Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e43d0f68-9aaa-448c-85e8-3cbc905b742d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jóval hidegebb az idei tavasz a tavalyinál, csakhogy az volt az eddigi legmelegebb. Az idei májust nem csak ezért érezzük hidegebbnek, de azért is, mert meggyengült a magaslégköri poláris örvény. Összességében mégis melegebb volt az átlagnál.","shortLead":"Jóval hidegebb az idei tavasz a tavalyinál, csakhogy az volt az eddigi legmelegebb. Az idei májust nem csak ezért...","id":"20250521_hideg-majus-idojaras-klimavaltozas-masfelfok-meteorologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e43d0f68-9aaa-448c-85e8-3cbc905b742d.jpg","index":0,"item":"88bc1bc7-3882-45d9-81ac-1b983e2766ac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_hideg-majus-idojaras-klimavaltozas-masfelfok-meteorologia","timestamp":"2025. május. 21. 08:21","title":"Ön is fázott az elmúlt hetekben? Meteorológusok magyarázzák el, mi zajlik a légkörben májusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7d05ac0-bc29-4530-b131-99b09533aa8e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A tévében ritkán látható, közéleti aktivizmusa miatt is ismert színész, a noÁr mozgalom alapítója mellett ByeAlex is a Csillag születik zsűritagja lesz.","shortLead":"A tévében ritkán látható, közéleti aktivizmusa miatt is ismert színész, a noÁr mozgalom alapítója mellett ByeAlex is...","id":"20250522_Molnar-Aron-az-RTL-en-lesz-zsuritag-egy-tehetsegkutatoban-csillag-szuletik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7d05ac0-bc29-4530-b131-99b09533aa8e.jpg","index":0,"item":"1e7cf330-4b4c-40d5-8ec9-5552e26eecc0","keywords":null,"link":"/elet/20250522_Molnar-Aron-az-RTL-en-lesz-zsuritag-egy-tehetsegkutatoban-csillag-szuletik","timestamp":"2025. május. 22. 08:41","title":"Molnár Áron az RTL-en lesz zsűritag egy tehetségkutatóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a1b2d97-e89e-43bd-978e-ab95f6732da5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ötezernél is többen szeretnék visszaszerezni a pénzüket a Dunaferr összeomlása után.","shortLead":"Ötezernél is többen szeretnék visszaszerezni a pénzüket a Dunaferr összeomlása után.","id":"20250522_dunaferr-tartozas-vasmu-hitelezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a1b2d97-e89e-43bd-978e-ab95f6732da5.jpg","index":0,"item":"05c33c9b-9f4f-4836-993c-784a695d6bf3","keywords":null,"link":"/kkv/20250522_dunaferr-tartozas-vasmu-hitelezok","timestamp":"2025. május. 22. 08:56","title":"728 milliárd forint tartozást követelnek a Dunaferr hitelezői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea6bcff5-873d-433c-b071-61da13b21ea4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mentő is érkezett a helyszínre.","shortLead":"Mentő is érkezett a helyszínre.","id":"20250522_Harom-auto-utkozott-Arpad-hid-budai-lehajto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea6bcff5-873d-433c-b071-61da13b21ea4.jpg","index":0,"item":"eff673a0-c7af-43e7-9380-4b4fec740204","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Harom-auto-utkozott-Arpad-hid-budai-lehajto-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 09:50","title":"Három autó ütközött az Árpád híd budai lehajtóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"451b0f50-66a8-403c-b369-5961cdad55c7","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"A Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Élőhely című kiállítása mintegy 60 műtárgy – festmények, szobrok, fotók és videók – segítségével vizsgálja a természethez való viszony alakulását a 19. század végétől napjainkig. A tárlat arra keresi a választ, hogyan értelmezhető újra a természet és kultúra kapcsolata a történeti tájképfestészet és a jelenkori ökológiai válság tükrében; továbbá bemutatja, miként reagált a művészet a környezeti változásokra és hogyan vált a kérdés napjaink meghatározó témájává. Klasszikus és kortárs művészek – többek közt Mednyánszky László, Alan Sonfist, vagy Gosztola Kitti és Kaszás Tamás – munkái révén a látogatók szembesülhetnek a természet átalakulásával és saját felelősségükkel bolygónk jövőjével kapcsolatban. A kiállítás kurátorai: Harangozó Katalin, Major Sára, Petrányi Zsolt és Tarr Linda Alexandra – közülük Petrányi Zsoltot kérdeztük a munkáról.