","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_Ot-nap-utan-elve-bukkantak-ra-egy-nyolceves-kisfiura-egy-oroszlanok-es-elefantok-lakta-vadasparkban","timestamp":"2025. január. 02. 19:59","title":"Öt nap után élve bukkantak rá egy nyolcéves kisfiúra egy oroszlánok és elefántok lakta vadasparkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a056194a-e584-453c-bca5-dbc8042babe1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sem rózsás a helyzet a város polgármestere szerint, de a csődöt most elkerülték. ","shortLead":"Továbbra sem rózsás a helyzet a város polgármestere szerint, de a csődöt most elkerülték. ","id":"20250102_Salgotarjan-tamogatas-csod-kormany-polgarmester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a056194a-e584-453c-bca5-dbc8042babe1.jpg","index":0,"item":"c9fe3367-588c-44c2-bd6b-bd04bec2a3bd","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Salgotarjan-tamogatas-csod-kormany-polgarmester","timestamp":"2025. január. 02. 13:38","title":"Százmilliókat kapott a kormánytól Salgótarján, hogy ne menjen csődbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörögnek a közösségi finanszírozási kampányok, egyre több magyar sikertől hangos a sajtó, de vajon hány kampány végzi a süllyesztőben, és mekkora az esély rá, hogy egy magyar ötletet sikeresen lehessen futtatni a nemzetközi mezőnyben.
Innovatív, pozitív társadalmi hatást kifejtő, esetleg szórakoztató? Nehéz megmondani, hogy mitől lesz sikeres egy vállalkozási ötlet a közösségi finanszírozási oldalon adakozók szemében, ugyanakkor vannak olyan dolgok, amiket mindenképpen meg kell tenni a siker érdekében. A legnépszerűbb oldalakon egyre nagyobb összegek folynak keresztül, a sajtó hangos az újabb rekordokat döntögető projektektől, miközben sikertelen próbálkozásokból Dunát lehetne rekeszteni. A két legnagyobb közösségi finanszírozó oldal, a Kickstarter és az Indiegogo együttes forgalma 2015-re elérheti a 4,35 milliárd dollárt is. Ebben a mezőnyben több magyar vállakozásnak is sikerült labdába rúgnia, amivel jócskán felülteljesítették az átlagot, amit a temérdek bukás elég nyomott szinten tart. A legnépszerűbb forrásgyűjtő oldalon, a Kickstarteren az átlagos adományok összege 25 dollár. A magyar RingClock gyűrűóra átlagos támogatott összege 187 dollár volt, amíg ez az összeg a szintén magyar PikkPack cipő esetében 101 dollár volt. Ezeknél a projekteknél ráadásul mindkét esetben termék előrendelésről volt szó, ami jócskán hozzájárult a sikerhez. A projektek jelentős része nem termék előrendelésről szól, hanem nem-megfogható (intangible) jutalmat biztosítanak. Ilyen lehet egy sorozat új évada, színházi előadás vagy kiállítás. De a magyar példákból is látszik, hogy olyat érdemes kínálni jutalomként, ami valóban érték a vásárlóknak.
Sajtó nélkül nincs siker
A sikeres közösségi finanszírozó kampány egyik kulcsa a sajtómegjelenés, amit az említett két sikeres magyar projekt is igazol, hiszen számos megjelenéssel maguk mögött értek el sikereket. A Ringclock kiemelkedően pozitív példa, ugyanis a magyar honból indított projekt 388 278 dollár támogatást gyűjtött 51 napos kampánya alatt. A RingClock példája is mutatja, hogy a sikeres crowdfunding egyedül sajtómegjelenésekkel képzelhető el. Esetükben a kampány korai fázisában - a harmadik napon – felfigyelt rájuk az egyik jelentős amerikai design site, az Uncrate, aminek hatására átlépték a napi 10.000 dolláros támogatottságot, amit további nemzetközi sajtó megjelenések tápláltak, majd az újabb áttörést a tizedik nap hozta meg, amikor az Indiegogo hírlevelében is megjelentek.
Ennek következtében több mint 40.000 dollár támogatás – jelen esetben termék megrendelés – érkezett, amivel túlszárnyalták a 100.000 dolláros álomhatárt. Egy nap alatt 10 millió forint értékben terméket értékesíteni szép teljesítmény, ugyanakkor senkit ne tévesszen meg a gyorsnak tűnő siker, hiszen azt hosszú felkészülés előzte meg. A kampány lezárultakor a RingClock a 26. legsikeresebb Indiegogo kampányként debütált, és második volt a nemzetközi - nem amerikai székhellyel indított - projektek sorában.
A PikkPack cipő is kiemelkedik az átlagos projektek közül, hiszen a design kampányok átlagát, ami 16.913 dollár, jóval meghaladta. A projektgazda, Gulyás Sára is úgy látja, hogy a médiamegjelenések nélkülözhetetlenek voltak ahhoz, hogy az amúgy innovatív terméküket valóban megrendeljék. A kampány időszaka alatt több mint 15 cikk jelent meg a PikkPackról. Ezek közül is kiugró jelentőséggel bírt a Gizmagban megjelent cikk, ami számos megrendelést hozott a cégnek.
