szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár a Simicska tulajdonában álló Közgép tette a legolcsóbb ajánlatot, mégsem ők nyertek a BKK egyik közbeszerzésén. Az ok: a Közgépet kizárták a versenyből, mert "túl alacsonynak bizonyultak" az ajánlatai.

A Figyelő májusban megírta, hogy a Simicska Lajos tulajdonában lévő, a nagy Simicska–Orbán-háború előtti időkben a tendereket sorra megnyerő Közgép azzal tehet keresztbe a kormánynak, hogy a konkurenciánál jóval alacsonyabb áron indul az útépítési közbeszerzéseken, mert a jelenlegi szabályok szerint a megrendelőnek legalacsonyabb árajánlatot kell elfogadnia.

A 444 szerint így történt ez a BKK Grassalkovich út – Ócsai út – Haraszti út csomópontnál lévő felüljáró felújítására kiírt, tavaly decemberi közbeszerzési pályázatnál is, ahol a Közgép 430 milliós ajánlata volt a legolcsóbb. A BKK már februárban látta a beérkezett pályázatokat, (a Közgépen kívül indult még az A-Híd és a Strabag 668 millióval, a Colas 679 millióval és a Swietelsky 775 millióval), de kétszer hatvan nap után, június 3-án hirdettek csak eredményt: a győztes az A-Híd és a Strabag lett, ami a második legolcsóbb ajánlatot tette.

Túry Gergely

A Közgép azért nem nyert, mert kizárták, így az A-Híd és a Strabagé lett a legolcsóbb ajánlat. Simicska cégét azért zárták ki, mert "(...) az ajánlattevő bizonyos egységárai túlzottnak alacsonynak bizonyultak úgy a többi ajánlattevő, mint ugyanezen vállalkozó saját (korábbi) egységáraihoz viszonyítottan”, illetve "(…) a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó ajánlattevő ára kirívóan alacsonynak minősíthető, mivel a becsült értéktől -37 %-kal tért el”.

A közbeszerzési törvény megengedi, hogy a gazdasági ésszerűséggel nem összeegyeztethető ajánlatokat kizárját, ami vonatkozhat az ár aránytalanul alacsony voltára is. A készülő, és őszre várható új közbeszerzési törvényben pedig még nagyobb lesz a mozgástere a kiíróknak, mert az ár helyett a munkahelyteremtés lesz a fő szempont a mérlegeléskor – idézi fel a lap.

A Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgép tavaly még nem volt – teljesen – kegyvesztett, ezért még nagy bevételek voltak. A cég csaknem megkétszerezte a 2013-as 60 milliárd körüli árbevételét, forgalma meghaladta a 112 milliárdot. Ebből természetesen szép, 12 milliárd forint feletti üzemi eredmény jött ki. Ki is vettek belőle osztalékként 11 milliárdot, ami a tavalyi 4,1 milliárdos osztalék után nem rossz pénz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!