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Élőhely című kiállítása mintegy 60 műtárgy – festmények, szobrok, fotók és videók –...","id":"20250521_A-mu-Petranyi-Zsolt-interju-Magyar-Nemzeti-Galeria-Elohely-kiallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/451b0f50-66a8-403c-b369-5961cdad55c7.jpg","index":0,"item":"75a06625-d2c4-4ab4-a530-3b3e66125527","keywords":null,"link":"/360/20250521_A-mu-Petranyi-Zsolt-interju-Magyar-Nemzeti-Galeria-Elohely-kiallitas","timestamp":"2025. május. 21. 15:35","title":"A romantika tájképeitől az ökológiai videójátékokig – raktáraiból is elővarázsolt kincseket a Nemzeti Galéria az Élőhely című tárlathoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdf7b22e-4b44-4ae8-baf7-2384912b35d9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Becsey Zsolt diplomataként és a második Orbán-kormány államtitkáraként is EU-s ügyekkel foglalkozott, és úgy véli, hogy egy tagállam csatlakozásáról a parlamentnek és nem népszavazásnak kell döntenie, már csak azért is, mert utóbbi esetben Magyarország sem került volna be az unióba.","shortLead":"Becsey Zsolt diplomataként és a második Orbán-kormány államtitkáraként is EU-s ügyekkel foglalkozott, és úgy véli...","id":"20250521_becsey-zsolt-ukrajna-eu-orban-kormany-belpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdf7b22e-4b44-4ae8-baf7-2384912b35d9.jpg","index":0,"item":"b0c37c64-3da6-4d7c-ac47-6c3fa8108a46","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_becsey-zsolt-ukrajna-eu-orban-kormany-belpolitika","timestamp":"2025. május. 21. 09:58","title":"Volt fideszes EP-képviselő: Feltételek és határidők ismerete nélkül azt mondani, hogy nem vesszük fel Ukrajnát, komoly politikai hiba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bc2f053-5df5-407c-b923-87cea529984c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai asztrofizikusok a Jupiter holdjait vették figyelembe, hogy kiszámítsák, milyen lehetett az ősi bolygó közvetlenül a születése után.","shortLead":"Amerikai asztrofizikusok a Jupiter holdjait vették figyelembe, hogy kiszámítsák, milyen lehetett az ősi bolygó...","id":"20250522_jupiter-hold-amalthea-theba-bolygo-merete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bc2f053-5df5-407c-b923-87cea529984c.jpg","index":0,"item":"5d937f7c-c794-4d7b-9516-e546bc83cf13","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_jupiter-hold-amalthea-theba-bolygo-merete","timestamp":"2025. május. 22. 13:03","title":"„Megdöbbentőnek” mondják a tudósok a nyomokat, amiket a Jupiter körül találtak 4,5 milliárd év után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67aa9cf7-1693-4c5d-9388-72f80859a5eb","c_author":"Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes) ","category":"kultura","description":"A második hét közepén elkezd kiürülni Cannes, hiába van még hátra a versenyprogram harmada. Fődíj-esélyes filmet láttunk a sokáig fogva tartott iráni rendezőtől és megnéztük az 1920-as évek Brokeback Mountainjét is Paul Mescal és Josh O’Connor főszereplésével. Itt a helyszíni podcast tudósításunk utolsó előtti része.","shortLead":"A második hét közepén elkezd kiürülni Cannes, hiába van még hátra a versenyprogram harmada. Fődíj-esélyes filmet...","id":"20250522_cannes-filmfesztival-halle-berry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67aa9cf7-1693-4c5d-9388-72f80859a5eb.jpg","index":0,"item":"db368715-8f15-452b-8951-6fa1e43f2993","keywords":null,"link":"/kultura/20250522_cannes-filmfesztival-halle-berry","timestamp":"2025. május. 22. 18:45","title":"Sosem gondoltuk volna, hogy egyszer Halle Berryvel mozizunk együtt Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörögnek a közösségi finanszírozási kampányok, egyre több magyar sikertől hangos a sajtó, de vajon hány kampány végzi a süllyesztőben, és mekkora az esély rá, hogy egy magyar ötletet sikeresen lehessen futtatni a nemzetközi mezőnyben.