A közösségi finanszírozás nagy előnye, hogy a kampányokból rengeteg adat nyerhető a támogatókról. Mint kiderült, a RingClock támogatóinak egyharmada amerikai, akik a leginkább nyitottak erre az új finanszírozási technikára. Ami talán kevésbé várt eredmény, hogy a második legtöbb gyűrűórát vásároló ország - a tömegfinanszírozásban korábban kevésbé jeleskedő - Japán volt. A legnagyobb támogató ország között megtalálható még Németország, Anglia, Ausztrália, Hong-Kong, Kanada és Svájc.
A PikkPack esetében a magyar sajtófelhajtás annyira jól sikerült, hogy a támogatások több mint fele Magyarországról érkezett. A második legtöbbet vásárló ország az USA volt. Ez a jelenség általánosságban jellemző: az induló projektek általában a helyi sajtóban jutnak először nyilvánosságra, ami miatt a helyi közösségek gyorsan „felkarolják” őket. Emellett persze bekapcsolódhat a nemzetközi crowdfunding közösség is, de ehhez nemzetközi megjelenésekre is szükség van. A támogatói statisztika, illetve annak átlagtól történő eltérése, nagyon hasznos marketing információ, ami nagyban segíti a potenciális piacok fogékonyságának beazonosítását egy adott termékre.
Milyen csatornán keresztül érkezik a támogató?
A RingClock eredményeivel elérte, hogy az Indiegogo a napi hírlevélében értesítette regisztrált felhasználóit a gyűrűóráról. A „kütyü” fanatikusok, akik nyitottak a tech jellegű újdonságokra, szerették a terméket, ami borzasztó erős elérésnek bizonyult, a kampány majdnem 30 százalékát az Indiegogo által „hozott” támogatók adták össze. Az adatokból látszik, hogy a személyes megkeresések (email, facebook megosztás) és azok továbbterjedése is fontos szerepet játszik a sikerben.
A PikkPack esetében a közösségi megosztás nagyon hatásosnak bizonyult, a kampány közel 20 százalékát a Facebookon keresztül sikerült behozni. A RingClockhoz hasonlóan itt is sokat segített a közösségi finanszírozási oldal (esetükben a Kickstarter) közreműködése. A kampány körülbelül 15 százaléka folyt be az oldalon böngésző érdeklődőktől. Kérdésünkre a tervező elmondta, hogy a Kickstarter oldaláról számos magyar támogató talált az oldalukra, ami biztató hír lehet a leendő hazai kampány gazdák részére.
Annyi biztos, hogy csak nagyon tudatos előkészítéssel lehet sikeres kampányt futtatni. A kiugró sikerek - 100 000 dollár feletti kampányok - elérése nagyon ritka és jellemzően csak olyan projekt számára elérhető, aminek célközönsége rendszeresen böngészi a crowdfunding oldalakat.
Nagy számok törvénye
A Kickstarter jelentéséből kiderül, hogy 2014-ben 3,3 millió ember adakozott az oldalon, ami több mint 500 millió dolláros támogatást eredményezett a 22.000 támogatott projektnek. A pénzt utalók közül 2,2 millió ember életében először adományozott a Kickstarteren. Több mint 770.000-ren támogattak legalább 2 projektet és 1.125 ember volt, aki több mint 100 projektet támogatott. Átlagban a sikeres crowdfunding projektek támogatási összege 6.405 dollár volt. A legkevesebbet a kézműves projekteknek kellett teljesíteni a sikerhez, mindössze 1.216 dollárt. A nehézsúlyú csoportnak a technológia bizonyult, itt átlagban 19.350 dollár volt a sikeres projektek támogatottsága.
Érdekes, hogy a média kevésbé hangos már a Kickstarter eredeti célközönségétől – a kreatív projektektől – mégis a „film” és „zene” kategóriákból van a legtöbb projekt. A sikerarány szempontjából szintén kreatív kategóriák – a „színház” és „tánc” - emelkednek ki, 60% feletti átlaggal. A sikeres projektek átlagban 1.000 és 10.000 dollár közötti célt érnek el. A 100.000 dolláros támogatást bezsebelő projektek mindössze az összes sikeres projekt 2,2 százalékát érik el. A legjobb sikerarány a zene kategóriában van, ahol átlagban minden negyedik kampány sikeres. Startup finanszírozására alkalmas összegeket nagyon nehéz összegyűjteni. A statisztika szerint 100 000 és 1 000 000 dollár közötti összegre körülbelül 2 százalék esély van, amíg 1 000 000 dollár fölötti összeg kaszálására kevesebb mint 1 százalék.
A szerző a MiniBrake startup alapítója, a hazai startup ökoszisztéma élénkítésének aktív szereplője.