szerző:
Kertész Attila Mihály
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Közösségimédia-oldalak között válogatni olyan, mintha az embert egyszerre több házibuliba hívták volna meg, ugyanarra az időpontra. Itt a zene jobb, ott a társaság, a harmadikban meg jók a csajok/pasik. Egy vállalkozás esetében az a szerencse, hogy nem kell választani, akár egyszerre több házibuliban is lehetünk az éjszaka császárai, de azért nem mindegy, hogy hol és miért költjük el a pénzünk.

A szerzőkről
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkalmazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest.

A Facebook 2004-es megjelenése és azóta tartó töretlen sikere óta gombamód megszaporodtak a közösségi oldalak, bár Magyarországon Zuckerberg oldalának népszerűségéhez nem nagyon érnek fel vetélytársai, ettől függetlenül – pont a jelentős konkurencia hiánya miatt – érdemes lehet más közösségi oldalak használatát is megfontolni. Az alábbiakban megpróbálunk pár javaslatot tenni, hogy mely platformokat milyen esetben érdemes használni.

Facebook

A nagy öreg nagy előnye a hatalmas elérésében és a végletekig targetálható hirdetésekben rejlik, monopolhelyzetéből adódóan viszont aránylag sokat kell költeni a hirdetésekre, hogy azok megtérüljenek. Cserébe egy vállalkozás széles organikus elérésű oldala remek ROI-t (Return on Investment - a befektetés megtérülése) termel, arról nem is beszélve, hogy az indulási és a fenntartási, tartalomgenerálási költségek minimálisak. Azoknak ajánljuk, akik vállalkozásuk számára elsődleges ügyfélszolgálati vagy információs panelként is szeretnék használni.

Twitter

Ugyan igazán csak a tengerentúlon és Nyugat-Európában népszerű, itthon a társadalom egy szűk keresztmetszete használja leginkább, főleg az IT iránt alapvetően érdeklődő fiatalok körében népszerű. A követéseken alapuló rendszerben szintén van lehetőség tartalomszponzorációra, viszont inkább csak akkor javasoljuk, hogy vágjon bele a Twitter-csatornázásba, ha népszerűségénél fogva a vásárlói, partnerei már amúgy is isszák a szavait. Vállalati csatorna helyett érdemes lehet például networkingre használni privát oldalunkat, hogy másokkal is megoszthassuk szakmai jellegű véleményünket.

LinkedIn

Networking és B2B vonalon az utóbbi időben rendkívül megerősödött a LinkedIn, és ez a felhasználók számában is tetten érhető. Szakmai reputációjának elmélyítésére kiválóan használhatja ismerőseit, akik elismerően nyilatkozhatnak képességeiről vagy épp ajánlást írhatnak profiloldalára. Hirdetésre szintén van lehetőség, és ezt a legtöbb munkaközvetítő vagy fejvadász cég ki is használja, a LinkedIn már önálló állásportálként is megállja a helyét. Fokozottan ajánljuk, ha elsősorban vállalkozása kapcsolati hálóját szeretné kiszélesíteni.

Tipp
Ha önön kívül alkalmazottai is használják a LinkedInt, érdemes egy pillantást vetni rájuk és professzionálisabbá tenni őket, ha szükséges, hiszen ezek a profiloldalak ugyanúgy befolyásolhatják a vállalkozásáról alkotott képet.

Instagram

A Facebook által felvásárolt fotómegosztó alkalmazás már több mint 400 millió usert tömörít világszerte, ezzel megkerülhetetlen eszközzé vált. Éttermek, divatcikkek, designerek, celebek egyaránt komoly követői bázist halmoznak fel, így a barterhirdetésektől kezdve most már az instagram saját hirdetési rendszeréig rengeteg eszköz áll rendelkezésre. Elsősorban olyan vállalkozók, vállalkozások számára ajánljuk, akik folyamatosan látványos képes tartalmat képesek előállítani, ez lehet akár egy fodrászat, de akár egy gasztropub is, a hangsúly a szemkápráztató látványon van.

YouTube

Az érdekfeszítő látvány következő szintje a YouTube. Hogy kinek és miért éri meg videós tartalmakat előállítani, arról itt írtunk bővebben, de nem csak a YouTube-sztároknak, hanem egy-egy mezei vállalkozásnak is érdemes lehet videós tartalomban gondolkodni. A YouTube ugyanis nem a klasszikus értelemben vett közösségi oldal, így a tartalomterjesztést, a videó más közösségi oldalakba vagy honlapba való beágyazását egy saját YouTube-fiók segítségével tökéletesen meg lehet oldani.

Pinterest

Vadabb vizekre evez, aki Pinterest-oldalt hoz létre vállalkozásának. Ezt az eszközt legkönnyebben úgy jellemezhetnénk, mint egy intelligens, személyre szabható tartalomválogató rendszert, ahol a közösségi funkciók kissé háttérbe szorulnak. Ennek ellenére rengeteg hirdetési lehetőséget kínál, főleg, ha elsősorban hölgyeket szeretnénk megszólítani, ugyanis a felhasználók túlnyomó többsége, 85 százaléka nő. Nagy előnye, hogy tartalmi egységekkel, nem pedig szöveges hirdetésekkel operál – így a termékeket, ajánlatokat egy egyszerű, kattintásra csábító képnek álcázhatjuk, amely pedig egyből a webshopunk vonatkozó aloldalára irányítja a forgalmat.

Snapchat

A Snapchatet inkább kategorizálnánk képes üzenetküldő alkalmazásként – de rokonságot mutat a közösségi médiás oldalakkal, ezért helye van a felsorolásban. Hirdetési platformja még igencsak gyerekcipőben jár, de például rendezvények tudósítását lehetett már rajta követni (természetesen Amerikában). Lassan naponta több mint 100 millió felhasználó veszi elő a telefonját, hogy pár másodpercig látható képeket küldözgessen, legnagyobb arányban 18-26 év közötti fiatalok. Azt javasoljuk tehát, hogy akkor vegye fontolóra a Snapchatet, ha niche-jelleggel nagy arányban jelen vannak a felhasználói ezen a felületen.

Mindent összevetve azt mondhatjuk, Facebook-oldalt ma már szinte kötelező létrehozni, azonban a többi közösségi oldal mellett való elköteleződés előtt mindig fontoljuk meg a célt, ami miatt kommunikálni szeretnénk egy platformon. Ebben az esetben is hangsúlyozzuk: minőséget a mennyiség helyett!

A sorozat eddig megjelent cikkei

1.   Nem jönnek a vevők? Mutatjuk hol a probléma!

2.   Így nyerheti meg vásárlói bizalmát

3.   Online hirdet? Mutatjuk, mire költse pénzét!

4.   Ha erre nem figyel, búcsút inthet vásárlóinak

5.   Amit minden vállalkozó elront a honlapján

6.   Nem a Google-t kell kijátszani, elég a felhasználókat megnyerni

7.   Hiába szórja tele kulcsszavakkal honlapját, nem fog előrébb kerülni

8.   Újabb teljesítménygrafikon? Óvakodjon a céltalan adatpornótól!

9.   Ezzel a taktikával megtöbbszörözheti vásárlóit

10. Így lehet igazán ütős reklámot készíteni

11. Vállalkozása is lehet YouTube-sztár

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!