Innovatív, pozitív társadalmi hatást kifejtő, esetleg szórakoztató? Nehéz megmondani, hogy mitől lesz sikeres egy vállalkozási ötlet a közösségi finanszírozási oldalon adakozók szemében, ugyanakkor vannak olyan dolgok, amiket mindenképpen meg kell tenni a siker érdekében. A legnépszerűbb oldalakon egyre nagyobb összegek folynak keresztül, a sajtó hangos az újabb rekordokat döntögető projektektől, miközben sikertelen próbálkozásokból Dunát lehetne rekeszteni. A két legnagyobb közösségi finanszírozó oldal, a Kickstarter és az Indiegogo együttes forgalma 2015-re elérheti a 4,35 milliárd dollárt is. Ebben a mezőnyben több magyar vállakozásnak is sikerült labdába rúgnia, amivel jócskán felülteljesítették az átlagot, amit a temérdek bukás elég nyomott szinten tart. A legnépszerűbb forrásgyűjtő oldalon, a Kickstarteren az átlagos adományok összege 25 dollár. A magyar RingClock gyűrűóra átlagos támogatott összege 187 dollár volt, amíg ez az összeg a szintén magyar PikkPack cipő esetében 101 dollár volt. Ezeknél a projekteknél ráadásul mindkét esetben termék előrendelésről volt szó, ami jócskán hozzájárult a sikerhez. A projektek jelentős része nem termék előrendelésről szól, hanem nem-megfogható (intangible) jutalmat biztosítanak. Ilyen lehet egy sorozat új évada, színházi előadás vagy kiállítás. De a magyar példákból is látszik, hogy olyat érdemes kínálni jutalomként, ami valóban érték a vásárlóknak.
Sajtó nélkül nincs siker
A sikeres közösségi finanszírozó kampány egyik kulcsa a sajtómegjelenés, amit az említett két sikeres magyar projekt is igazol, hiszen számos megjelenéssel maguk mögött értek el sikereket. A Ringclock kiemelkedően pozitív példa, ugyanis a magyar honból indított projekt 388 278 dollár támogatást gyűjtött 51 napos kampánya alatt. A RingClock példája is mutatja, hogy a sikeres crowdfunding egyedül sajtómegjelenésekkel képzelhető el. Esetükben a kampány korai fázisában - a harmadik napon – felfigyelt rájuk az egyik jelentős amerikai design site, az Uncrate, aminek hatására átlépték a napi 10.000 dolláros támogatottságot, amit további nemzetközi sajtó megjelenések tápláltak, majd az újabb áttörést a tizedik nap hozta meg, amikor az Indiegogo hírlevelében is megjelentek.
Ennek következtében több mint 40.000 dollár támogatás – jelen esetben termék megrendelés – érkezett, amivel túlszárnyalták a 100.000 dolláros álomhatárt. Egy nap alatt 10 millió forint értékben terméket értékesíteni szép teljesítmény, ugyanakkor senkit ne tévesszen meg a gyorsnak tűnő siker, hiszen azt hosszú felkészülés előzte meg. A kampány lezárultakor a RingClock a 26. legsikeresebb Indiegogo kampányként debütált, és második volt a nemzetközi - nem amerikai székhellyel indított - projektek sorában.
A PikkPack cipő is kiemelkedik az átlagos projektek közül, hiszen a design kampányok átlagát, ami 16.913 dollár, jóval meghaladta. A projektgazda, Gulyás Sára is úgy látja, hogy a médiamegjelenések nélkülözhetetlenek voltak ahhoz, hogy az amúgy innovatív terméküket valóban megrendeljék. A kampány időszaka alatt több mint 15 cikk jelent meg a PikkPackról. Ezek közül is kiugró jelentőséggel bírt a Gizmagban megjelent cikk, ami számos megrendelést hozott a cégnek.
A közösségi finanszírozás nagy előnye, hogy a kampányokból rengeteg adat nyerhető a támogatókról. Mint kiderült, a RingClock támogatóinak egyharmada amerikai, akik a leginkább nyitottak erre az új finanszírozási technikára. Ami talán kevésbé várt eredmény, hogy a második legtöbb gyűrűórát vásároló ország - a tömegfinanszírozásban korábban kevésbé jeleskedő - Japán volt. A legnagyobb támogató ország között megtalálható még Németország, Anglia, Ausztrália, Hong-Kong, Kanada és Svájc.
