szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Felmérések igazolják, hogy 30 százalékkal több bevételt tudnak elérni azok a cégek, amelyek halasztott fizetést is engedélyeznek vevőiknek, mint azok, akik csak előrefizetés esetén szállítanak.

Miután nagyon sokan megütötték a bokájukat vevőjük nemfizetése miatt, a cégek egy része előrefizetést kér, különösen a kisebb vállalkozások. Azonban egyre többen felismerték, hogy hosszú távon csak úgy maradhatnak versenyképesek, ha utólagos fizetést engedélyeznek vevőiknek. Akik óvatosabban bánnak vevőikkel, jobban megnézik, kivel és milyen feltételekkel üzletelnek. Sokan építenek több biztosítékot szerződéseikbe, illetve egyre többen vesznek igénybe cégminősítést is üzleti döntéseik előtt. Szerződéskötés esetén a cégek előminősítése egyre több helyen vált bevett gyakorlattá – mondja egy interjúban Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere

A kockázatkezelésnek már a szegmentálásnál kellene kezdődnie, azaz a cégeknek olyan vállalkozásokat kellene megkeresniük, illetve olyanokra kellene fordítaniuk energiájukat, akik valóban megbízhatóan fognak fizetni. Keleti szerint egy jól megírt szerződés előtt mindenképpen érdemes alapos cégminősítést végezni, azaz megvizsgálni a partnercég fizetőképességét, fizetési szokásait, kockázatosságát. Ez a szerződési feltételek kialakításánál is sokat segít, mivel ha egy partner kockázatosnak bizonyul, érdemes keményebb fizetési feltételeket szabni; amennyiben rizikómentes akkor lehet gyengíteni a szerződésbe épített biztosítékokon, vagy előleg nélkül is nyugodtan lehet szállítani.

Trendként elmondható, hogy csődfigyelést ma már sok vállalkozás vesz igénybe, azonban ez már csak akkor jelez nekik, ha baj van, és partnerük például felszámolás alá került. Ekkor már mérsékelt az esély arra, hogy a hitelező pénzéhez jut. A csődfigyelés mellett érdemes a vevők kockázatosságát is figyelni. Amikor egy vállalkozás kockázatosabbá válik, akkor meg kell tenni a szükséges óvintézkedéseket, amikor viszont csökken a kockázat, érdemes kihasználni az esetleges további értékesítési lehetőségeket.

A kisebb cégeknél egyáltalán nem általános gyakorlat, hogy hitelkeretet alkalmaznak egy vevőnél, azaz nem határozzák meg, hogy az adott megrendelő mekkora összeghatárig rendelhet a cégtől. Náluk általában a hitelezési döntés egy igen-nem döntés és nem határoznak meg benne hitelkeretet. Sok nagyobb cég sem alkalmaz még Magyarországon hitelkeretet vevőire, pedig jelentősen gyorsítaná és költséghatékonyabbá tenné folyamataikat.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!