Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Akár minden tizedik acélipari cég lehúzhatja a rolót az év végéig, de ez főként azokat érinti, akik nem alkalmazkodtak az EKÁER rendszerhez. Ám mivel a "tisztességtelen gyakorlatot követő cégeket" is kiszűri, érezhető megtisztulást végez az acélkereskedelmi piacon - állítja a Carboferr.
Drasztikus változást hozott a hazai acélipari gyártók és forgalmazók piacán az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) 2015. január elsejei bevezetése, amely az általános forgalmi adóval összefüggő visszaélések csökkentése érdekében került bevezetésre.
„A piaci visszajelzések alapján úgy tapasztaljuk, hogy az év eleje óta gyakorlatilag eltűntek a magyar piacról azok az acéliparban tevékenykedő cégek, amelyek korábban tisztességtelen piaci gyakorlatot követve tudtak csak profitot termelni” - állítja Fazekas Roland, a nemzetközi acél- és műanyagipari disztribúcióval foglalkozó Carboferr Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: az EKÁERnek ezt a hatását felerősítette az is, hogy 2015. január 1-től a szektor számos terméke esetén bevezették a fordított ÁFA intézményét is.
A tisztességtelen cégek mellett a szektor felkészületlen szereplői is akaratlanul bajba kerülhetnek - magyarázta Fazekas, aki tapasztatból beszél, hisz a partnereik mintegy harmada hibásan tölti ki a rendszert - gyakran azért, mert nem jól értelemzik a jogszabályt a tekintetben, hogy kinek is kell az áruról "jelentenie" a rendszer felé.
Az is problémákhoz vezethet, ha a hibásan felvitt EKÁER jelentés adatai és aZ ADOTT jármű fuvarlevelén található adatok (CMR) nem egyeznek meg. Ilenykor ugyanis a NAV átmeneti hatósági zárat alkalmazhat, azaz az áruval együtt lefoglalja a járművet. Ennek feloldására csak az adatok tisztázása után kerülhet sor, de ez pár órától akár pár hetet is igénybe vevő periódust jelenthet, amit egy alultőkésített cég nehezen, vagy egyáltalán nem tud kigazdálkodni - mutat rá Fazekas Roland.
A Carboferr tapasztalata az, hogy csak jelentős informatikai fejlesztések árán, minden egyes „köteg” nyilvántartása esetén lehet megfelelni az EKÁER követelményeinek, ami jelentős adminisztratív terhet ró a vállalkozásokra. Ennek kigazdálkodására nem mindenki képes, illetve hajlandó.
Új, bizonyos esetekben kockázatos jelenség, hogy a piacon megjelentek azok a fuvarozó cégek, akik némi felárért cserébe vállalják az EKÁER bejelentésben való módosítást. "Ez azonban hiba esetén azt eredményezi, hogy a felelősség továbbra is a bejelentésre kötelezettet terheli” - figyelmeztet Fazekas Roland. Úgy véli, a januári piaci tisztulás után az acélipari szektor szereplőinek újabb 5-10 százaléka húzhatja le a rolót az EKÁER rendszerhez való teljes alkalmazkodás elmulasztása miatt.
„Összességében azonban az EKÁER rendszer hozzájárul a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítéséhez, az áru-forgalom átláthatóságának növeléséhez és nem utolsó sorban segít az adóelkerülők kiszűrésében” – tette hozzá.
A HVG Kiadó EKÁER a gyakorlatban című kiadványa már nyomtatott és digitális formában egyaránt rendelhető.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Jó eséllyel simán lekörözi majd a Tisza Párt ősszel startoló előválasztása nemcsak a hasonló, 2021-es ellenzéki akció 663 ezres adatát, de még a Nemzet Hangja szavazás 1,1 millió résztvevővel beállított saját rekordját is. A megvalósítás logisztikai rémálom lesz komoly buktatókkal, ráadásul a siker mellett politikai veszélyekkel is járhat.
A Tisza Párt szerint visszataszító, hogy a Fidesz és a propagandája az önkénteseik után kutakodnak.
A parkoláson évente 120 millió forintot tud megtakarítani a Hegyvidék, a közétkeztetés ára nem nőtt, és több üzemeltetési munka is olcsóbb lett az új közbeszerzési rendszerben.
Az „aki akar, az dolgozhat” kijelentés ugyanakkor számos vidéken nem több, mint hiú ábránd.