A PikkPack esetében a magyar sajtófelhajtás annyira jól sikerült, hogy a támogatások több mint fele Magyarországról érkezett. A második legtöbbet vásárló ország az USA volt. Ez a jelenség általánosságban jellemző: az induló projektek általában a helyi sajtóban jutnak először nyilvánosságra, ami miatt a helyi közösségek gyorsan „felkarolják” őket. Emellett persze bekapcsolódhat a nemzetközi crowdfunding közösség is, de ehhez nemzetközi megjelenésekre is szükség van. A támogatói statisztika, illetve annak átlagtól történő eltérése, nagyon hasznos marketing információ, ami nagyban segíti a potenciális piacok fogékonyságának beazonosítását egy adott termékre.
Milyen csatornán keresztül érkezik a támogató?
A RingClock eredményeivel elérte, hogy az Indiegogo a napi hírlevélében értesítette regisztrált felhasználóit a gyűrűóráról. A „kütyü” fanatikusok, akik nyitottak a tech jellegű újdonságokra, szerették a terméket, ami borzasztó erős elérésnek bizonyult, a kampány majdnem 30 százalékát az Indiegogo által „hozott” támogatók adták össze. Az adatokból látszik, hogy a személyes megkeresések (email, facebook megosztás) és azok továbbterjedése is fontos szerepet játszik a sikerben.
A PikkPack esetében a közösségi megosztás nagyon hatásosnak bizonyult, a kampány közel 20 százalékát a Facebookon keresztül sikerült behozni. A RingClockhoz hasonlóan itt is sokat segített a közösségi finanszírozási oldal (esetükben a Kickstarter) közreműködése. A kampány körülbelül 15 százaléka folyt be az oldalon böngésző érdeklődőktől. Kérdésünkre a tervező elmondta, hogy a Kickstarter oldaláról számos magyar támogató talált az oldalukra, ami biztató hír lehet a leendő hazai kampány gazdák részére.
Annyi biztos, hogy csak nagyon tudatos előkészítéssel lehet sikeres kampányt futtatni. A kiugró sikerek - 100 000 dollár feletti kampányok - elérése nagyon ritka és jellemzően csak olyan projekt számára elérhető, aminek célközönsége rendszeresen böngészi a crowdfunding oldalakat.
Nagy számok törvénye
A Kickstarter jelentéséből kiderül, hogy 2014-ben 3,3 millió ember adakozott az oldalon, ami több mint 500 millió dolláros támogatást eredményezett a 22.000 támogatott projektnek. A pénzt utalók közül 2,2 millió ember életében először adományozott a Kickstarteren. Több mint 770.000-ren támogattak legalább 2 projektet és 1.125 ember volt, aki több mint 100 projektet támogatott. Átlagban a sikeres crowdfunding projektek támogatási összege 6.405 dollár volt. A legkevesebbet a kézműves projekteknek kellett teljesíteni a sikerhez, mindössze 1.216 dollárt. A nehézsúlyú csoportnak a technológia bizonyult, itt átlagban 19.350 dollár volt a sikeres projektek támogatottsága.
Érdekes, hogy a média kevésbé hangos már a Kickstarter eredeti célközönségétől – a kreatív projektektől – mégis a „film” és „zene” kategóriákból van a legtöbb projekt. A sikerarány szempontjából szintén kreatív kategóriák – a „színház” és „tánc” - emelkednek ki, 60% feletti átlaggal. A sikeres projektek átlagban 1.000 és 10.000 dollár közötti célt érnek el. A 100.000 dolláros támogatást bezsebelő projektek mindössze az összes sikeres projekt 2,2 százalékát érik el. A legjobb sikerarány a zene kategóriában van, ahol átlagban minden negyedik kampány sikeres. Startup finanszírozására alkalmas összegeket nagyon nehéz összegyűjteni. A statisztika szerint 100 000 és 1 000 000 dollár közötti összegre körülbelül 2 százalék esély van, amíg 1 000 000 dollár fölötti összeg kaszálására kevesebb mint 1 százalék.
A szerző a MiniBrake startup alapítója, a hazai startup ökoszisztéma élénkítésének aktív szereplője.